Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
1994330_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 28. november 2018 har udvalget efter ønske fra Pernille Schnoor (ALT)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 48
”Vil ministeren som opfølgning på samrådet om antallet af studerende, der drop-
per ud fra universiteterne, jf. UFU, alm del
samrådsspm E-F, redegøre for den
videre proces for at få viden om årsagerne til stigningen i frafaldet, herunder sær-
ligt hvordan fremdriftsreformen og uddannelsesloftet har påvirket frafaldet?”
Svar
Når vi ser på frafaldstallene, er der ikke en direkte sammenhæng mellem Frem-
driftsreformen, og at frafaldet er steget. Det skyldes, at der er mange forhold, der
er afgørende, og som har betydning for, om studerende falder fra.
Der kan tilsvarende ikke ses en direkte sammenhæng mellem reglerne om be-
grænsning af dobbeltuddannelse og antallet af studerende, der skifter studie. Det
har i den sammenhæng også betydning, at der endnu er begrænset med data om
antallet af studerende, der skifter studie efter reglerne blev indført i 2017.
For at få mere viden om årsagerne til frafaldet har Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet spurgt studerende, der faldt fra i perioden 2015-2016
dvs. efter Frem-
driftsreformen
om baggrunden for deres frafald. De begrunder det f.eks. med, at
uddannelsen var for teoretisk, at de jobs, som uddannelsen fører til, alligevel ikke
var noget for dem, eller at de følte sig ensomme på studiet. Studieaktivitet og for-
sinkelser ligger relativt langt nede på listen over frafaldsårsager. Herudover inde-
holder den Uddannelses- og Forskningspolitisk Redegørelse 2018 et kapitel, hvori
udviklingen i og årsager til frafald på de videregående uddannelser analyseres.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vil fortsat følge udviklingen i frafaldet tæt,
herunder med en ny analyse af årsagerne til frafald i den kommende tid.
Der er herudover sat flere initiativer i gang, som i den kommende tid vil give os et
bedre indblik i, hvordan vi kan reducere frafaldet og styrke læringen på de videre-
gående uddannelser. Til brug for det nye Læringsbarometer indsamler ministeriet
aktuelt svar fra mere end 100.000 studerende, bl.a. om læringsmiljøet på deres
uddannelser. Herudover vil ministeriet fremover indsamle svar fra mere end
20. december 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/061594-03
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om den videre proces for at få viden om årsagerne til stigningen i antallet af studerende, der dropper ud fra universiteterne, til uddannelses- og forskningsministeren
1994330_0002.png
250.000 studerende om deres trivsel på uddannelserne til brug for vejlednings-
værktøjet Uddannelseszoom.
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/2