Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1976264_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. november 2018
2018-6003
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. november 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 73:
”Vil ministeren redegøre for, hvorledes handicaptilgængelighed er sikret i
forbindelse med kontrakten med Bornholmslinjen? Ministeren bedes herunder
redegøre for, hvordan det i kontrakten er sikret, at Bornholmslinjens
passagerservice ikke diskriminerer personer med handicap i forbindelse med
eksempelvis booking og ombooking af billetter, check in m.v.”
Svar:
I kontrakten mellem Molslinjen og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
om færgebetjeningen af Bornholm fremgår en række forpligtelser for Molslin-
jen til at sikre en høj grad af fysisk handicaptilgængelighed samt gode vilkår for
passagerer med handicap.
Helt overordnet forpligter kontraktens pkt. 9 således Molslinjen til at opfylde
”samtlige
gældende krav, regler, myndighedsforskrifter m.v., herunder såvel
danske som svenske bestemmelser samt relevante internationale bestemmel-
ser”,
og Molslinjen ”er
forpligtet til løbende at holde sig orienteret om be-
stemmelser af relevans for opfyldelsen af ydelsen såvel i internationale kon-
ventioner, EU-lovgivning, dansk og svensk lovgivning”,
hvilket ligeledes om-
handler tilgængelighed for og ligebehandling af personer med handicap. Hertil
kommer en række kontraktbestemmelser specifikt om tilgængelighed for og
kundeservice rettet mod passagerer med handicap.
Således fremgår følgende af pkt. 5.2.7-5.2.8 i kontraktens ydelsesspecifikation
om henholdsvis adgangsforhold og elevatorer:
”5.2.7
Adgangsforhold
Samtlige færger skal være indrettet med adgangsforhold, der muliggør om-
bordstigning med kørestol, barnevogn og lignende både for landgangs- og
vogndækspassagerer.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om, hvorledes handicaptilgængelighed er sikret i forbindelse med kontrakten med Bornholmslinjen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1976264_0002.png
Passagerer med handicap og dårligt gående skal have mulighed for at forud-
bestille og modtage gratis assistance fra færge- og/eller terminalpersonale til
at komme om bord og fra borde.
Ved stuvningen af biler skal det sikres, at invalidebiler parkeres hensigtsmæs-
sigt i forhold til elevatorer. Nærmere regler herfor fastsættes i de i pkt. 7.5.2
nævnte befordringsbestemmelser.
Kørestolsbrugere skal have adgang til alle væsentlige faciliteter på færgerne,
herunder handicaptoiletter, informationsskranke og bespisningsfaciliteter.
Endvidere skal der i færgeafsnit, som er indrettet til bespisning, være spise-
pladser/borde, hvortil kørestolsbrugere har fortrinsret, og hvor kørestolen
kan køres helt ind til bordet.
Der skal forefindes handicaptoiletter på alle færger. Handicaptoiletterne skal
have en størrelse, der gør det muligt at vende en kørestol 180 grader. Endvi-
dere skal der forefindes toiletstøtter på begge sider af toilettet.
I færgernes informationsskranke skal der være fast installation af teleslynge-
anlæg eller lignende installation målrettet hørehandicap på minimum samme
niveau som et teleslyngeanlæg.
Der henvises endvidere til Teknisk forskrift om indretning af passagerskibe
med henblik på adgang for passagerer med handicap (bekendtgørelse nr.
11447 af 18. august 2000) samt Søfartsstyrelsens tekniske forskrifter for ski-
bes bygning og udstyr.
5.2.8
Elevatorer
Side 2/3
Alle færger skal være indrettet med minimum 1 elevator, således at der er
adgang med elevator fra vogndæk til dæk med faciliteter for passagerer med
handicap.
Alle elevatorers indre mål skal være minimum 110 x 160 cm.
Alle elevatordøre skal have en bredde på minimum 82 cm.”
Endvidere fremgår det af ydelsesspecifikationens pkt. 5.2.9.2 om handicap- og
sygekahytter, at konventionelle færger skal være indrettet med mindst ét syge-
rum med blandt andet handicaptoilet og bad, og at konventionelle færger på
ruten Rønne-Køge skal have to 4-mandskahytter, som hver er særligt indrettet
til én passager med handicap med ledsager. Disse kahytter er forbeholdt syge
passagerer og passagerer med handicap og må i henhold til pkt. 7.8.5 i ydelses-
specifikationen alene sælges til andre passagerer om bord på færgen efter af-
gang.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om, hvorledes handicaptilgængelighed er sikret i forbindelse med kontrakten med Bornholmslinjen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1976264_0003.png
Hvad angår booking/billetkøb, sikrer kontrakten rabatter til passagerer med
handicap, hvad enten der er tale om landgangspassagerer eller passagerer i bil,
ligesom der ydes en rabat for handicapkahytter. Rabatterne og de tilhørerende
dokumentationsvilkår fremgår af appendiks 1 til ydelsesspecifikationen.
Jeg skal afslutningsvist bemærke, at Molslinjen i henhold til pkt. 7.5.1 i ydelses-
specifikationen er forpligtet til at oplyse passagererne om handicapforhold via
internettet og i terminalerne. Molslinjen har endvidere udarbejdet et sæt be-
fordringsbestemmelser, herunder vilkår for handicapassistance, i henhold til
ydelsesspecifikationens pkt. 7.5.2, som har været i høring i Kontaktrådet for
Trafikbetjeningen af Bornholm og efterfølgende er godkendt af ministeriet. Mit
ministerium følger løbende følger op på, at Molslinjen overholder dette samt de
øvrige kontraktkrav.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen