Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1981803_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
5. decem ber 2018
2018-6162
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 98:
Vil ministeren redegøre for, hvad tabet er for samfundet ved, at danske bilister
holder i kø på vejene? Ministeren bedes opgøre det som tabet pr. time ved at
sidde i trængsel for:
a. Varebiler
b. Bilpendlere
c. Lastbiler
d. Fritidsrejsende
e. Erhvervsrejsende.
Tallene bedes opgjort som tab pr. time i kroner. Tallene bedes opgøres i både
2018-pl og 2019-pl.
Svar:
De tab, der forekommer ved spildtid på vejene for de efterspurgte transportty-
per, kan overordnet set henføres til en generel tidsomkostning, en arbejdsud-
budseffekt samt en tidsomkostning forbundet med forsinkelse af gods.
De direkte tidsmæssige tab for privatpersoner og erhverv består af tab som
følge af den spildtid, der forekommer i trafikken eksempelvis som følge af køer
eller langsom kørsel.
Desuden medregnes et indirekte tab for samfundet, der omfatter en negativ
arbejdsudbudseffekt, fordi pendlere arbejder mindre, og at erhvervsrejsende
spilder deres arbejdstid i trafikken.
Herudover er der også omkostninger for lastbiler afledt af, at gods bliver for-
sinket undervejs til destinationen.
Sidstnævnte indebærer, at forsinkelsesomkostningerne samlet set er størst for
lastbiler,
jf. tabel 1,
der viser forsinkelsesomkostningerne for de forskellige tra-
fikanter.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om, hvad tabet er for samfundet ved, at danske bilister holder i kø på vejene, til transport-, bygnings- og boligministeren
1981803_0002.png
T abel 1. Forsinkelsesomkostninger for trafikanter, kr. pr. time.
Transportform
Varebiler
Bilpendlere
Lastbiler
Fritidsrejsende
Erhvervsrejsende
2018-priser i alt
7 4 8,8
1 59 ,8
857 ,2
1 4 5,3
6 88,6
2019-priser i alt
7 6 1 ,6
1 6 2 ,6
87 1 ,9
1 4 7 ,8
7 00,4
Si de 2/2
Kilde: Transportøkonomiske enhedspriser version 1.8.
Generelt er forsinkelsesomkostningerne størst for den erhvervsrelaterede kø r-
sel, og de er væsentligt større end for bilpendlere og fritidsrejsende.
Den store forskel skyldes hovedsageligt, at pendlerkørsel og fritidsrejsekørsel
primært indebærer tidsomkostninger for den enkelte bilist, mens der for er-
hvervskørsel også medregnes omkostninger som følge af mindsket produktivi-
tet ved spildtid i trafikken.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen