Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
1988696_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 15. november 2018 har udvalget efter ønske fra Rasmus Vestergaard
Madsen (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 40
Vil ministeren redegøre for, hvilke kurser/moduler i seksualundervisning (både ob-
ligatorisk og frivillige) der udbydes på følgende uddannelser: pædagog-, lærer-,
socialrådgiver-, sygeplejerske-, fysioterapeut-, og jordemoderuddannelsen?
Svar
I det følgende redegøres for kurser/moduler, hvor temaet seksualitet spiller en af-
gørende rolle på lærer-, pædagog-, socialrådgiver-, sygeplejerske-, fysioterapeut-
og jordemoderuddannelsen.
Læreruddannelsen
Seksualundervisning er en del af kurset Sundheds- og seksualundervisning og fa-
miliekundskab (SSF) på læreruddannelsen, som de studerende skal tilbydes (jf. §
5 i læreruddannelsesbekendtgørelsen). Deltagelse i kurset er frivilligt for de stude-
rende, og de får udstedt et kursusbevis, hvis de gennemfører forløbet. Det frivillige
kursus forbereder de studerende på at varetage undervisningen i de såkaldte
timeløse fag, jf. Folkeskolelovens § 7, og der er fastsat kompetencemål og videns-
og færdighedsmål for kurset.
Pædagoguddannelsen
Viden om seksualitet og kønsidentitet indgår som obligatorisk vidensmål i pæda-
goguddannelsens fællesdel - grundfagligheden, som alle studerende uanset valg
af specialiseringsretning skal igennem. Konkret sættes der særligt fokus på viden
om seksualitet og køn i det obligatoriske nationale modul ”Køn, seksualitet og
mangfoldighed”, som udbydes på tværs af alle pædagoguddannelsens udbudsste-
der. Modulet har en varighed svarende til 10 ECTS-point.
Socialrådgiveruddannelsen
Seksualundervisning, seksualitet eller lignende begreber er ikke specifikt en del af
målene for læringsudbyttet som fastlagt i bekendtgørelsen for socialrådgiverud-
dannelsen, og kurser/moduler om dette er derfor ikke obligatoriske for uddannel-
sen.
13. december 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/059557-02
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om at redegøre for, hvilke kurser/moduler i seksualundervisning der udbydes, til uddannelses- og forskningsministeren
1988696_0002.png
Temaet indgår dog i forskellige moduler med et andet hovedtema, f.eks. i grund-
modulet og valgmodulet vedr.
Socialt arbejde med udsatte børn og unge samt
børn og unge med handicap og deres familier,
hvor de studerende undervises i at
kunne se, forstå og agere i forhold til fysiske og psykiske overgreb (herunder sek-
suelle overgreb).
Sygeplejerskeuddannelsen
Seksualundervisning, seksualitet eller lignende begreber er ikke specifikt en del af
målene for læringsudbyttet som fastlagt i bekendtgørelsen for sygeplejerskeud-
dannelsen, og kurser/moduler om dette er derfor ikke obligatoriske for uddannel-
sen.
Flere udbydere af sygeplejerskeuddannelsen har dog aktiviteter, der relaterer sig
til temaet seksualitet, f.eks. afholder Professionshøjskolen Absalon valgfrie tema-
dage i samarbejde med bl.a. pædagoguddannelsen samt ”Sex og samfund” på
forskellige udbudssteder.
Fysioterapeutuddannelsen
Seksualundervisning, seksualitet eller lignende begreber er ikke specifikt en del af
målene for læringsudbyttet som fastlagt i bekendtgørelsen for fysioterapeutuddan-
nelsen, og kurser/moduler om dette er derfor ikke obligatoriske for uddannelsen.
Jordemoderuddannelsen
Viden om reproduktion og seksualitet indgår som obligatorisk vidensmål på jorde-
moderuddannelsen, ligesom det indgår som færdighedsmål, at den studerende
kan mestre varetagelse af undervisning, vejledning og rådgivning inden for blandt
andet seksuel og reproduktiv sundhed.
De mere specifikke rammer for undervisningens indhold og form fastlægges dels i
studieordningens fællesdel for alle udbud af uddannelsen, dels i studieordningens
institutionsdel for den enkelte professionshøjskole. Det er derfor forskelligt, hvilke
moduler/kurser de enkelte udbudssteder vælger at udbyde for at udmønte de
ovennævnte mål for læringsudbyttet.
Som eksempel kan nævnes, at Københavns Professionshøjskole udbyder faget
sexologi samt sociologi, sundhedsantropologi, psykologi, pædagogik og jordemo-
derkundskab, hvor ovennævnte mål for læringsudbytte udmøntes.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Side 2/2