Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2024610_0001.png
TALE
Samrådstale om ”social eksport”
01-02-2019
J.nr. 2019 - 783
CAP
Mathias Fyhn
Samrådsspørgsmål D:
Ministeren bedes kommentere den sag og problemstilling, som fremgår af en
række artikler i Folketidende 16/1-19:
”Flyttede belastet borger til Lolland”,
samt oplyse, hvilke overvejelser sagen giver ministeren anledning til.
Der henvises også til artiklerne 16/1-19:
”Afleverede socialt udsat på Lolland”,
”Det er usmageligt!”, ”Vi hjælper bare borgeren” og ”Vi respekterer folks
fri vil-
je”.
Indledning
Tak for det. Samrådet i dag handler om det, der er
blevet kaldt
”social eksport”
af udsatte borgere
mellem landets kommuner. Altså de situationer,
hvor en kommune hjælper eller betaler for, at en
borger, der som også kan betegnes som en udsat
borger, flytter til en anden kommune
ikke som
led i at hjælpe borgeren men for at undgå kommu-
nens udgifter til den pågældendes forsørgelse.
Samrådsspørgsmålet udspringer af en lang række
artikler fra Folketidende om en udsat borger fra
Greve Kommune, der fik hjælp til at flytte til Lol-
land Kommune.
Og, her har jeg har aftalt med økonomi- og inden-
rigsministeren, at jeg starter med at svare på de de-
le af spørgsmålet, som hører under mit ressortom-
råde. Derefter vil økonomi- og indenrigsministeren
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/2-19 om eksport af sociale borgere, til beskæftigelsesministeren
så tilføje sin besvarelse til den samlede besvarel-
se..
Først vil jeg gerne understrege, som det er be-
kendt, at jeg ikke kan kommentere den konkrete
sag, der er beskrevet i artiklerne. Men jeg vil gerne
forklare, hvad der er min holdning til problemstil-
lingen, og også hvilke regler der gælder overord-
net set på området.
Social eksport er uacceptabel
Først og fremmest synes jeg det er vigtigt at slå
fast, at der må ikke herske nogen tvivl om, at det
efter min opfattelse er helt og aldeles uacceptabelt,
hvis der er kommuner - som alene for at spare
penge - forsøger at få bestemte grupper af borgere
til at flytte til andre kommuner.
Det er efter min opfattelse svigt af værste skuffe,
hvis kommuner ikke tager ansvar for deres egne
borgere, og helt bevidst prøver at skubbe ansvaret
over på andre kommuner. Det er både asocialt, og
det bryder også i den grad med det, som jeg mener
det danske velfærdssamfund skal stå for, nemlig
en solidaritet mellem borgerne.
Det er og bliver den kommune, som borgeren bor
i, der har ansvaret for på bedst mulig måde at
hjælpe den pågældende borger.
2
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/2-19 om eksport af sociale borgere, til beskæftigelsesministeren
Flyttehjælp
hvad er op og ned?
Det er ikke første gang, at spørgsmålet om social
eksport er blevet rejst her i udvalget
eller at reg-
lerne om flyttehjælp er blevet kritiseret.
Kritikken er gået på, at nogle kommuner helt be-
vidst forsøger at spare penge, og gør det gennem
flyttehjælp til en udsat borger, for på den måde at
tilskynde borgeren til at flytte til en anden kom-
mune.
Lad mig derfor med det samme slå fast, at flytte-
hjælpsordningen handler om, at kommunerne kan
give økonomisk hjælp
fx til betaling af flytteud-
gifter
til økonomisk vanskeligt stillede eller ud-
satte borgere, der ønsker at flytte til en anden og
ofte billigere bolig eller for at forbedre sine be-
skæftigelsesmuligheder.
Det er ofte til en bolig i samme kommune, men det
kan også være til en bolig i anden kommune.
Der er på ingen måde noget ulovligt i, at en kom-
mune hjælper trængte borgere videre til en anden
kommune, hvis det vurderes at være den bedste
løsning for borgeren.
Det er nu en gang sådan, at priserne på boliger
svinger meget fra område til område. Derfor kan
det være en fordel for nogle borgere, at de kan få
3
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/2-19 om eksport af sociale borgere, til beskæftigelsesministeren
hjælp til at flytte til et sted, hvor de bedre kan få
råd til deres bolig.
Så fordi en borger flytter til en anden kommune og
får flyttehjælp, så er det ikke ensbetydende med, at
der er tale om social eksport.
Men derimod er det uansvarligt og utilgiveligt,
hvis en kommune udnytter reglen om flyttehjælp
til at slippe af med en borger og skubbe ansvaret
for borgeren over på en anden kommune.
Vi har set nærmere på tallene for flyttehjælpssa-
ger, og jeg har netop redegjort for udviklingen i
antallet af flytninger, hvor der er ydet flyttehjælp i
et svar til Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Her har vi set på, hvor mange borgere der fik flyt-
tehjælp af en af kommunerne i hovedstadsområdet,
Odense, Aarhus eller Aalborg kommuner i forbin-
delse med en flytning til et udvalg af kommuner
som fx Langeland, Lolland, Guldborgsund og Sla-
gelse.
I perioden fra 2016 til juni 2018 skønnes det, at
der er ydet flyttehjælp i omkring 163 sager til en
flytning fra en af kommunerne i hovedstadsområ-
det, Odense, Aarhus eller Aalborg kommuner til
en af de nævnte tilflytningskommuner.
4
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/2-19 om eksport af sociale borgere, til beskæftigelsesministeren
I samme periode er der ligeledes ydet flyttehjælp i
107 sager, hvor borgerne er flyttet den modsatte
vej.
Der er altså ikke tale om et flyttemønster, som
udelukkende vender den ene vej, hvor der ydes
flyttehjælp til borgere, der flytter fra fx kommuner
i hovedstadsområdet til Lolland Kommune. Det
bemærkes, at data for sager, hvor der bevilges flyt-
tehjælp også er behæftet med en vis usikkerhed.
Beskæftigelsesministeriet har kigget nærmere på,
om indretningen af reglerne bag flyttehjælpsord-
ningen overhovedet kan give anledning til at en
kommune kan bruge reglerne forkert. Og konklu-
sionen er, at det kan man ikke udelukke.
Dermed ikke sagt, at landets kommuner har an-
vendt reglen i strid med formålet. Men det har væ-
ret en mulighed
og vi kan ikke udelukke, at
kommunerne har benyttet ordningen til noget, der
kan minde omkring social eksport.
Derfor er jeg som sådan også rigtig glad for, at vi
nu har aftalt at ændre reglerne for tildeling af flyt-
tehjælp. Det indgik jo i den aftale om mere enkle
og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd
og færre fejludbetalinger, som blev indgået i no-
vember 2018, mellem regeringen, Dansk Folkepar-
ti og Socialdemokratiet.
5
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/2-19 om eksport af sociale borgere, til beskæftigelsesministeren
Fremover bliver det den kommune, som borgeren
flytter til, der kan give flyttehjælp i stedet for den
kommune, som borgeren flytter fra.
På den måde sikrer vi, at ordningen ikke kan an-
vendes uhensigtsmæssigt, og vi fastholder mulig-
heder for, at udsatte borgere kan få hjælp til at flyt-
te.
Tilflytterkommunen skal lægge vægt på de samme
forhold, som fraflytterkommunen skal efter gæl-
dende regler
dvs. tage stilling til, om borgeren
opfylder de økonomiske betingelser, samt om flyt-
ningen forbedrer ansøgerens boligmæssige forhold
eller erhvervsforhold.
Det er jeg meget tilfreds med, da ordningen kan
være et vigtigt springbræt for udsatte borgere. Helt
grundlæggende handler det jo om, at udsatte bor-
gere ikke skal stavnsbindes i deres bolig eller i én
kommune, fordi de ikke har råd til at flytte. Og
som det også er spørgeren bekendt, så forventer vi
jo, at lovforslaget kan blive fremsat her i foråret,
så det kan træde i kraft 1. juli 2019.
Fokus på at hjælpe borgere i job
Når alt dette er sagt om flyttehjælp, vil jeg også
gerne understrege, at kommunerne selvfølgelig
skal løse de opgaver, de har ansvaret for, og som
6
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/2-19 om eksport af sociale borgere, til beskæftigelsesministeren
er forbundet med at hjælpe borgere på offentlig
forsørgelse.
Og her er målet meget klart: Vi skal have alle med.
Det kræver, at kommunerne tager ansvar og yder
en aktiv og effektiv beskæftigelsesindsats for den
enkelte borger.
Vi har jo også i dag et refusionssystem, hvor
kommunerne har et større økonomisk ansvar for
forsørgelsesudgifterne end tidligere.
Det giver samtidigt kommunerne et stærkt økono-
misk incitament til at investere i indsatser, der får
borgere i beskæftigelse og væk fra langvarig of-
fentlig forsørgelse.
Jeg kan også se, at de steder hvor man investerer i
indsatsen til udsatte borgere, er der jo rigtig gode
erfaringer med, at pengene, jo også bliver, om man
må sige det sådan, tjent ind igen. Og vi kender jo
alle de eksempler, hvor en investeret krone, kom-
mer tilbage mellem halvanden og to gange igen.
Så i bund og grund er mit budskab til alle landets
borgmestre, at man skal tage ansvar for sine egne
borgere, man skal lære af andres successer. Hvis
man har brug for at få inspiration, så kig rundt om
i landet. Det
kan
lade sig gøre, og det er også nu
7
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/2-19 om eksport af sociale borgere, til beskæftigelsesministeren
man skal benytte lejligheden til det, når der er, om
man så må sige, så gode økonomiske forhold.
8