Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2014210_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 15. januar 2019 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 83
Hvad er ministerens holdning til, at ordblinde studerende oplever, at it-rygsækken
ikke ligestiller dem med andre studerende, og at de har sværere betingelser for at
gennemføre en videregående uddannelse end deres medstuderende, bl.a. fordi
ordblindhed ikke giver mulighed for dispensation til mere end tre eksamensforsøg
(jf. artiklen ”Det er heldigt, jeg også er deprimeret – og ikke bare ordblind”, Infor-
mation 9. januar 2019)?
Svar
Det er vigtigt, at unge med en funktionsnedsættelse ikke fravælger en videregå-
ende uddannelse grundet funktionsnedsættelsen. Derfor skal det videregående
uddannelsessystem kunne rumme de forskellige måder, hvorpå studerende er
hæmmet af deres funktionsnedsættelse.
Udgangspunktet for vurdering af eksamensvilkår for studerende med funktions-
nedsættelse
herunder studerende med ordblindhed
fremgår af eksamensbe-
kendtgørelsens § 7, som fastlægger, at universitetet kan tilbyde særlige prøvevil-
kår til studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, når universitetet
vurderer, at det er nødvendigt for at ligestille disse studerende med øvrige stude-
rende i prøvesituationen. Desuden fastlægger bestemmelsen, at tilbuddet om sær-
lige prøvevilkår ikke må medføre en ændring af prøvens niveau.
Universiteterne har således fået tillagt kompetencen til at udøve et skøn over,
hvilke hjælpemidler der er nødvendige i den konkrete situation, uden at de særlige
vilkår medfører en ændring af prøvens niveau. Det er væsentligt, at også dimitten-
der med funktionsnedsættelse fra danske universiteter besidder de kompetencer,
som uddannelsen forudsætter.
Studerende med funktionsnedsættelse som f.eks. ordblindhed skal vurderes indi-
viduelt. Hensigten med bestemmelsen i eksamensbekendtgørelsens § 7 er ikke, at
alle studerende med samme type funktionsnedsættelse automatisk modtager til-
bud om samme særlige prøvevilkår. Hvis en studerende oplever, at de tilbudte
8. februar 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
19/003123-04
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om ministerens holdning til at ordblinde studerende oplever, at it-rygsækken ikke ligestiller dem med andre studerende, til uddannelses- og forskningsministeren
2014210_0002.png
prøvevilkår ikke er tilstrækkelige til, at pågældende bliver ligestillet med øvrige stu-
derende, kan den studerende henvende sig til uddannelsesinstitutionen med hen-
blik på genvurdering af sagen.
Hvis en studerende med funktionsnedsættelse har fået tilkendt særlige prøvevilkår
og pågældende har aflagt tre prøveforsøg på lige vilkår med øvrige studerende, vil
denne studerende normalt ikke have mulighed for yderligere prøveforsøg på bag-
grund af funktionsnedsættelsen. I denne situation ville tilkendelse af yderligere
prøveforsøg stille den studerende med funktionsnedsættelse bedre end øvrige
studerene, hvilket ikke er hensigten med reglen.
Muligheden for mere end tre prøveforsøg er reguleret i eksamensbekendtgørel-
sens § 13, stk. 2, som fastlægger, at universitetet kan tillade yderligere prøvefor-
søg, hvis der foreligger usædvanlige forhold. Formålet med reglen er således at
tage højde for akut opståede situationer, som den studerende ikke har kunnet på-
regne.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Side 2/2