Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1993100_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. december 2018
2018-6033
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr.76:
Ministeren bedes redegøre for følgende for så vidt angår regeringens udspil
”Nemmere kollektiv trafik” fra september 2018.
Hvordan vil ministeren sikre sig, at alle fjernbusoperatørerne benytter sig af
den korrekte overenskomst, når operatørernes chauffører både kan køre turist-
og rutefart?
Vil ministeren samarbejde med arbejdsmarkedets parter for at sikre, at
chaufførerne på danske ruter følger den danske overenskomst for løn- og ar-
bejdsvilkår?
Vil ministeren stille krav til, at alle operatørerne af fjernbuslinjer og i den
kollektive trafik kan dokumentere korrekt brug af overenskomsten medarbej-
der for medarbejder?
- Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for pendlernes rejsemønstre i
forhold til ændring af afstandskravet, idet disse ikke er belyst i analysen fra
Incentive?
Vil ministeren redegøre for, hvad der ligger til grund for regeringens hold-
ningsskift i lyset af, at det af et grund- og nærhedsnotat fra Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriet i december 2017 om EU-Kommissionens forslag til
liberalisering af fjernbusmarkedet, jf. TRU alm. del - bilag 101 (folketingsåret
2017-18), fremgår, at en liberalisering vil få væsentlige negative konsekvenser
for trafikbetjeningen udenfor de større byområder?
Svar:
Det følger af buskørselsloven, at danske busvognmænd, der udfører erhvervs-
mæssig personbefordring med dansk indregistreret motorkøretøj, skal have en
tilladelse. Kravet gælder al erhvervsmæssig personbefordring, uanset kørsels-
type.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om en redegørelse på baggrund af regeringens udspil "Nemmere kollektiv trafik" fra september 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
1993100_0002.png
En lang række forhold skal være opfyldt for at få udstedt en tilladelse, herunder
at indehaveren af tilladelsen skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvil-
kår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster.
Det følger endvidere af buskørselsloven, at overenskomstparterne høres til
vurdering af, om tilladelsesindehaveren overholder overenskomstkravet.
I sager, hvor en af overenskomstparterne eller begge overenskomstparter udta-
ler, at bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for chauffører i de pågældende
kollektive overenskomster ikke er fulgt, høres overenskomstnævnet, der er
nedsat i medfør af godskørselsloven.
Færdselsstyrelsen fører som udstedende myndighed tilsyn med, at virksomhe-
der, som har fået udstedt bustilladelser, overholder betingelserne for oprethol-
delsen af tilladelserne.
Der er i den forbindelse hjemmel i buskørselsloven til, at Færdselsstyrelsen kan
give påbud til busvirksomheder om at indsende dokumentation for, at virk-
somheden følger de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der
findes i de pågældende kollektive overenskomster. Det følger endvidere af lo-
ven, at der kan pålægges ugentlige tvangsbøder til den, der undlader at indsen-
de dokumentation efter påbud.
Herudover kan Færdselsstyrelsen indlede en undersøgelse af, om overens-
komstkravet er opfyldt, når der opstår formodning herom på baggrund af kon-
krete henvendelser fra f.eks. overenskomstparterne. Det bemærkes, at Færd-
selsstyrelsen ikke modtager mange henvendelser vedr. overenskomster på bus-
området.
Færdselsstyrelsen kan tilbagekalde en tilladelse, hvis indehaveren ikke længere
antages at opfylde kravet til god skik inden for branchen som følge af, at ved-
kommende i forbindelse med udførelse af erhvervet groft eller gentagne gange
har overtrådt bestemmelsen om, at en tilladelsesindehaver skal følge de be-
stemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.
Det er min vurdering, at der, for så vidt angår danske busvognmænd, er det
tilstrækkelige regelsæt til at sikre dansk overenskomst.
For så vidt angår lønforhold for arbejdstagere ansat i udenlandske virksomhe-
der, er det i Danmark således, at det er op til arbejdsmarkedets parter at indgå
kollektive overenskomster med de udenlandske virksomheder for at sikre dan-
ske lønvilkår, jf. den danske arbejdsmarkedsmodel. Det gælder også på busom-
rådet.
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om en redegørelse på baggrund af regeringens udspil "Nemmere kollektiv trafik" fra september 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
1993100_0003.png
En eventuel ændring af dette grundlæggende princip på det danske arbejds-
marked skal udspringe af et ønske fra arbejdsmarkedets parter. I forlængelse
heraf kan jeg oplyse, at regeringen har nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse
af relevante arbejdsgiverorganisationer og faglige organisationer på vejtrans-
portområdet, der bl.a. skal se på udfordringer med løn- og arbejdsvilkår for
udenlandske chauffører på det danske arbejdsmarked.
For så vidt angår spørgerens henvisning til udspillets betydning for pendlernes
rejsemønstre, har jeg bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om et svarbidrag. I
styrelsens svarbidrag henvises til en analyserapport, som er udarbejdet af kon-
sulenthuset Incentive for
bl.a. at anslå de økonomiske og passagermæssige
effekter af henholdsvis Kommissionens forslag og andre mulige ændringer af
afstandskravet til fjernbusser.
Styrelsen oplyser i den forbindelse følgende, som
jeg vil henholde mig til:
Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens vurdering, at den foreslåede æn-
dring af afstandskravet for fjernbusser vil få marginale konsekvenser for
pendlernes rejsemønstre.
Den gennemsnitlige pendlingsafstand i Danmark var ifølge Danmarks Stati-
stiks opgørelser over pendling: 21,5 km. De fleste pendler således over kortere
afstande end 75 km, hvor det efter den foreslåede ændring fortsat ikke vil væ-
re muligt at køre med fjernbus.
Den foreslåede ændring af afstandskravet vil muliggøre, at en række nye re-
lationer som eksempelvis Herning-Aarhus, Aalborg-Aarhus, Næstved-
København, Kalundborg-København og Slagelse-København kan betjenes
med fjernbusser. Hvis der etableres fjernbusruter på disse relationer, kan der
ske en overflytning af pendlere fra tog og bil til fjernbus.
Det fremgår dog af konsulenthusets Incentives analyse
1
, at pendlere udgør en
meget lille andel af de nuværende fjernbuspassagerer. 2 % af fjernbuspassa-
gererne pendler til arbejde, og 3 % af fjernbuspassagererne pendler til ud-
dannelse. Den lille pendlerandel hænger sammen med, at der er relativt få
pendlere på de relationer, som betjenes med fjernbusser i dag. Men det hæn-
ger også sammen med, at fjernbusser typisk har længere rejsetid og lavere
frekvenser end fx tog, og at der findes billetprodukter med betydelige rabatter
til pendlere i den øvrige kollektive trafik, som desuden giver rejsehjemmel til
tilbringertrafik
lokalbusser, S-tog mv. Det er Styrelsens vurdering, at disse
forhold generelt også vil gøre sig gældende på de nye relationer som muliggø-
res, hvorfor der også her må forventes en meget lille pendlerandel i fjernbus-
serne på de nye relationer.
Regeringen modtog Kommissionens ændringsforslag den 16. november 2017.
Side 3/5
1
Liberalisering af fjernbusser, 24. april 2018, udarbejdet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om en redegørelse på baggrund af regeringens udspil "Nemmere kollektiv trafik" fra september 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
1993100_0004.png
Kommissionens ønsker med ændringen af forordningen at fremme det indre
marked for buskørsel i EU ved at liberalisere de nationale busmarkeder, såle-
des at de udenlandske transportvirksomheder får lettere adgang hertil.
Kommissionens ændringsforslag afviger fra udspillet
Nemmere kollektiv trafik,
idet Kommissionens ændringsforslag vurderes at være mere omfattende.
Med ministerens udspil om
Nemmere kollektiv trafik
foreslås en opblødning af
afstandskravet i forhold til rejsens længde samtidig med, at fjernbussernes kør-
selsfrekvens opjusteres markant. Det vil fortsat være et krav, at fjernbusserne
skal køre i en periode på seks måneder.
Kommissionen foreslår, at der
fastlægges en procedure for udstedelse af
tilladelse til national (og international) personbefordring, der differentierer
mellem rutekørsel over og under 100 km i luftlinje fra begyndelses- til
endestation.
Kommissionen foreslår bl.a. konkret, at det nationale marked for
busrejser på over 100 km liberaliseres fuldstændigt. Kommissionen foreslår
samtidig, at medlemsstaterne stadig skal kunne tage hensyn til den offentlige
servicetrafik på rejser, som er mindre end 100 km, men at Kommissionen gen-
nem delegerede retsakter skal tillægges kompetencen til at fastsætte de nærme-
re kriterier for, hvornår afslag kan meddeles.
Det fremstår med andre ord ikke på nuværende tidspunkt klart, hvordan
Kommissionens forslag reelt skal gælde i Danmark, herunder hvordan hensy-
net til den offentlige servicetrafik skal håndteres.
De opstillede krav i ministe-
rens udspil om
Nemmere kollektiv trafik
fastlægger derimod rammerne for
fjernbuskørsel tydeligt, hvilket vurderes som en væsentlig og afgørende forskel
i forhold til Kommissionens forslag.
De opstillede krav i ministerens udspil er fastlagt for, at sikre, at borgere fortsat
kunne regne med, at en fjernbusrute betjenes og opretholdes i en vis periode,
og ikke kan lukke fra den ene dag til den anden, hvilket der reelt ikke, på nuvæ-
rende tidspunkt, vil være mulighed for med Kommissionens forslag. Med mini-
sterens udspil fastholdes samtidig de regionale trafikselskabers mulighed for at
skabe en sammenhængende betjening, herunder med sammenhængende køre-
planer og trafikinformation.
Der er på den baggrund ikke tale om et holdningsskift fra regeringens side, som
spørgeren anfører, idet det bemærkes, at man skal være påpasselig med at
sammenligne indholdet og virkemidlerne i Kommissionens forslag med udspil-
let
Nemmere kollektiv trafik.
Det er i øvrigt regeringens holdning, at medlemsstaterne bedre er i stand til at
regulere rammerne for nationale busrejser, herunder at afveje fordele ved en
liberalisering overfor hensynet til et lokalt og regionalt rutenetværk samt tra-
fikselskabernes økonomiske rammevilkår, da medlemsstaterne har bedre ind-
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om en redegørelse på baggrund af regeringens udspil "Nemmere kollektiv trafik" fra september 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
1993100_0005.png
sigt i lokale og regionale forhold. Samtidig kan medlemsstaterne også bedre og
hurtigere reagere over for uhensigtsmæssige lokale og regionale forhold ved at
justere de lovgivningsmæssige rammer, end hvad der kan opnås på EU-plan.
Side 5/5
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen