Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2016569_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 18. januar 2019 har udvalget efter ønske fra Mette Reissmann (S) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 96
Vil ministeren redegøre for besparelserne som følge af omprioriteringsbidraget på
professionshøjskolerne, der ligger uden for de fire største byer, herunder på de-
centrale udbud der ligger uden for de fire største byer i perioden 2019-2022 ift.
2018, opgjort på de enkelte professionshøjskoler både årligt og i alt for perioden
samt samlet for alle professionshøjskoler uden for de fire største byer både årligt
og i alt for perioden?
Svar
Det er institutionerne, der fordeler omprioriteringsbidraget på deres enkelte udbud.
Det skyldes, at tilskuddene ydes som et bloktilskud til institutionerne. Institutioner-
ne disponerer frit inden for deres formål ved anvendelse af de statslige tilskud og
øvrige indtægter under et. De faktiske effekter af omprioriteringsbidraget vil såle-
des afhænge af konkrete prioriteringer på de enkelte uddannelsesinstitutioner.
I finansloven for 2019 er der afsat en reserve i 2022 med provenuet fra ompriorite-
ringsbidraget i 2022. Det er endnu ikke besluttet, hvordan omprioriteringsbidraget
skal føres tilbage til de enkelte institutioner. Når provenuet er udmøntet, vil der for
de videregående uddannelser som helhed ikke længere være et fald i tilskud fra
2021 til 2022 som følge af omprioriteringsbidraget. Det er derfor ikke muligt at
redegøre for udviklingen i 2022.
Virkningen af omprioriteringsbidraget afhænger endvidere af udviklingen i uddan-
nelsesaktiviteten, idet omprioriteringsbidraget for så vidt angår aktivitetstilskudde-
ne er udmøntet som takstreduktioner.
Derfor er det ikke muligt at svare endeligt på spørgsmålet, før aktiviteten i de en-
kelte år er kendt.
Tabel 1 viser i stedet et beregningsteknisk eksempel på effekten af det årlige om-
prioriteringsbidrag på professionshøjskoler, der ligger uden for de fire største byer
i perioden 2019-2021, herunder for de decentrale udbud uden for de fire største
byer. Beregningen er gennemført for de enkelte professionshøjskoler årligt for
15. februar 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
19/003485-11
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om at redegøre for besparelserne som følge af omprioriteringsbidraget på professionshøjskolerne, der ligger uden for de fire største byer, herunder på decentrale udbud der ligger uden for de fire største byere, til uddannelses- og forskningsministeren
2016569_0002.png
perioden. Tabel 1 viser desuden et beregningsteknisk eksempel på ændringen i
2021 i forhold til 2018 som følge af omprioriteringsbidraget.
Tabel 1. Beregningsteknisk eksempel på fordeling af det årlige omprioriteringsbidrag i 2019-
2021 for professionshøjskoler uden for de fire største byer, herunder decentrale udbud, der
ligger uden for de 4 største byer
Ændring i 2021
ift. 2018 som
Mio. kr. 2019-pl.
2019
2020
2021
følge af om-
prioriterings-
bidraget
Den Frie Lærerskole
Professionshøjskolen Absalon
Professionshøjskolen UC Syddanmark
Decentrale udbud på Københavns Professionshøjskole
uden for de fire største byer
Decentrale udbud på Professionshøjskolen UC Nordjyl-
land uden for de fire største byer
Decentrale udbud på VIA Univiersity College uden for
de fire største byer
Decentrale udbud på UCL Erhvervsakademi og profes-
sionshøjskole uden for de fire største byer
Årligt omprioriteringsbidrag på professionshøjsko-
ler uden for de fire største byer og decentrale udbud
uden for de fire største byer
Samlet tilskud*
1.849,5
1.827,0
1.804,4
37,8
37,3
36,8
111,9
0,3
8,7
7,1
3,4
0,3
8,6
7,0
3,4
0,3
8,5
6,9
3,3
0,9
25,8
21,0
10,1
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
2,0
1,9
1,9
5,8
13,2
13,0
12,9
39,1
3,1
3,1
3,0
9,2
I
det beregningstekniske eksempel i tabel 1 er virkningen af det årlige omprioriteringsbidraget fordelt på instituti-
onsniveau pba. uddannelsestilskuddet i 2018. Herefter er der anvendt studenterårsværk i 2018 til at fordele omprio-
riteringsbidraget ud på institutionernes afdelinger, herunder decentrale udbud. Ændringen i 2021 ift. 2018 som
følge af omprioriteringsbidraget er beregnet som det akkumulerede, aktivitetsjusterede omprioriteringsbidrag ift.
2018
* ”Samlet tilskud”
dækker over de tilskud til uddannelse m.v., der er omfattet af omprioriteringsbidraget, efter ompri-
oriteringsbidraget er fratrukket.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
I tabel 2 fremgår omprioriteringsbidraget samlet for alle professionshøjskoler uden
for de fire største byer årligt for perioden 2019-2021. Tabel 2 viser desuden et
beregningsteknisk eksempel på ændringen i 2021 i forhold til 2018 som følge af
omprioriteringsbidraget.
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om at redegøre for besparelserne som følge af omprioriteringsbidraget på professionshøjskolerne, der ligger uden for de fire største byer, herunder på decentrale udbud der ligger uden for de fire største byere, til uddannelses- og forskningsministeren
2016569_0003.png
Tabel 2. Beregningsteknisk eksempel på fordeling af det årlige omprioriteringsbidrag i 2019-2021
på professionshøjskolerne uden for de fire største byer.
Ændring i 2021
Mio. kr. 2019-pl.
2019
2020
2021
ift. 2018 som
følge af omprio-
riteringsbidraget
Den Frie Lærerskole
Professionshøjskolen Absalon
Professionshøjskolen UC Syddanmark
Årligt omprioriteringsbidrag på professionshøj-
skoler uden for de fire største byer i alt
Samlet tilskud*
0,3
8,7
7,1
16,1
788,0
0,3
8,6
7,0
15,9
778,4
0,3
8,5
6,9
15,7
768,7
0,9
25,8
21,0
47,7
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm: I det beregningstekniske eksempel i tabel 1 er virkningen af det årlige omprioriteringsbidraget fordelt på
institutionsniveau pba. uddannelsestilskuddet i 2018. Herefter er der anvendt studenterårsværk i 2018 til at fordele
besparelserne ud på institutionernes afdelinger, herunder decentrale udbud. Ændringen i 2021 ift. 2018 som følge
af omprioriteringsbidraget er beregnet som det akkumulerede, aktivitetsjusterede omprioriteringsbidrag ift. 2018.
* ”Samlet tilskud”
dækker over de tilskud til uddannelse m.v., der er omfattet af omprioriteringsbidraget, efter om-
prioriteringsbidraget er fratrukket.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Side 3/3