Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1990543_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 101 (Alm. del):
I brev af 23. november 2018 har udvalget efter ønske fra Annette Lind
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 101:
”Hvorledes ønsker ministeren at sikre, at den øgede fokusering på digita-
le læremidler og læringsplatforme ikke forringer undervisernes tilgang til
trykt undervisningsmateriale?”
Svar:
Det er vigtigt for mig, at skolerne og lærerne ikke bruger teknologien for
teknologiens skyld, men at teknologi bruges, hvor det giver mening i
undervisningen.
En pointe fra evalueringen af indsatsen for it i folkeskolen fra juni 2018
er, at det digitale i undervisningen ofte kombineres med analoge materia-
ler fx trykte bøger. En anden pointe fra evalueringen er, at eleverne peger
på, at variation i undervisningen er vigtig. Det kan fx ske ved, at både
digitale og analoge læremidler anvendes i undervisningen.
Endeligt viser evalueringen, at kommunernes og skolernes udgifter til
digitale læremidler de seneste år er blevet større, fordi der købes flere
digitale læremidler. I samme periode har der været et mindre fald i udgif-
terne til analoge læremidler, men analysen indikerer, at der ikke er sket en
1:1-substitution mellem analoge og digitale læremidler.
Det, synes jeg, er positivt. For jeg mener, at det analoge kan noget andet
end det digitale. Det handler eksempelvis om, at der kan være nogle om-
råder og aspekter i undervisningen, hvor det giver mening at bruge digi-
tale ressourcer, mens der er andre områder og tidspunkter, hvor det giver
mere mening at fordybe sig med en god gammeldags bog eller blyant og
papir.
17. december 2018
Sagsnr.:18/16391
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om, hvorledes ministeren ønsker at sikre, at den øgede fokusering på digitale læremidler og læringsplatforme ikke forringer undervisernes tilgang til trykt undervisningsmateriale, til undervisningsministeren
Det handler også om at sikre, at det digitale ikke kommer til at diktere
lærernes tilgang til undervisningen fx i læringsplatformene i folkeskolen,
hvor det skal være muligt at arbejde både med analogt og digitalt materia-
le, og ud fra en didaktisk tilgang som lærerne og ikke systemet dikterer.
Derudover vil jeg minde om, at man som forældre lokalt også har en
mulighed for at præge de undervisningsmidler, der bringes ind i skolerne.
Skolebestyrelsen har blandt andet til opgave at godkende skolens under-
visningsmidler.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2