Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018 - 2791
Doknr.
55051
Dato
08-01-2019
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 13. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 26 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 26:
”Ministeren bedes, fsva. økonomi-
og indenrigsministerens sagsområde, opgøre, hvor
meget en pendler (en person og en personbil), der tager færgen til og fra en ø via en
færgerute, som er omfattet af tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster, 5 gan-
ge om ugen, i gennemsnit sparer om året som følge af tilskudsordning til nedsættelse
af færgetakster, som trådte i kraft den 1. august
2016 (2015 sammenholdt med 2018).”
Svar:
Færgebetjeningen af de små øer er et kommunalt anliggende. Det er således kommu-
nen, som træffer afgørelse om fartplaner, valg af færgetype, takster m.v. for den på-
gældende færgerute.
Kommunerne har inden for de overordnede rammer frihed til at tilrettelægge tilskuds-
ordningen på passagerområdet med udgangspunkt i de lokale forhold. Det gælder
både i forhold til perioden for takstnedsættelser samt hvor meget forskellige specifikke
billettyper som fx pendlerkort er nedsat.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er ikke i besiddelse af detaljerede data om forskelle
i takster før og efter tilskudsordningens ikrafttræden 1. august 2016, som en beregning
af, hvor meget en pendler gennemsnitlig sparer om året, forudsætter.
Imidlertid har enkelte kommuner i forbindelse med de årlige opfølgningsredegørelser,
oplyst hvordan takster for nogle billettyper ville se ud
uden
tilskuddet. Det fremgår
dog ikke i alle tilfælde, om færgetaksterne er nedsat i hele den periode, hvor der er
adgang til at anvende tilskuddet.
På den baggrund vises i tabellerne nedenfor nogle eksempler på takstnedsættelser for
befordring af hhv. personer og biler for en ordinær billet.