Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
1979784_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 20 (Alm. del):
I brev af 8. november 2018 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Julie Skovsby (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 20:
”Vil ministeren
i fortsættelse af samråd 7/11-18 om omprioriteringsbi-
dragets konsekvenser for gymnasier i landdistrikter og yderområder
a. sende udvalget en oversigt over omprioriteringsbidragets forventede
konsekvenser for samtlige fynske skoler med gymnasieudbud for årene
2019, 2020 og 2021?
b. redegøre for ministerens holdning til regeringens årlige besparelser på
2 pct. (omprioriteringsbidrag) og dets betydning for de enkelte uddannel-
sesinstitutioner på
Fyn, som udbyder gymnasietilbud?”
Svar:
A: Konsekvenser for fynske gymnasier
Der lægges til grund for besvarelsen, at der spørges til institutioner for
almengymnasiale uddannelser. Der lægges endvidere til grund, at der
med effekter spørges til omprioriteringsbidragets størrelse på instituti-
onsniveau i 2019, 2020 og 2021.
Det bemærkes, at det generelt ikke er muligt at opgøre de præcise frem-
adrettede konsekvenser af omprioriteringsbidraget på institutionsniveau.
Det skyldes, at den enkelte institutions tilskud som følge af taxameter-
princippet afhænger af sammensætningen af uddannelsesaktiviteten på
den enkelte institution og tilhørende takster på de enkelte uddannelser i
de enkelte finansår. Ministeriets budgettering af finanslovene foregår
således på uddannelsesniveau og ikke på institutionsniveau. Det betyder,
at beregningerne alene giver en indikation af konsekvenserne af omprio-
riteringsbidraget på institutionsniveau. De faktiske konsekvenser af om-
prioriteringsbidraget vil, hvis eksempelvis aktiviteten eller uddannelses-
sammensætningen på den enkelte institution ændrer sig, komme til at se
anderledes ud. Hver enkelt institution vil derfor ikke nødvendigvis kunne
genkende tallene for konsekvenserne fremadrettet.
3. december 2018
Sagsnr.:18/14740
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: MFU spm. om omprioriteringsbidragets forventede konsekvenser for samtlige fynske skoler med gymnasieudbud for årene 2019, 2020 og 2021, til undervisningsministeren
1979784_0002.png
Nedenfor er følgelig opstillet beregningstekniske eksempler, der viser
omprioriteringsbidragets forventede omfang for de fynske almene gym-
nasier i 2019-2021 med udgangspunkt i senest kendte regnskabsår, som
er 2017.
Der er ikke taget hensyn til ændringer i uddannelsesmix, udbud, aktivi-
tetsforudsætninger eller øvrige effektiviseringer og ressourcetilførelser
mv. I beregningerne indgår således kun effektiviseringer som følge af
omprioriteringsbidraget. Det skal derfor understreges, at konsekvenserne
af omprioriteringsbidraget, som oplistet i tabellerne nedenfor, vil ændre
sig, såfremt den enkelte institution oplever ændringer i aktivitet, uddan-
nelsesmix mv.
I beregningen indgår således alene:
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. årligt i perioden 2016-2019,
jf. Af-
tale om Finansloven for 2016
indgået af regeringen (Venstre), Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti og
Afta-
le om Politiet og Anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019
indgået af re-
geringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Al-
liance og Det Konservative Folkeparti.
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2020,
jf. Aftale om Finanslov for
2017
indgået af regeringen (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti.
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2021
jf. af Aftale om Finanslov for
2018
indgået af regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det kon-
servative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.
I beregningerne indgår ikke aktivitetsændringer, takstjusteringer og res-
sourcetilførelser som følge af politiske aftaler, herunder bl.a.:
Konsekvenser af
Aftale om udmøntning af negativ budgetregulering optaget
ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
indgået af rege-
ringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konser-
vative Folkeparti, herunder takstharmonisering mellem hhx og stx.
Konsekvenser af
Aftale om styrkede gymnasiale uddannelser
indgået af
regeringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti, herunder pulje til efteruddannelse af lærere og
ledere på i alt 400 mio. kr. i perioden 2017-2024 og takstforhøjelser
som følge af det forhøjede timetal på udvidede fagpakker på hf og
indførelsen af en ekstra prøve.
I beregningerne indgår heller ikke aktivitetsændringer og takstjusteringer
som følge af initiativer, der er indarbejdet på finanslovforslaget for 2019,
herunder bl.a.
Aftale om udmøntning af negativ budgetregulering i 2019 optaget i
forbindelse med Aftale om bedre veje til uddannelse og job
mellem regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemo-
2
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: MFU spm. om omprioriteringsbidragets forventede konsekvenser for samtlige fynske skoler med gymnasieudbud for årene 2019, 2020 og 2021, til undervisningsministeren
1979784_0003.png
kratiet, Dansk folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti.
Beregningerne tager desuden ikke hensyn til aktivitetsfremskrivninger,
diverse effektiviseringskrav (statens indkøbsprogram mv.) samt evt. øvri-
ge initiativer. Det bemærkes endvidere, at ovenstående liste af initiativer
ikke er udtømmende.
Tabel 1
Forventede konsekvenser for fynske gymnasier i 2019-2021 (mio. kr. 2019-pl)
Mio. kr. 2019-pl
Odense Katedralskole
Middelfart Gymnasium & HF
Nyborg Gymnasium
Faaborg Gymnasium
Midtfyns Gymnasium
Mulernes Legatskole
Nordfyns Gymnasium
Sct. Knuds Gymnasium
Svendborg Gymnasium
Tornbjerg Gymnasium
Vestfyns Gymnasium
2019
5,5
5,3
2,9
2,3
3,5
3,5
4,5
5,9
5,1
5,6
3,7
2020
6,8
6,6
3,6
2,8
4,4
4,4
5,6
7,3
6,3
6,9
4,6
2021
8,1
7,8
4,2
3,3
5,2
5,2
6,6
8,7
7,5
8,2
5,5
Kilde: Undervisningsministeriets tilskudsdata
B: Ministerens holdning til regeringens årlige besparelser
Jeg mener generelt, at det grundlæggende er fornuftigt at stille krav om
løbende effektiviseringer af driften i offentlige organisationer - ligesom i
private organisationer. Gymnasierne har i mange år nydt godt af stor
aktivitetsfremgang og haft en god økonomi. Derfor mener jeg, at ompri-
oriteringsbidraget stiller et rimeligt krav til institutionernes ledelse om at
se på, hvilke opgaver der kan løses smartere og mere effektivt. Omprio-
riteringsbidraget ledsages ikke af specifikke krav til, hvordan effektivise-
ringen skal finde sted. Det mener jeg, at skolerne bedst selv kan vurdere.
Og jeg har stor tiltro til, at ledelsen på de enkelte skoler kan løfte denne
opgave.
Jeg anerkender dog, at mindre gymnasier, der er placeret i yderområder,
kan imødese nogle særlige udfordringer som følge af mindre ungdomsår-
gange og en tendens til, at de unge søger mod de større byer. Nogle af
gymnasierne på Fyn står netop over for disse udfordringer, og dem er jeg
og regeringen opmærksom på. Derfor har regeringen sammen med Dan-
ske Folkeparti indgået en aftale om at se nærmere på forholdene for
gymnasier i yderområder, og det gælder selvfølgelig også for gymnasierne
på Fyn. Ydermere vil jeg nævne, at der allerede nu gives et særskilt ud-
3
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: MFU spm. om omprioriteringsbidragets forventede konsekvenser for samtlige fynske skoler med gymnasieudbud for årene 2019, 2020 og 2021, til undervisningsministeren
kantstilskud til institutioner, der har få stx-elever, og som ligger i et yder-
område.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
4