Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1971686_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. november 2018
2018-6051
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 82:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Trekantområdet Danmark vedrø-
rende trængselsproblemer på det statslige vejnet i Trekantområdet, jf. TRU
alm. del - bilag 52.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Motorvejene
gennem Trekantområdet udgør, som nævnt i materialet, et vig-
tigt bindeled mellem Øst- og Vestdanmark og en vigtig forbindelse til lande-
grænsen mod Tyskland.
Det er også i Trekantområdet, at vi finder de største trafikstrømme på motorve-
je uden for Hovedstadsområdet. Ifølge Vejdirektoratets tællinger kører der op
til 92.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn på E20 nord for Kolding, knap 92.000
køretøjer pr. hverdagsdøgn på E45 ved Vejle Fjord og 79.000 på Lillebæltsbro-
en (baseret på tællinger fra 2017).
Flere af disse steder er der dog 3 spor i hver retning. Derfor er belastningsgra-
den på de jyske motorveje (forholdet mellem trafikmængde og antallet af køre-
spor, der er til rådighed) fortsat størst omkring Århus.
Vejdirektoratet karakteriserer belastningsgraden
på en strækning som ’Kritisk’,
når trafikken ligger over 95 pct. af kapaciteten 100 timer om året. Dette niveau
er endnu ikke nået på motorvejene i Trekantområdet. I 2017 karakteriseres
belastningen
nord for Kolding som ’Stor’
(80-95 pct. af kapaciteten), mens et
langt
stræk ved Vejle og Horsens karakteriseres ved ’Moderat’ belastning
(70-
80 pct. af kapaciteten).
Det er forventningen, at belastningen af disse strækninger vil øges de kom-
mende år, således at belastningen nogle steder vil være
’Kritisk’.
Analyser med
Landstrafikmodellen peger på, at størsteparten af motorvejsnettet mellem Kol-
ding og Skanderborg samt vest om Århus, vil
nå en ’Kritisk’ belastningsgrad
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om kommentar til materiale fra Trekantområdet Danmark vedrørende trængselsproblemer på det statslige vejnet i Trekantområdet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1971686_0002.png
inden 2030. Konsekvenserne af den øgede belastning vil være faldende ha-
stigheder og stigende behov blandt trafikanterne for at vælge tidligere eller
senere rejsetidspunkter.
Vejdirektoratet gennemførte i 2011 en VVM-undersøgelse af udvidelser af E20
ved Kolding og E45 ved Fredericia fra 6 til 8 spor (to alternativer til undersø-
gelsens hovedforslag). For begge lokaliteter pegede analyserne på, at udbygnin-
gen og den forbedrede fremkommelighed kunne give store samfundsøkonomi-
ske gevinster (interne rente hhv. 14,2 pct. og 15,5 pct.). Resultatet underbygger,
at der er forsinkelser på de to strækninger, som det kan være samfundsøkono-
misk rentabelt at afhjælpe.
I øjeblikket gennemfører Vejdirektoratet også en række planlægningsundersø-
gelser, der berører trafikforholdene i Trekantområdet:
VVM vurdering af en ny midtjysk motorvej fra Haderslev til Give
VVM vurderinger af udvidelser af E45: Vejle-Skanderborg S, Aarhus N-
Randers N, og Aarhus S-Aarhus N
Forundersøgelsen af en ny midtjysk motorvej fra Give til Hobro
Strategisk analyse af en fast forbindelse over Kattegat
Side 2/2
Som en del af disse undersøgelser vil betydningen for trafik og fremkommelig-
hed i Østjylland og Trekantområdet blive vurderet.”
I forhold til muligheden for at beslutte nye infrastrukturinvesteringer er vi som
bekendt udfordret til og med 2020 af, at de allerede besluttede og planlagte
infrastrukturinvesteringer har oversteget det finansierede niveau. Derfor kan vi
ikke aktuelt igangsætte nye infrastrukturprojekter, medmindre de er finansie-
ret særskilt. Fra 2021 vil der igen være råderum til, at man kan overveje nye
investeringer
herunder i vores infrastruktur.
I det fremadrettede perspektiv er det Regeringens holdning, at vi på transport-
området særligt bør investere i vores vejinfrastruktur. Som også statsministe-
ren har givet udtryk for skal vi
når vi kommer nogle måneder frem
lave en
ny investeringsplan. I den forbindelse er det i sagens natur relevant at inddrage
projekter, der styrker fremkommeligheden, reducerer trængslen og forbedrer
trafiksikkerheden.
I den forbindelse skal jeg blot bemærke, at hvis man insisterer på fortsat at
prioritere de forholdsvis dyre Togfondsprojekter, så der er selvsagt færre mid-
ler til at adressere de stigende trængselsproblemer på vejene.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen