Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1960154_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
30. oktober 2018
2018-5267
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. oktober 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del 8), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren redegøre for, om der i regi af Signalprogrammet er bestilt en ny
model stålkabelbakker - der er hævet ca. 25 cm ov er niveau - til installation på
strækningerne, hvilket medfører, at de ikke opfylder kravene til sikkerhedsgod-
kendelse i forbindelse med evakueringer af tog på strækningerne, herunder
oplyse hvor meget det har kostet/vil koste at ændre dette til kabelbakker, som
kan sikkerhedsgodkendes?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”Der anvendes på flere delstrækninger stålkabelbakker af mærket PCP. Denne
type af kabelbakke er ikke ny, men har været anvendt af Banedanmark i en
årrække som godkendt type.
På steder, hvor det ikke er muligt at placere kabelbakkerne i terræn, f.eks. ved
broer/dæmninger og på strækninger med smalle ballastskuldre, er kabelbak-
kerne monteret på stag - det vil sige 25 cm over niveau. Monteringen er i hvert
af disse tilfælde vurderet af arbejdsmiljørepræsentanter, og de konkrete løsnin-
ger er tilpasset og godkendt med hensyn til flugtveje og snublegenstande, hvil-
ket også dækker muligheden for evakuering af tog.
Der vurderes således ikke at være nogen ændringsomkostninger, idet løsnin-
gerne er arbejdsmiljøgodkendt og sikre at anvende.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen