Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1981825_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
5. decem ber 2018
2018-6160
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Ida Auken (R).
Spørgsmål nr. 95:
Vil ministeren foretage analyser, der kan belyse, hvad den forventede tidsge-
vinst og trængselsreducerende effekt (inkl. afledte positive effekter på ringveje
m.m.) vil være, hvis der laves en tunnelløsning fra Bispeengbuen under Indre
By til Amagermotorvejen? Der henvises bl.a. til ministerens svar på TRU alm.
del - spørgsmål 173 (folketingsåret 2017 -18), hvor det fremgår, at H. C. Ander-
sens Boulevard er den mindst fremkommelige vej i Danmark med en forventet
køretid på 7,1 minutter per kilometer.
Svar:
Staten har ansvaret for statsvejnettet, som i hovedstadsområdet primært består
af ringforbindelserne og indfaldskorridorerne. Det er kommunerne, der har
ansvaret for de kommunale veje, som i højere grad tjener et lokalt trafikalt
formål.
For det statslige vejnet i hovedstadsområdet undersøges en række projekter til
at forbedre fremkommeligheden på statsvejnettet. Vejdirektoratet har i efter-
året offentliggjort undersøgelsen af Hillerødmotorvejens forlængelse, og hørin-
gen af projektet blev afsluttet den 1. december 2018. Med finanslovsaftalen for
2019 er det besluttet at opdatere VVM-undersøgelsen af Frederikssundsmotor-
vejens 3. etape og igangsætte en forundersøgelse af kapacitetsforbedringer på
Amagermotorvejen. Dertil kommer den igangværende forundersøgelse af en
Østlig Ringvej, der skal binde Helsingørmotorvejen sammen med Øresunds-
eller Amagermotorvejen.
Jeg er bekendt med, at der over årene har været stillet forskelige forslag om,
hvordan trafikken i den indre del af København kan tunnellægges. Et eksempel
går på at lægge Åboulevarden og H.C. Andersens Boulevard ned i en tunnel, et
andet eksempel inddrager Ågade. Fælles for de skitserede forslag er, at det er
store og meget dyre projekter.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: MFU spm. om ministeren vil foretage analyser, der kan belyse, hvad den forventede tidsgevinst og trængselsreducerende effekt (inkl. afledte positive effekter på ringveje m.m.) vil være, hvis der laves en tunnelløsning fra Bispeengbuen under Indre By til Amagermotorvejen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1981825_0002.png
Åboulevarden og H.C. Andersens Boulevard er kommunale veje, hvor Køben-
havns Kommune er vejmyndighed.
Såfremt kommunen ønsker at gennemføre de i spørgsmålet nævnte trafikale
analyser af strækningerne, står det kommunen frit for. Jeg ser det dog ikke som
mit ministeriums opgave at gennemføre de foreslåede kommunale analyser.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen