Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. november 2018
2018-6051
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 82:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Trekantområdet Danmark vedrø-
rende trængselsproblemer på det statslige vejnet i Trekantområdet, jf. TRU
alm. del - bilag 52.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Motorvejene
gennem Trekantområdet udgør, som nævnt i materialet, et vig-
tigt bindeled mellem Øst- og Vestdanmark og en vigtig forbindelse til lande-
grænsen mod Tyskland.
Det er også i Trekantområdet, at vi finder de største trafikstrømme på motorve-
je uden for Hovedstadsområdet. Ifølge Vejdirektoratets tællinger kører der op
til 92.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn på E20 nord for Kolding, knap 92.000
køretøjer pr. hverdagsdøgn på E45 ved Vejle Fjord og 79.000 på Lillebæltsbro-
en (baseret på tællinger fra 2017).
Flere af disse steder er der dog 3 spor i hver retning. Derfor er belastningsgra-
den på de jyske motorveje (forholdet mellem trafikmængde og antallet af køre-
spor, der er til rådighed) fortsat størst omkring Århus.
Vejdirektoratet karakteriserer belastningsgraden
på en strækning som ’Kritisk’,
når trafikken ligger over 95 pct. af kapaciteten 100 timer om året. Dette niveau
er endnu ikke nået på motorvejene i Trekantområdet. I 2017 karakteriseres
belastningen
nord for Kolding som ’Stor’
(80-95 pct. af kapaciteten), mens et
langt
stræk ved Vejle og Horsens karakteriseres ved ’Moderat’ belastning
(70-
80 pct. af kapaciteten).
Det er forventningen, at belastningen af disse strækninger vil øges de kom-
mende år, således at belastningen nogle steder vil være
’Kritisk’.
Analyser med
Landstrafikmodellen peger på, at størsteparten af motorvejsnettet mellem Kol-
ding og Skanderborg samt vest om Århus, vil
nå en ’Kritisk’ belastningsgrad