Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. december 2018
2018-6033
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr.76:
Ministeren bedes redegøre for følgende for så vidt angår regeringens udspil
”Nemmere kollektiv trafik” fra september 2018.
–
Hvordan vil ministeren sikre sig, at alle fjernbusoperatørerne benytter sig af
den korrekte overenskomst, når operatørernes chauffører både kan køre turist-
og rutefart?
–
Vil ministeren samarbejde med arbejdsmarkedets parter for at sikre, at
chaufførerne på danske ruter følger den danske overenskomst for løn- og ar-
bejdsvilkår?
–
Vil ministeren stille krav til, at alle operatørerne af fjernbuslinjer og i den
kollektive trafik kan dokumentere korrekt brug af overenskomsten medarbej-
der for medarbejder?
- Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for pendlernes rejsemønstre i
forhold til ændring af afstandskravet, idet disse ikke er belyst i analysen fra
Incentive?
–
Vil ministeren redegøre for, hvad der ligger til grund for regeringens hold-
ningsskift i lyset af, at det af et grund- og nærhedsnotat fra Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriet i december 2017 om EU-Kommissionens forslag til
liberalisering af fjernbusmarkedet, jf. TRU alm. del - bilag 101 (folketingsåret
2017-18), fremgår, at en liberalisering vil få væsentlige negative konsekvenser
for trafikbetjeningen udenfor de større byområder?
Svar:
Det følger af buskørselsloven, at danske busvognmænd, der udfører erhvervs-
mæssig personbefordring med dansk indregistreret motorkøretøj, skal have en
tilladelse. Kravet gælder al erhvervsmæssig personbefordring, uanset kørsels-
type.