Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2012942_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 33 (Alm. del):
I brev af 24. januar 2019 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 33:
"Vil ministeren
kommentere præsentationen: ”Grundtilskud –
problem-
stillinger
for Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium” og samme
gymnasiers notat: ”Grundtilskud vedfusioner”, jf. ULØ alm. del –
bilag
52? Vil de i præsentationen og notatet nævnte problemstillinger indgå i
en kommende taxameterreform?"
Svar:
Der præsenteres i de to bilag en række problemstillinger vedrørende de
nuværende regler for grundtilskud. Problemstillingerne går på tværs af
institutions- og tilskudstyper, så nedenstående er opdelt på baggrund af
de forskellige kritikpunkter, som fremgår af de to bilag.
De nuværende regler for grundtilskud, både hvad angår erhvervsskoler
og gymnasier, afspejler, at institutionstyperne er forskellige, og at tilskud-
dene til hver institutionstype er indført af forskellige årsager på forskelli-
ge tidspunkter. Hertil kommer, at gymnasierne typisk er monofaglige
institutioner i modsætning til erhvervsskolerne, som ofte udbyder en
række forskellige uddannelser. Som oftest vil forskellene være opstået,
fordi der på et tidspunkt har været et særligt behov eller politisk ønske
om at imødekomme en aktuel problemstilling. Udkantstilskuddet og det
geografiske grundtilskud til de almene gymnasier er eksempler herpå.
I bilagene beskrives, at de nuværende regler har utilsigtede konsekvenser,
som omfatter følgende fire områder:
1. Struer Statsgymnasium, Lemvig Gymnasium og Nyborg Gymnasi-
um modtager ikke geografisk grundtilskud som følge af, at disse in-
stitutioners fusioner fandt sted, inden tilskuddet blev indført.
7. februar 2019
Sagsnr.:19/01457
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om kommentar til Grundtilskud – problemstillinger for Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium m.v., jf. ULØ alm. del - bilag 52, til undervisningsministeren
2. Der er forskellige regler for fusion mellem en teknisk skole og en
handelsskole ift. fusion mellem en handelsskole og et gymnasium.
3. Der er ikke incitament til at fusionere i udkantsområderne, og der er
behov for en harmonisering af udkantstilskuddet mellem erhvervs-
skoler og gymnasier.
4. Kombinationstilskuddet bør ikke kun blive givet til erhvervsskoler,
men også til gymnasier.
For så vidt angår det første punkt, så blev det geografiske grundtilskud
indført som følge af
aftalen om udmøntning af negativ budgetregulering optaget
ifm. Aftale om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
fra 2016 mellem den
daværende regering (V), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti. Aftalepartierne var enige om, at basisgrundtilskuddet for in-
stitutionerne skulle forøges med 1,0 mio. kr. årligt i form af et geografisk
grundtilskud, og at indførelsen af dette tilskud skulle tage udgangspunkt i
institutionsstrukturen pr. 31. december 2015.
Jeg er ikke enig i udlægningen af, at Struer, Lemvig og Nyborg "straffes"
via et manglende grundtilskud som følge af, at disse institutioner fusione-
rede inden oprettelsen af det geografiske grundtilskud. Vilkårene er ikke
forringet for de institutioner, der fusionerede før indførelsen af det geo-
grafiske grundtilskud.
I forhold til de tre sidste punkter, så er det korrekt, at der eksisterer for-
skellige regler for opretholdelse af grundtilskud ved fusion, afhængig af
hvilken institutionstype der fusioneres til, ligesom at det er korrekt, at
reglerne for udkantstilskud er forskellige på tværs af erhvervsskoler og
gymnasier, herunder i forbindelse med fusion. Det er ligeledes korrekt, at
der på nuværende tidspunkt ikke eksisterer et grundtilskud til almene
gymnasier, der svarer til kombinationstilskuddet til erhvervsskoler.
Alle fire punkter vedrører regler for grundtilskud, der knytter sig til enten
institutioner for erhvervsrettet uddannelse eller institutioner for almen-
gymnasial uddannelse, og særligt de sidste tre punkter har betydning, når
forskellige typer af fusioner ønsker at indgå i et forpligtende samarbejde i
form af en fusion.
Jeg er enig i, at der er behov for at se på, om de nuværende regler for
grundtilskud er hensigtsmæssige, herunder om de historiske begrundelser
stadig er aktuelle i forhold til udviklingen i institutionslandskabet og ikke
udgør uhensigtsmæssige barrierer for fusioner, og om de understøtter en
bred uddannelsesdækning. Derfor har regeringen i
udspillet ”Mod på
livet
– vejen til uddannelse og job”, som der også refereres til i spørgs-
målet, igangsat et større eftersyn af taxameter- og tilskudssystemet, som
2
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om kommentar til Grundtilskud – problemstillinger for Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium m.v., jf. ULØ alm. del - bilag 52, til undervisningsministeren
bl.a. vil omfatte ovenævnte grundtilskud. På baggrund af eftersynet vil
regeringen tage stilling til ændringer af taxameter- og tilskudssystemet,
herunder konkrete grundtilskud. Et første element heri vil omfatte juste-
ring af regler for grundtilskud i forbindelse med fusion og en harmonise-
ring af udkantstilskuddet, jf. udspillet.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3