Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1978846_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. november 2018
2018-6031
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 75:
Vil ministeren oplyse, hvilke konkrete lovgivningsmæssige ændringer, der er
sket siden byggeriet af Storebæltsbroen hvad angår kontrol og tilsyn med miljø-
og arbejdsmiljøregler for entreprenører, underentreprenører og producenter i
forbindelse med stores anlægsarbejder?
Svar:
Miljø- og arbejdsmiljøreglerne henhører under miljø- og fødevareministeren
henholdsvis beskæftigelsesministeren, som vil kunne redegøre for eventuelle
lovgivningsmæssige ændringer, for så vidt angår kontrol og tilsyn med miljø-
og arbejdsmiljøregler for entreprenører mv. på store anlægsarbejder siden byg-
geriet af Storebæltsforbindelsen.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser:
”På de konkrete projekter
er rammerne for kontrol og tilsyn med miljølovgiv-
ningen i dag fastlagt på forskellige måder:
I anlægsloven
I kontrakten med hhv. entreprenører og rådgivere
Som vilkår til miljøtilladelser fra miljømyndighederne
For så vidt angår miljølovgivningen, er visse dele af denne lovgivning på nogle
anlægsprojekter delvist reguleret i anlægsloven. Eksempelvis følger det af an-
lægsloven for Storstrømsbroen, at Vejdirektoratet har ansvaret for at sikre at
udførelsen af anlægsprojektet gennemføres inden for rammerne af de udførte
vurderinger af projektets indvirkninger på miljøet.
På Storstrømsbroprojektet fører Vejdirektoratets rådgiver således på vegne af
direktoratet miljøtilsyn. Derudover er totalentreprenøren pålagt at udføre na-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om, hvilke konkrete lovgivningsmæssige ændringer der er sket siden byggeriet af Storebæltsbroen, hvad angår kontrol og tilsyn med miljø- og arbejdsmiljøregler for entreprenører, underentreprenører og producenter i forbindelse med stores anlægsarbejder, til transport-, bygnings- og boligministeren
1978846_0002.png
tur- og miljøfagligt tilsyn. Kravene til dette tilsyn er nærmere fastsat i kontrak-
ten.
Endelig er der arbejder, der kun må udføres med tilladelse fra miljømyndighe-
derne. Disse tilladelser kan gives på vilkår om, at der udføres miljøtilsyn på
konkrete arbejder, herunder krav om hvordan tilsynet skal udføres. Eksempel-
vis kan der være stillet krav om miljøtilsyn ved gravning i lettere forurenet jord.
For så vidt angår arbejdsmiljølovgivningen, er rammerne for kontrol og tilsyn
fastsat i bekendtgørelse nr. 117 af 5. februar 2013 om bygherrens pligter, der
udmønter lov om arbejdsmiljø på bygge- og anlægsområdet. I bekendtgørelsen
er det alene byggepladser, der beskæftiger 10 personer eller færre samtidigt,
der ikke betragtes som store byggepladser og dermed er undtaget fra dele af de
krav, der stilles til bygherren, jf. bekendtgørelsen. Det er således ikke anlægs-
projektets økonomiske størrelse, der er afgørende for, hvilke krav der gælder i
forhold til sikring af et sikkert arbejdsmiljø.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen