Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
1971664_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 22. oktober har udvalget efter ønske fra Mette Reissmann (S) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 13
Vil ministeren oplyse om de samlede årlige besparelser i alt og fordelt på type af
besparelser på uddannelserne: professionsbachelor i sygepleje og
jordemoderkundskab, på social og sundhedsassistent- og hjælperuddannelsen
samt uddannelsen i medicin/lægevidenskab i tabelform for årene 2016-2021, jf.
aftaler om finanslov 2016, 2017 og 2018?
Svar
Det er ikke muligt at opgøre de præcise effekter af omprioriteringsbidrag m.v. på
enkeltuddannelser. Det skyldes, at tilskuddene til uddannelsesinstitutionerne gives
som et bloktilskud. Institutionerne disponerer frit ved anvendelse af de samlede til-
skud under et, herunder mellem uddannelser. De faktiske effekter vil således af-
hænge af konkrete prioriteringer på de enkelte uddannelsesinstitutioner.
Som følge af ovenstående er det derfor alene muligt at opstille beregningstekniske
eksempler, der giver en indikation af effekterne på enkeltuddannelser som følge af
besparelserne på finanslovene for 2016, 2017 og 2018.
Tabel 1 viser sådanne beregningstekniske eksempler for jordemoder-, sygeplejer-
ske- og medicinuddannelserne.
I beregningen indgår både besparelser på aktivitetstilskuddene, der ydes på bag-
grund af aktivitet på de enkelte uddannelser, samt en estimeret andel af besparel-
sen på øvrige uddannelsestilskud.
Besparelsen for aktivitetstilskuddene er udregnet på baggrund af faktiske og prog-
nosticerede aktivitetstilskud for de pågældende uddannelser og hvad aktivitetstil-
skuddene ville have været, hvis der ikke havde været foretaget besparelser. Effek-
ten af besparelser afhænger af udviklingen i uddannelsesaktiviteter, idet besparel-
serne for så vidt angår aktivitetstilskuddene er udmøntet som takstreduktioner.
For at indregne besparelser på øvrige uddannelsestilskud er besparelsen for akti-
vitetstilskud ganget med en faktor, som svarer til forholdet mellem samlet tilskud
og aktivitetstilskud.
19. november 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/055053-02
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om årlige besparelser fordelt på uddannelserne: professionsbachelor i sygepleje og jordemoderkundskab, på social og sundhedsassistent- og hjælperuddannelsen samt uddannelsen i medicin/lægevidenskab for 2016-2021, til uddannelses- og forskningsministeren
1971664_0002.png
For 2016 og 2017 er udgangspunktet for beregningerne det faktiske tilskud.
For 2018 og frem er udgangspunktet prognoser på finansloven for 2018. For 2018
og frem viser tabellen, hvad omprioriteringsbidraget vil betyde for institutionstil-
skuddene under forudsætningen af de aktivitetsskøn, der ligger til grund for FL18.
De faktiske effekter vil afhænge af den faktiske fremtidige udvikling i studieaktivite-
ten.
Der er som følge af at tilskuddene ydes som bloktilskud ikke grundlag for at kon-
kludere noget om institutionernes faktiske disponering af uddannelsestilskuddene,
herunder heller ikke om den fremtidige disponering af ikke-aktivitetsafhængige ud-
dannelsestilskud.
Tabel 1:
Ændrede tilskud baseret på aktivitetsskøn i finanslovene for 2016, 2017 og 2018 for jorde-
moder-, sygepleje- og medicinuddannelserne (mio. kr.)
2019-pl
2016
(regn-
skabstal)
2017
(regn-
skabstal)
2018
2019
2020
Samlet
effekt for
2021
årene
2016-
2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jordemoder
Omprioriteringsbi-
drag
Indkøbsbesparel-
ser
Effektivisering af
udbud
Jordemoder -
samlet
1,3
0,1
1,5
0,1
0,0
1,4
1,6
1,7
0,1
0,1
1,9
1,6
0,0
0,0
1,6
1,6
0,0
0,0
1,6
1,6
0,0
0,0
1,6
9,3
0,3
0,1
9,7
Sygeplejerske
Omprioriteringsbi-
drag
Indkøbsbesparel-
ser
Effektivisering af
udbud
Sygeplejerske -
samlet
13,8
0,6
13,8
1,1
0,2
14,4
15,1
15,9
0,9
0,7
17,5
15,4
0,0
0,0
15,4
15,4
0,0
0,0
15,4
15,2
0,0
0,0
15,2
89,5
2,6
0,9
93,0
Medicin
Omprioriteringsbi-
drag
Indkøbsbesparel-
ser
Effektivisering af
udbud
Medicin - samlet
16,4
0,9
15,8
1,8
0,6
17,3
18,2
16,3
1,8
1,8
19,9
15,7
0,0
0,0
15,7
15,5
0,0
0,0
15,5
14,8
0,0
0,0
14,8
94,5
4,5
2,4
101,4
Bemærkninger: Besparelsen er beregnet ud fra faktiske og prognosticerede aktivitetstilskud og hvad aktivitetstilskud-
dene ville have været i det enkelte år, hvis der ikke havde været foretaget takstbesparelser. Herudover indgår en esti-
meret andel af besparelsen på de øvrige uddannelsestilskud. Effekten af besparelser afhænger af udviklingen i ud-
dannelsesaktiviteter, idet besparelserne for så vidt angår aktivitetstilskuddene er udmøntet som takstreduktioner. For
universiteterne er hele den bevillingsmæssige effekt af indkøbsbesparelsen og udbudseffektiviseringer på finanslo-
vene for 2016 til 2018 indbudgetteret på uddannelsestaksterne.
Kilde: UFMs beregninger
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om årlige besparelser fordelt på uddannelserne: professionsbachelor i sygepleje og jordemoderkundskab, på social og sundhedsassistent- og hjælperuddannelsen samt uddannelsen i medicin/lægevidenskab for 2016-2021, til uddannelses- og forskningsministeren
1971664_0003.png
Social- og sundhedsassistent- og hjælperuddannelsen hører under Undervisnings-
ministeriets ressort. For opgørelse af besparelser på disse uddannelser henviser
jeg til svar på FIU alm. del spørgsmål 33 2018/2019 om besparelser fordelt på
SOSU-skoler.
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/3