Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2020830_0001.png
MINISTEREN
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
Dato
J. nr.
26. februar 2019
2019-1034
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 7. februar 2019 stillet mig føl-
gende spørgsmål 35 (ULØ alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 35:
Ministeren bedes redegøre for udviklingen i antallet af busruter, køreplansti-
mer på lokalruter og køreplanstimer på regionalruter fordelt på de fem trafik-
selskaber siden kommunalreformen og frem til i dag.
Svar:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen indsamler data om trafikselskabernes buskør-
sel. Der foretages ikke samlet opgørelse over antallet af busruter, da udviklin-
gen i antallet af busruter ikke giver et retvisende billede af bustilbuddet. Sam-
menlægning af to ruter til én vil ikke nødvendigvis medføre et forringet ser-
viceniveau, da dette afhænger af mange faktorer som f.eks. ruternes frekvens,
passagerernes præferencer mv.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen indsamler data om køreplantimer, som trafik-
selskaberne i en årrække har opgjort. Jeg har på baggrund af disse data fået
udarbejdet nedenstående tabeller over udviklingen i antallet af køreplantimer
for hhv. regionalbusser, lokalbusser og bybusser fordelt på de fem trafikselska-
ber samt BAT for årene 2007-2017.
Tabel 1: Antal køreplantimer for regionalruter (i 1.000)
Movia BAT Fynbus Sydtrafik Midttrafik
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
528
533
517
535
547
562
566
-
-
-
-
-
-
-
-
378
379
318
248
299
277
312
318
305
245
243
250
242
842
857
844
852
809
751
753
NT
315
313
298
299
306
318
309
I alt
1.997
2.400
2.343
2.249
2.153
2.179
2.147
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om udviklingen i antallet af busruter, køreplanstimer på lokalruter og køreplanstimer på regionalruter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2020830_0002.png
2014
2015
2016
2017
575
576
1.005
960
-
-
-
-
280
278
287
300
227
235
262
253
748
742
749
735
302
298
298
300
2.132
2.128
2.600
2.548
Side 2/5
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Tabel 2: Antal køreplantimer for lokalruter (i 1.000)
Movia BAT Fynbus Sydtrafik Midttrafik
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
419
414
414
433
420
419
537
403
154
736
757
63
63
59
67
73
72
71
71
70
72
73
-
116
136
118
123
113
115
110
134
130
71
262
263
265
316
300
302
282
268
257
243
254
432
378
385
179
192
215
216
211
207
208
201
NT
293
291
282
277
251
253
251
245
256
266
273
I alt
1.468
1.524
1.542
1.391
1.361
1.374
1.472
1.308
1.079
1.654
1.629
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Tabel 3: Antal køreplantimer for bybusruter (i 1.000)
Movia BAT Fynbus Sydtrafik Midttrafik
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
3.455
3.446
3.468
3.426
3.400
3.228
3.143
3.271
3.472
2.549
2.526
4
4
2
3
6
6
6
6
6
6
6
-
277
241
250
250
194
217
218
199
216
247
337
343
355
353
349
329
341
332
332
330
338
894
921
927
922
894
897
907
911
920
923
919
NT
360
358
348
355
354
358
355
348
348
348
361
I alt
5.050
5.350
5.341
5.309
5.253
5.012
4.968
5.085
5.279
4.373
4.396
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om udviklingen i antallet af busruter, køreplanstimer på lokalruter og køreplanstimer på regionalruter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2020830_0003.png
Side 3/5
Tabel 4: Antal køreplantimer i alt for regional-, lokal- og bybusruter (i 1.000)
Movia BAT Fynbus Sydtrafik Midttrafik NT
I alt
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
4.401
4.392
4.399
4.394
4.367
4.209
4.246
4.249
4.203
4.290
4.243
68
68
62
70
79
78
77
77
77
78
80
-
771
756
686
622
607
609
609
611
633
618
910
924
925
914
893
881
864
826
824
834
845
2.168
2.157
2.156
1.953
1.895
1.862
1.876
1.869
1.869
1.880
1.854
968
962
928
931
911
929
915
895
902
913
934
8.516
9.274
9.226
8.948
8.767
8.565
8.587
8.525
8.486
8.628
8.574
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Udviklingen i det totale antal køreplantimer for de fem trafikselskaber er desu-
den illustreret i nedenstående figurer.
Figur 1: Antal køreplantimer i Movia fra 2007-2017 (i 1.000)
Movia
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
-
Regional
Lokal
Bybus
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om udviklingen i antallet af busruter, køreplanstimer på lokalruter og køreplanstimer på regionalruter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2020830_0004.png
Figur 2: Antal køreplantimer i Fynbus fra 2007-2017 (i 1.000)
Side 4/5
Fynbus
1.000
800
600
400
200
-
Regional
Lokal
Bybus
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Figur 3: Antal køreplantimer i Sydtrafik fra 2007-2017 (i 1.000)
Sydtrafik
1.000
800
600
400
200
-
Regional
Lokal
Bybus
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Figur 4: Antal køreplantimer i Midttrafik fra 2007-2017 (i 1.000)
Midttrafik
2.500
2.000
1.500
1.000
500
-
Regional
Lokal
Bybus
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om udviklingen i antallet af busruter, køreplanstimer på lokalruter og køreplanstimer på regionalruter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2020830_0005.png
Side 5/5
Figur 5: Antal køreplantimer i NT fra 2007-2017 (i 1.000)
NT
1.200
1.000
800
600
400
200
-
Regional
Lokal
Bybus
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Jeg kan desuden oplyse, at Fanø Kommune, Samsø Kommune og Ærø Kom-
mune hver især har overtaget ansvaret for den kollektive trafik fra hhv. 1. janu-
ar 2018, 25. juni 2017 og 1. januar 2016. For Samsø Kommunes vedkommende
betyder det, at de i 2017 udgår af data fra Midttrafik. Ærø Kommune udgår i
2016 og 2017 af data fra Fynbus.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen