Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1958553_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 1409
Doknr.
25964
Dato
26-10-2018
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 4. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Juel-Jensen (V).
Spørgsmål nr. 4:
”Ministeren
bedes sende udvalget en oversigt over frikommuneforsøg, herunder
hvilke kommuner er omfattet?
hvad er kriterierne og processen for at blive omfattet af frikommuneforsøg?
hvad er det nærmere indhold af forsøgsordningerne?”
Svar:
Med frikommuneforsøg kan kommuner efter ansøgning få mulighed for at blive
undtaget fra statslige regler eller få et ændret regelgrundlag. Formålet er at få ny viden
og praktiske erfaringer, der kan bane vejen for en bedre opgaveløsning gennem
kvalitetsudvikling, effektiviseringer, regelforenklinger og bedre styring i alle
kommuner.
Siden 2012 og frem til nu har der været lanceret 3 forskellige
frikommuneforsøgsordninger. De omtales henholdsvis Frikommuneforsøg I, II og III.
Frikommuneforsøg I (2012-2015) er afsluttet.
I Frikommuneforsøg II (2016-2020) er frikommuner og forsøg udvalgt, og Økonomi-
og Indenrigsministeriet behandler således ikke længere ansøgninger.
Forsøgsvirksomhed pågår nu i kommunerne. Besvarelsen for så vidt angår
Frikommuneforsøg II vil derfor omhandle spørgsmålets første og tredje del.
Frikommuneforsøg III (2019-2023) er netop blevet lanceret med første
ansøgningsfrist d. 1. april 2019. Der er endnu ikke udvalgt kommuner eller forsøg.
Besvarelsen for så vidt angår Frikommuneforsøg III vil derfor omhandle spørgsmålets
anden del.
Frikommuneforsøg II (2016-2020)
Frikommuneforsøg II er organiseret i 8 netværk med deltagelse af i alt 44 kommuner.
Hvert netværk laver forsøg inden for et fælles tema. I det vedlagte
bilag 1
er en
oversigt over frikommunenetværkene og de omfattede kommuner.
Efter udvælgelsen af frikommunenetværkene, har frikommunerne udarbejdet
konkrete forsøgsansøgninger ved i alt tre ansøgningsrunder. Det vedlagte
bilag 2
viser
en oversigt over de enkelte netværks godkendte forsøg. Alle frikommuner i et netværk
gennemfører ikke nødvendigvis de samme forsøg inden for temaet. Frikommunerne
har frit kunne benytte de etablerede forsøgshjemler, men anvendelse har ikke været et
krav.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversigt over frikommuneforsøg m.m., til økonomi- og indenrigsministeren
1958553_0002.png
2
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversigt over frikommuneforsøg m.m., til økonomi- og indenrigsministeren
1958553_0003.png
Frikommuneforsøg III (2019-2023)
I Frikommuneforsøg III vil der som noget nyt ikke ske en indledende udvælgelse af
frikommuner eller frikommunenetværk. I stedet kan alle kommuner søge direkte om
forsøg i to ansøgningsrunder. Fristen er henholdsvis d. 1. april 2019 og d. 1. oktober
2019
Ved vurderingen af ansøgningerne vil der blive lagt vægt på, at forsøgene er ambitiøse,
fokuserede og sammenhængende. Der vil blive udvalgt de 10 mest perspektivrige og
nytænkende forsøg i hver af de to ansøgningsrunder. Derudover er der opstillet
nedenstående kriterier, som vil danne baggrund for vurderingen af ansøgningerne.
Krav om befolkningsgrundlag på minimum 60.000 indbyggere
Det er et krav, at hvert forsøg har et samlet befolkningsgrundlag på 60.000 indbyggere
eller derover. Det skal sikre et bedre evaluerings- og beslutningsgrundlag, når der skal
tages stilling til, om forsøgene skal udbredes. For de fleste kommuner betyder det, at
ansøgning vil skulle ske som del af et netværk med en eller flere andre kommuner.
Netværk af kommuner frem for enkeltkommuner
Ved vurdering af forsøgsansøgninger vil det blive tillagt positiv vægt, hvis der er tale
om et netværk af kommuner.
Forsøgstemaer
Der gælder som udgangspunkt ingen begrænsning i forhold til forsøgstemaer, men der
vil blive givet særlig prioritet til forsøg, der omhandler en af følgende
problemstillinger, der har sammenhæng og effektivitet som fællesnævner:
Sammenhængende indsatser indenfor beskæftigelse, social, sundhed og
uddannelse.
Udsatte børns vej gennem livet, fra daginstitution til uddannelse.
Overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelse/beskæftigelse.
Det nære og sammenhængende sundhedsvæsen
overgangen mellem det
kommunale og regionale sundheds- og plejetilbud.
Tværgående effektivisering af opgaveløsningen
Administrative effektiviseringer
Målsætninger
Det vil blive tillagt en positiv værdi, hvis forsøgsansøgningen indeholder en målbar
målsætning. Eksempelvis en målsætning om reduktion af udgifterne til administration
og ledelse på 5 pct.
Kriterier for afvisning af forsøgsansøgninger
Forsøgene må ikke være i strid med grundloven, gældende EU-regler, bryde med
borgernes retssikkerhed, give frikommunerne økonomiske fordele på bekostning af
andre eller indebære en væsentlig udvidelse af nationalt politisk fastsatte
serviceniveauer.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
3
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om oversigt over frikommuneforsøg m.m., til økonomi- og indenrigsministeren
1958553_0004.png
Bilag:
Bilag 1
Oversigt over frikommunenetværk i Frikommuneforsøg II
Bilag 2
Oversigt over godkendte forsøg i Frikommuneforsøg II
4