Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1975071_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. november 2018
2018-6185
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 15. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
Spørgsmål nr. 99:
Vil ministeren, som opfølgning på svaret til TRU alm. del - spørgsmål 631 (fol-
ketingsåret 2016-17) og på baggrund af de nye aftaler på området, genberegne
merudgiften til ydelsesstøtten ved at nedsætte grundkapitalsatsen til hhv. 9, 8,
7, 6 og 5 procent i en 2-årig periode samt vurdere, hvor mange flere almene
boliger, der vil blive bygget? Ministeren bedes desuden oplyse, hvor meget det
kommunale bloktilskud tilsvarende nedsættes i de forskellige scenarier?
Svar:
Jeg har indhentet svarbidrag fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser
følgende:
”Som
udmøntning af aftalen (fra juni måned) om kommunernes økonomi for
2019 har transport-, bygnings- og boligmisteren fremsat forslag om en ændring
af lov om almene boliger og lov om friplejeboliger (L 71), der forventes vedtaget
af Folketinget d. 13. december 2018 med ikrafttrædelse 1. januar 2019.
L 71 indebærer bl.a., at den kommunale grundkapital i 2019 og 2020 fortsat vil
udgøre 10 pct. for almene ungdoms- og ældreboliger. For familieboliger diffe-
rentieres grundkapitalen og vil i de to år udgøre 8, 10 eller 12 pct. afhængig af
byggeprojektets gennemsnitlige boligstørrelse. Den lave grundkapitalprocent
på 8 vil gælde for projekter med en gennemsnitlig boligstørrelse på op til 90
m
2
, mens den høje procent på 12 vil gælde for en gennemsnitlig boligstørrelse
på 105 m
2
og derover.
Kommuneaftalens ændring af den kommunale grundkapital i en 2-årig periode
vil medføre statslige merudgifter til ydelsesstøtte. Denne merudgift udgiftsføres
i tilsagnsåret som nutidsværdien af de beregnede fremtidige udbetalinger af
ydelsesstøtte vedrørende den pågældende årgang.
Tabel 1 viser de statslige merudgifter til ydelsesstøtte i 2019, givet forudsætnin-
gerne på finanslovforslaget for 2019 (FFL 2019), og under forudsætning af al-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren, som opfølgning på svaret til TRU alm. del spm. 631 (folketingsåret 2016-17) og på baggrund af de nye aftaler på området, vil genberegne merudgiften til ydelsesstøtten ved at nedsætte grundkapitalsatsen til hhv. 9, 8, 7, 6 og 5 procent i en 2-årig periode samt vurdere, hvor mange flere almene boliger, der vil blive bygget, til transport-, bygnings- og boligministeren
1975071_0002.png
ternative satser for grundkapitalen. Merudgifterne beregnes i forhold til en
grundkapital på 10 pct.
På FFL 2019, hvor kommuneaftalens ændringer for 2019 og 2020 er indarbej-
det, forudsættes det, at der gives tilsagn til byggeri med en samlet anskaffelses-
sum på 7,5 mia. kr. i 2019, svarende til samlet omkring 4.000 almene boliger.
Der er ligeledes anvendt de samme rente- og inflationsforudsætninger som på
FFL 2019. Den samlede ydelsesstøtte udgør ca. 740 mio. kr. ved det nævnte
tilsagnsomfang og en grundkapitalprocent på 10.
Tabel 1. Årlige statslige merudgifter til ydelsesstøtte ved forskellige kommu-
nale grundkapitalsatser ved alment nybyggeri på 7,5 mia. kr. om året (nu-
tidsværdi i 2019-prisniveau, mio. kr.)
Grundkapitalsats
Merudgifter til ydelsesstøtte
9 pct.
60
8. pct.
119
7 pct.
179
6 pct.
238
5 pct.
298
Side 2/3
Anm.: Merudgifterne beregnes i forhold til en grundkapital på 10 pct.
Som i svaret på TRU alm. del spørgsmål 631 er der set bort fra Landsbyggefon-
dens refusion på 25 pct. af statens udgifter til ydelsesstøtte.
En nedsættelse af grundkapitalprocenten vil give sig udslag i en reduktion af
det kommunale bloktilskud, hvis størrelse
fastlægges i forbindelse med øko-
nomiaftalen mellem regeringen og KL for det pågældende år. Reduktionen sker
med udgangspunkt i det forventede aktivitetsniveau.
En nedsættelse af grundkapitalen i 2 år (2019 og 2020) vil umiddelbart medfø-
re, at merudgifterne bliver dobbelt så store som vist i tabel 1. Det vil sige ca. 120
mio. kr. ved en nedsættelse fra 10 til 9 pct. og ca. 600 mio. kr. ved en nedsæt-
telse til 5 pct.
En nedsættelse af grundkapitalen i en 2-årig periode vil øge kommunernes inci-
tament til at give tilsagn til almene boliger i netop denne periode, og må derfor
antages at resultere i et øget tilsagnsomfang. Der vil primært være tale om en
fremrykningseffekt, som imidlertid kan være af et meget betydeligt omfang ved
en 2-årig nedsættelse helt ned til 5 pct. Jo kortere varighed af perioden med
nedsættelse af grundkapital, desto større effekt må forventes i det enkelte år.
I finansierings- og støttemodellen for alment nybyggeri er det de enkelte kom-
muner, som vurderer situationen på det lokale boligmarked og behovet for nyt
alment boligbyggeri i kommunen. Da en nedsættelse af grundkapitalen ikke
påvirker beboernes betaling, men alene den statslige ydelsesstøtte, vil efter-
spørgslen efter nye almene boliger som udgangspunkt heller ikke blive påvir-
ket. Størstedelen af meraktiviten i perioden med en ekstraordinær nedsættelse
af grundkapitalen må derfor forventes at blive opvejet af en nogenlunde tilsva-
rende lavere aktivitet i de efterfølgende år.”
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren, som opfølgning på svaret til TRU alm. del spm. 631 (folketingsåret 2016-17) og på baggrund af de nye aftaler på området, vil genberegne merudgiften til ydelsesstøtten ved at nedsætte grundkapitalsatsen til hhv. 9, 8, 7, 6 og 5 procent i en 2-årig periode samt vurdere, hvor mange flere almene boliger, der vil blive bygget, til transport-, bygnings- og boligministeren
1975071_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Ole Birk Olesen