Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1978850_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. november 2018
2018-6031
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 74:
Vil ministeren oplyse, hvor bagatelgrænsen vil være, for at andre anlægs- og
byggearbejder anvender samme model for kontrol og tilsyn af miljø- og ar-
bejdsmiljøregler hvad angår entreprenører, underentreprenører og produktle-
verancer, som anvendes på byggeriet af Femern Bælt forbindelsen?
Svar:
Den anvendte tilsynsmodel hos Femern A/S er
som jeg oplyste på samrådet
ganske omfattende og forventes dermed, særligt i projektets anlægsfase, at væ-
re omkostningstung. Det må dog også ses i sammenhæng med, at anlægsbud-
gettet for tunnelprojektet under Femern Bælt er på over 50 mia. kr.
Det er vanskeligt på nuværende tidspunkt at sætte en præcis, saglig begrundet
minimumsgrænse for, hvornår et anlægsprojekt skal følge denne tilsynsmodel.
Det gælder særligt, fordi vi endnu ikke ved, hvad effekten af modellen er. Der
vil være behov for at skabe et overblik over omkostningerne ved tilsynsmodel-
len set i forhold til effekten af modellen.
Jeg mener umiddelbart, at omkostningerne ved en skærpet tilsynsmodel kom-
mer til at fylde uforholdsmæssig meget, hvis projektet eksempelvis koster 10
mia. kr. eller derunder. Dette kan således ses som en form for tærskelværdi på
det nuværende grundlag. Spørgsmålet om en skærpet tilsynsmodel for mega-
projekter over 10 mia. kr. mener jeg bør indgå i drøftelserne i forligskredsen,
når man igangsætter sådanne projekter, så man i givet fald kan afsætte de nød-
vendige midler til en skærpet tilsynsmodel.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen