Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2016571_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 18. januar 2019 har udvalget efter ønske fra Mette Reissmann (S) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 95
Vil ministeren redegøre for besparelserne som følge af omprioriteringsbidraget på
erhvervsakademier uden for de fire største byer, herunder på decentrale udbud
der ligger uden for de fire største byer i perioden 2019-2022 ift. 2018, opgjort på
de enkelte erhvervsakademier både årligt og i alt for perioden samt samlet for alle
erhvervsakademier uden for de fire største byer både årligt og i alt for perioden?
Svar
Det er institutionerne, der fordeler omprioriteringsbidraget på deres enkelte udbud.
Det skyldes, at tilskuddene ydes som et bloktilskud til institutionerne. Erhvervs-
akademierne disponerer frit inden for deres formål ved anvendelse af de statslige
tilskud og øvrige indtægter under et. De faktiske effekter af omprioriteringsbidraget
vil således afhænge af konkrete prioriteringer på de enkelte uddannelsesinstitutio-
ner.
I finansloven for 2019 er der afsat en reserve i 2022 med provenuet fra ompriorite-
ringsbidraget i 2022. Det er endnu ikke besluttet, hvordan omprioriteringsbidraget
skal føres tilbage til de enkelte institutioner. Når provenuet er udmøntet, vil der for
de videregående uddannelser som helhed ikke længere være et fald i tilskud fra
2021 til 2022 som følge af omprioriteringsbidraget. Det er derfor ikke muligt at
redegøre for udviklingen i 2022.
Virkningen af omprioriteringsbidraget afhænger endvidere af udviklingen i uddan-
nelsesaktiviteten, idet omprioriteringsbidraget for så vidt angår aktivitetstilskudde-
ne er udmøntet som takstreduktioner.
Derfor er det ikke muligt at svare endeligt på spørgsmålet, før aktiviteten i de en-
kelte år er kendt.
Tabel 1 viser i stedet et beregningsteknisk eksempel på effekten af det årlige om-
prioriteringsbidrag på erhvervsakademier, der ligger uden for de fire største byer i
perioden 2019-2021, herunder for de decentrale udbud uden for de fire største
byer. Beregningen er gennemført for de enkelte erhvervsakademier årligt for peri-
15. februar 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
19/003485-11
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om at redegøre for besparelserne som følge af omprioriteringsbidraget på erhvervsakademier uden for de fire største byer, herunder på decentrale udbud der ligger uden for de fire største, til uddannelses- og forskningsministeren
2016571_0002.png
oden. Tabel 1 viser desuden et beregningsteknisk eksempel på ændringen i 2021
i forhold til 2018 som følge af omprioriteringsbidraget.
Tabel 1. Beregningsteknisk eksempel på fordeling af det årlige omprioriteringsbidrag i 2019-
2021 for erhvervsakademier uden for de fire største byer, herunder decentrale udbud, der ligger
uden for de 4 største byer
Ændring i 2021
ift. 2018 som
2021
følge af om-
prioriterings-
bidraget
2,6
1,8
1,0
4,7
1,8
1,5
13,4
657,6
7,8
5,6
3,0
14,2
5,5
4,7
40,8
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Mio kr. (2019-pl)
2019
2020
Erhvervsakademi Dania
Erhvervsakademi Kolding
Erhvervsakademi MidtVest
Zealand Sjællands Erhvervsakademi
Erhvervsakademi SydVest
Decentrale udbud på Erhvervsakademiet Copenha-
gen Business Academy uden for de fire største byer
Årligt omprioriteringsbidrag uden for de fire
største byer
Samlet tilskud*
2,6
1,9
1,0
4,8
1,9
1,6
13,8
674,1
2,6
1,9
1,0
4,7
1,8
1,6
13,6
665,9
Anm.: Erhvervsakademi Aarhus og Erhvervsakademi København (KEA) har ikke udbud uden for de fire stør-
ste byer og indgår derfor ikke i tabellen. I det beregningstekniske eksempel i tabel 1 er virkningen af det årlige
omprioriteringsbidrag fordelt på institutionsniveau pba. uddannelsestilskuddet i 2018. Herefter er der anvendt
studenterårsværk i 2018 til at fordele omprioriteringsbidragt ud på institutionernes afdelinger, herunder decen-
trale udbud. Ændringen i 2021 ift. 2018 som følge af omprioriteringsbidraget er beregnet som det akkumule-
rede, aktivitetsjusterede omprioriteringsbidrag ift. 2018.
* ”Samlet tilskud”
dækker over de tilskud til uddannelse m.v., der er omfattet af omprioriteringsbidraget, efter
omprioriteringsbidraget er fratrukket.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Side 2/2