Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 26. oktober 2018 har udvalget efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 19
Hvordan sikres det, at studerende med en dansk studentereksamen ikke kommer i
klemme af justeringen af antal engelsksprogede studiepladser? Eksempelvis på
DTU, hvor alle kandidatuddannelser i dag er engelsksprogede.
Svar
Hvordan danske studerende påvirkes afhænger af, hvordan implementeringen af
justeringen sker. Uddannelses- og Forskningsministeriet har været i dialog med
alle de berørte institutioner siden udmeldingen den 23. august 2018. På møderne
har ministeriet lagt op til, at institutionerne får mulighed for at tilrettelægge justerin-
gen på den måde, der passer bedst til dem. I de tilfælde hvor justeringen sker ved
at reducere antallet af pladser på de engelsksprogede uddannelser, vil det også
have konsekvenser for danske studerendes mulighed for at blive optaget. Det
samme gør sig gældende i de tilfælde, hvor justeringen sker ved at lukke engelsk-
sprogede uddannelser. Det bemærkes, at danske studerende generelt har meget
gode muligheder for at vælge en uddannelse, der passer dem, givet det store an-
tal videregående uddannelser i Danmark.
Langt størstedelen af de engelsksprogede studerende på universiteterne er i dag
indskrevet på kandidatuddannelserne. I det omfang de studerende optages på
kandidatuddannelserne via deres retskrav vil justeringen ikke få betydning.
Jeg har aftalt med institutionerne, at vi i forlængelse af justeringen i 2019-optaget
drøfter, hvordan vi mest hensigtsmæssigt kan tilrettelægge det fremadrettede op-
tag på de engelsksprogede kandidatuddannelser, herunder på DTU.
21. november 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/056199-02
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Side 1/1