Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. november 2018
2018-6031
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 75:
Vil ministeren oplyse, hvilke konkrete lovgivningsmæssige ændringer, der er
sket siden byggeriet af Storebæltsbroen hvad angår kontrol og tilsyn med miljø-
og arbejdsmiljøregler for entreprenører, underentreprenører og producenter i
forbindelse med stores anlægsarbejder?
Svar:
Miljø- og arbejdsmiljøreglerne henhører under miljø- og fødevareministeren
henholdsvis beskæftigelsesministeren, som vil kunne redegøre for eventuelle
lovgivningsmæssige ændringer, for så vidt angår kontrol og tilsyn med miljø-
og arbejdsmiljøregler for entreprenører mv. på store anlægsarbejder siden byg-
geriet af Storebæltsforbindelsen.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser:
”På de konkrete projekter
er rammerne for kontrol og tilsyn med miljølovgiv-
ningen i dag fastlagt på forskellige måder:
I anlægsloven
I kontrakten med hhv. entreprenører og rådgivere
Som vilkår til miljøtilladelser fra miljømyndighederne
For så vidt angår miljølovgivningen, er visse dele af denne lovgivning på nogle
anlægsprojekter delvist reguleret i anlægsloven. Eksempelvis følger det af an-
lægsloven for Storstrømsbroen, at Vejdirektoratet har ansvaret for at sikre at
udførelsen af anlægsprojektet gennemføres inden for rammerne af de udførte
vurderinger af projektets indvirkninger på miljøet.
På Storstrømsbroprojektet fører Vejdirektoratets rådgiver således på vegne af
direktoratet miljøtilsyn. Derudover er totalentreprenøren pålagt at udføre na-