Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
1974964_0001.png
Samråd i Uddannelses- og forskningsudvalget d. 30.
oktober 2018
29. oktober 2018
Samråds
spørgsmål
Samrådsspørgsmål C
"Hvorfor mener ministeren, det er en god ide at fortsætte de massive
besparelser på uddannelsesinstitutionerne i Danmark?"
Samrådsspørgsmål D
"Har ministeren tænkt sig at lade besparelserne på uddannelsesinstitu-
tionerne stoppe endegyldigt i 2022?"
Samrådstale
Tak formand og tak for invitationen til samråd.
Jeg er blevet bedt om at svare på to spørgsmål i dag.
Det vil jeg gøre samlet.
***
Da vi overtog regeringsansvaret i 2015 - efter Social-
demokratiet og Radikale Venstre - stod Danmark med
en økonomisk udfordring.
Skønnet for underskuddet på den strukturelle saldo for
de offentlige finanser var på 0,5 pct. af BNP
helt på
grænsen i Budgetloven i Danmark.
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 30. oktober 2018 om ministeren har tænkt sig at lade besparelserne på uddannelsesinstitutionerne stoppe endegyldigt i 2022, til finansministeren
Side 2 af 9
SR-regeringen var altså gået helt til grænsen i den øko-
nomiske politik
uden at have en sikkerhedsmargin til
budgetlovens underskudsgrænse.
Og det var også et underskud, der var markant større
end oprindeligt forudsat i 2020-planen.
Det var regeringen nødt til at håndtere.
Vi besluttede derfor, at det strukturelle underskud skul-
le nedbringes frem mod målet om strukturel balance på
de offentlige finanser i 2020.
Derfor iværksatte vi et kasseeftersyn for at sikre, at rå-
derummet i 2020 rent faktisk var til fri disposition. Det
viste sig senere ikke at være tilfældet.
Der var i stedet behov for at styrke de offentlige finan-
ser med 5 mia. kr. i 2016 for ikke kun at overholde un-
derskudsgrænsen, men også tage et skridt frem mod
målet om strukturel balance i 2020.
Det var altså en situation med en økonomisk politik
helt til grænsen, der var bagtæppet for, at kultur-, un-
dervisnings og uddannelsesområdet blev underlagt et
omprioriteringsbidrag
svarende til det, som de øvrige
statslige driftsbevillinger, har været omfattet af i årtier.
Og vi var samtidig i en situation, hvor uddannelsesom-
rådet, havde været undtaget fra det tværgående statslige
omprioriteringsbidrag - og dermed også friholdt for de
krav om løbende effektivisering og produktivitetsfor-
bedringer, som resten af staten havde været underlagt.
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 30. oktober 2018 om ministeren har tænkt sig at lade besparelserne på uddannelsesinstitutionerne stoppe endegyldigt i 2022, til finansministeren
Side 3 af 9
Samtidig var uddannelsesområdet et af de områder,
hvor staten havde investeret mest massivt.
De videregående uddannelser er fx det område, som
tegner sig for den største reale vækst i det offentlige
forbrug fra 2010 til 2017.
Det er blandt andet fordi rigtig mange unge har taget en
uddannelse.
Og det er rigtigt godt, at mange unge uddanner sig -
men det betyder også, at det er vigtigere end nogensin-
de, at vi bruger de penge, der er afsat til uddannelse og
undervisning, rigtigt.
I en tid med et meget begrænset økonomisk råderum,
der er det regeringens holdning, at alle områder skal bi-
drage. Det er ikke rimeligt, at et område friholdes, mens
andre må holde for.
***
Det er også værd at huske på, at det ikke bare er på sta-
tens finanser, men at det også er hos kommuner og re-
gioner, at der løbende arbejdes med effektiviseringer.
Regeringen og KL samarbejder eksempelvis om et fæl-
les, flerårigt moderniserings- og effektiviseringspro-
gram, der understøtter og fremmer en effektiv opgave-
løsning i kommunerne.
Konkret gennemfører vi derfor i fællesskab analyser,
der kan vise vejen til en mere effektiv drift, bedre ind-
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 30. oktober 2018 om ministeren har tænkt sig at lade besparelserne på uddannelsesinstitutionerne stoppe endegyldigt i 2022, til finansministeren
Side 4 af 9
køb og en enklere og mindre bureaukratisk statslig re-
gulering af kommunerne for i alt 1 mia. kr. hvert år.
Derved kan der løbende frigøres midler til tværgående
prioritering, både inden for den kommunale sektor,
som beholder halvdelen, og på tværs af de offentlige
sektorer, hvor den øvrige halvdel bliver prioriteret.
Regionerne har for størstedelen af deres udgifter på
sundhedsområdet heller ikke været omfattet af et om-
prioriteringsbidrag
men det betyder ikke, at de ikke
løbende har effektiviseret deres drift.
Regionerne har i al deres tid været underlagt et fast krav
om at levere mere for pengene. Frem til 2018 har det
været et årligt 2 pct. produktivitetskrav på sygehusene.
Og fra 2019 er det erstattet af et nyt teknologibidrag på
en �½ mia. kr. årligt.
Det har fra nogen været fremlagt som et højt mål, at
have et 2 pct. effektivitetskrav. Men i virkelighedens
verden har regionerne leveret en endnu højere produk-
tivitetsgevinst end forudsat. Set over perioden fra 2003
til 2016 har den gennemsnitlige årlige produktivitets-
vækst været på 2,3 pct. på området.
Derudover er regionerne underlagt et omprioriterings-
bidrag for administration på sundhedsområdet på ca. 60
mio. kr. årligt og et omprioriteringsbidrag for det regio-
nale udviklingsområde svarende til ca. 30 mio. kr. årligt.
Og her er altså tale om store udgiftsområder, som ikke
automatisk får tildelt flere midler når aktiviteten stiger
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 30. oktober 2018 om ministeren har tænkt sig at lade besparelserne på uddannelsesinstitutionerne stoppe endegyldigt i 2022, til finansministeren
Side 5 af 9
i modsætning til uddannelsesområdet, hvor taxameter-
systemet bevirker, at øget aktivitet bliver kompenseret
krone til krone.
På den baggrund mener regeringen, at det er helt rime-
ligt, at også uddannelsesinstitutionerne har fokus på at
være mere effektive og løse opgaverne smartere.
***
Og lad mig i den forbindelse understrege, at ompriori-
teringsbidraget
ikke
har gjort den offentlige sektor min-
dre.
Omprioriteringsbidraget har
netop
gjort det muligt at la-
ve prioriteringer i en tid med et ret begrænset økono-
misk råderum.
Det har gjort det muligt at prioritere midler derhen,
hvor behovet er størst, og hvor der var en konkret ud-
fordring, som skulle løses.
Omprioriteringsbidraget har fx gjort det muligt at styrke
dansk politi, at styrke den kommunale velfærd og at
gennemføre omfattende kræftplaner.
Siden 2015 har regeringen bl.a. løftet kommunernes af-
talte serviceudgifter med 2 mia. kr. og det regionale
sundhedsvæsen med 4 mia. kr. inkl. løft på FL.
Konkret kan der i forhold til kræftområdet fremhæves,
at der med finanslovaftalen for 2017 er tilført ca. 2,2
mia. kr. til at styrke kræftindsatsen fra 2017 til 2020.
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 30. oktober 2018 om ministeren har tænkt sig at lade besparelserne på uddannelsesinstitutionerne stoppe endegyldigt i 2022, til finansministeren
Side 6 af 9
Og inden for politiet har omprioriteringsbidraget fx væ-
ret med til at muliggøre en styrket indsats på en række
højt prioriterede områder - terrorbekæmpelse, grænse-
kontrol og i indsatsen mod bandekriminalitet.
Politiets bevilling er blevet løftet med over 800 mio. kr.
fra 2015 til 2019.
Og i samme periode forventes knap 600 flere politibe-
tjente ved udgangen af 2019 i forhold til 2015.
Men det hører selvsagt
også
med til billedet, at der også
er prioriteret midler
tilbage
til uddannelsesområdet.
Vi har fx afsat
i. 500 mio. kr. til løft af fagligt svage elever i fol-
keskolen,
ii. 160 mio. kr. til nye lokale uddannelsesstationer,
iii. en ekstra kvart milliard til reformen af det for-
beredende område
iv. og 470 mio. kr. til kvalitetspuljer på erhvervs-
uddannelserne.
v. Og senest har vi præsenteret et
EUD-udspil,
hvor der afsættes 2 mia. kr. til at understøtte
søgning og gennemførsel på erhvervsskolerne.
Så jeg kan ikke genkende billedet af, at der ikke priorite-
res til uddannelse.
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 30. oktober 2018 om ministeren har tænkt sig at lade besparelserne på uddannelsesinstitutionerne stoppe endegyldigt i 2022, til finansministeren
Side 7 af 9
Tværtimod har vi foretaget målrettede prioriteringer på
de seneste års finanslove.
Og ligeså vigtigt - vi har gennemført en række initiati-
ver, der strukturelt ruster området til fremtiden.
Det vil vi selvfølgelig også gøre fremadrettet.
***
Og hvis vi løfter blikket, så er det også værd at bemær-
ke, at Danmark i et internationalt perspektiv ligger helt i
top, når det kommer til brugen af offentlige midler på
uddannelsesområdet.
Det er dels udtryk for en meget høj uddannelsesaktivi-
tet, men også at vi har et særdeles generøst SU- og ud-
dannelsessystem.
I 2019 er der afsat over 90 mia. til området. Og hertil
kommer udgifter til SU på over 20 mia. kr.
Det synes jeg grundlæggende er en fornuftig priorite-
ring. For uddannelse er en god investering
for den
enkelte og for samfundet.
Og samtidig er jeg stolt af, at jeg kan sige, at det i Dan-
mark ikke er dine forældres indkomst, der afgør om du
kan få en god uddannelse.
Men hvis vi skal sikre, at også de næste generationer
kan nyde godt af dette - så kommer vi ikke uden om, at
vi hele tiden skal have fokus på at løse opgaverne smar-
tere og mere effektivt.
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 30. oktober 2018 om ministeren har tænkt sig at lade besparelserne på uddannelsesinstitutionerne stoppe endegyldigt i 2022, til finansministeren
Side 8 af 9
Vi kan ikke bare sætte os ned og lade stå til. Det gælder
på uddannelsesområdet såvel som på andre områder.
Og det sker desværre ikke bare af sig selv.
***
En fuldstændig afskaffelse af omprioriteringsbidraget
på uddannelsesområdet ville indebære en markant be-
gunstigelse af området, ift. de øvrige statslige institutio-
ner, som fortsat skal fokusere på at løse opgaverne
smartere og mere effektivt.
Det er regeringens politik, at der fortsat bliver trukket
et omprioriteringsbidrag på kultur-, undervisnings- og
uddannelsesområdet.
Men fra 2022 har vi besluttet, at midlerne fastholdes på
de enkelte områder.
Langt størstedelen af bevillingerne til uddannelse gives
som faste aktivitetsafhængige tilskud til institutionerne.
Dermed kan det være vanskeligt løbende at prioritere
midlerne der, hvor behovet er størst og hvor midlerne
dermed skal hen.
Med den afsatte reserve sikrer vi, at der også fremadret-
tet vil være et råderum til at lave aktive prioriteringer
området.
- og det er jo præcis det, vi har gjort med EUD-
udspillet, hvor vi har prioriteret 2 mia. kr. til at under-
støtte søgning og gennemførsel på området.
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 30. oktober 2018 om ministeren har tænkt sig at lade besparelserne på uddannelsesinstitutionerne stoppe endegyldigt i 2022, til finansministeren
Side 9 af 9
Det betyder samtidig, at der fra 2022 ikke vil være én
omprioriteringskrone fra uddannelsesområdet, som bli-
ver brugt på andre områder.
Dermed vil uddannelsesområdet alt andet lige være stil-
let
bedre
end andre statslige områder - som ikke har en
tilsvarende sikkerhed.
Den sikkerhed er det muligt at give, fordi vi har handlet
ansvarligt, vi har styr på økonomien og vi har mulighed
for at prioritere, også inden for uddannelsesområdet
fremadrettet.
***
Tak for ordet.