Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2040601_0001.png
MINISTEREN
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
Dato
J. nr.
4. april 2019
2019-1750
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 15. marts 2019 stillet mig føl-
gende spørgsmål (ULØ alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Orla Hav (S).
Spørgsmål nr. 46:
Vil ministeren i fortsættelse af samråd 14/3-19 om konsekvenser af regeringens
sundhedsreform for den kollektive trafik i landdistrikterne forholde sig til dette
citat specielt i lyset af mulighederne for at opgaveflytningen vil medføre yderli-
gere centralisering af Danmark: ”Det vil nemt kunne ende i noget værre rod,
hvis de enkelte kommuner skal til at forhandle om de linjer, der skal gå på
tværs
og langs af for eksempel Jylland.”
Johannes Vesterby, byrådsmedlem (V)
og medlem af Midttrafiks bestyrelse, jf. artikel i Viborg Stifts Folkeblad 17/1-19
(Formand: Nødvendigt med overordnet styring af den kollektive trafik)?
Svar:
I fremtiden er det trafikselskaberne, der fastlægger omfanget af den regionale
kollektive bustrafik og privatbanetrafik. Kommunerne vil få mulighed for at
komme med forslag og ønsker til den regionale kollektive trafikforsyning.
Trafikselskabernes bestyrelse får kompetencen til at opkræve finansiering af
den regionale bustrafik hos kommunerne efter indbyggertal. Niveauet for den
regionale bustrafik og dermed finansieringsomfanget besluttes af trafikselska-
bets bestyrelse.
Det er ligeledes trafikselskabets bestyrelse, der fastlægger omfanget af privat-
banetrafik. Trafikselskaberne vil til dette formål fra staten modtage et tilskud
pr. km trafikeret privatbane, som svarer til det regionerne har brugt på formå-
let.
Der således ikke tale om, at de enkelte kommuner skal gennem et kompliceret
bilateralt forhandlingsforløb for at fastlægge omfanget og finansieringen af den
regionale kollektive trafikforsyning.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen