Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1962782_0001.png
Si de 1 af 11
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål K-M i TRU
om indkøb af materialer til infrastrukturprojekter.
Det talte ord gælder.
Indledning
Tak for spørgsmålene. Jeg vil besvare dem et ad gangen.
Samrådsspørgsmål K
Vil ministeren redegøre for, hvordan det sikres, at de virksomheder, som arbejder
på eller leverer materiale til større danske anlægsarbejder, opfylder kravene til
miljø- og arbejdsmiljøregler m.v.? Der ønskes herunder redegjort for,
a) hvorvidt proceduren er ændret siden opførelsen af Storebæltsbroen,
b) hvorledes krav til miljø og arbejdsmiljø håndhæves, og
c) hvorledes det sikres, at vinderen af et udbud ikke holder prisen nede ved at
undgå at leve op til miljø- og arbejdsmiljøkrav m.v.
Der henvises til artiklen på fyens.dk den 24. september 2018 ”Kræver redegørelse
og vil have minister i samråd: - Storebælt-sag
er en skandale” samt reportagen hos
TV2 Fyn og Avisen Danmark ”Stålkatastrofen bag Storebæltsbroen”.
Svar på samrådsspørgsmål K:
Vejdirektoratets anlægsarbejder bliver generelt udbudt som
samlede opgaver inklusive indkøb af materialer. Vejdirektoratet
har oftest ikke kontakt til materiale-leverandørerne. Det vil her
være entreprenøren, der indkøber materialerne fra sine
underleverandører.
I enkelte tilfælde køber Vejdirektoratet selv materialer og stiller
disse til rådighed for entreprenøren som en såkaldt
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 1/11-18 om miljø- og arbejdsmiljøregler ved større anlægsarbejder, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 2 af 11
bygherreleverance. Eksempelvis er skinnerne til den nye
Storstrømsbro en bygherreleverance.
Entreprenørerne skal allerede i deres tilbud til Vejdirektoratet
erklære, at der i tilbuddet er taget hensyn til gældende
forpligtigelser inden for det miljø-, social- og arbejdsretlige
område. Erklæringen skal ske med entreprenørens underskrift
en såkaldt tro- og loveerklæring. Uden denne erklæring
afviser Vejdirektoratet tilbuddet.
Endelig stiller Vejdirektoratet krav om overholdelse af
miljølovgivning, herunder vilkår, der udspringer af VVM-
undersøgelser og arbejdsmiljølovgivning. Endvidere fører
Vejdirektoratet tilsyn, der sikrer, at entreprenøren overholder
lovgivningen.
Banedanmark stiller krav til entreprenørerne om miljøforhold.
Således kræver Banedanmark, og jeg citerer,
”…at
de leverede
ydelser og dele heraf er produceret under forhold, hvor det
generelle princip om retten til et sikkert og sundt arbejdsmiljø
er overholdt, således som dette princip bl.a. har fundet udtryk i
ILO konvention nr. 155.”
For at understrege betydningen af gode miljø- og
arbejdsmiljøforhold, har Banedanmark indsat en hensigts-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 1/11-18 om miljø- og arbejdsmiljøregler ved større anlægsarbejder, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 3 af 11
erklæring med følgende ordlyd:
”Entreprenøren bør generelt
støtte en forsigtighedstilgang til miljømæssige udfordringer,
tage initiativ til at fremme en større miljømæssig ansvarlighed
og tilskynde udvikling og spredning af miljøvenlige teknologi-
er. Der sigtes hermed særligt til, at entreprenøren ved produk-
tion og levering af de af entreprisekontrakten omfattede
ydelser og inden for denne kontrakts rammer på god vis søger
at forebygge og bekæmpe forurening af luft, vand, jord og
undergrund samt vibrations- og støjulemper, at anvende
hygiejnisk begrundede processer af betydning for miljøet og
for mennesker, at begrænse anvendelse og spild af råstoffer og
andre ressourcer, at fremme anvendelsen af renere teknologi
samt at fremme genanvendelse og begrænse problemer i
forbindelse med affaldsbortskaffelse. Der lægges vægt på,
hvad der er opnåeligt ved anvendelse af den bedste
tilgængelige teknik, herunder mindre forurenende råvarer,
processer og anlæg og de bedst muligt forurenings-
bekæmpende foranstaltninger.”
For så vidt angår delspørgsmål a), om proceduren er ændret
siden opførelsen af den faste forbindelse over Storebælt, kan jeg
bekræfte, at proceduren er ændret. Lovgivningen, der regulerer
udbudsproceduren, er ændret med udbudsloven, der trådte i
kraft 1. januar 2016.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 1/11-18 om miljø- og arbejdsmiljøregler ved større anlægsarbejder, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 4 af 11
Efter lovens § 169, stk. 3, er der, og jeg citerer,
”pligt til at afvise
et tilbud, når tilbuddet er unormalt lavt, fordi tilbudsgiveren
eller dennes underleverandør har tilsidesat gældende
forpligtelser inden for det miljø-, social- og arbejdsretlige
område i henhold til EU-retten, national lovgivning eller
kollektive aftaler eller i henhold til de miljø-, social- og
arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne,
der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud
og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014,
nr. L 94, side 65).”
Ligeledes er udbudsreglerne blevet ændret således, at
ordregiver efter de frivillige udelukkelsesgrunde (§ 137, stk. 1,
nr. 1) kan udelukke en tilbudsgiver, der har tilsidesat gældende
forpligtelser inden for det miljømæssige, sociale og
arbejdsretlige område.
I henhold til proportionalitetsprincippet vil alene overtrædelser
af en vis væsentlighed eller gentagne overtrædelser kunne
begrunde udelukkelse. Det er ordregiveren, der har bevisbyrden
for, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende
forpligtelser.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 1/11-18 om miljø- og arbejdsmiljøregler ved større anlægsarbejder, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 5 af 11
For så vidt angår delspørgsmål b) om, hvorledes krav til miljø
og arbejdsmiljø håndhæves, kan jeg oplyse, at miljø- og
arbejdsmiljøregler er nationalt fastsat på baggrund af EU-
regler. Der føres tilsyn med overholdelsen nationalt af de
relevante myndigheder i de enkelte EU-lande.
Vejdirektoratet fører tilsyn med miljø- og
arbejdsmiljøbestemmelser på Vejdirektoratets egne danske
byggepladser, hvorimod Vejdirektoratet ikke fører tilsyn med
overholdelse af lovgivningen uden for Danmark.
På Vejdirektoratets projekter skal entreprenøren i øvrigt levere
dokumentation for, at de leverede materialer lever op til
kontraktens kvalitetskrav. Vejdirektoratet undersøger herefter,
om kvalitetskravene er dokumenteret opfyldt, før leverancerne
kan godkendes.
Banedanmark håndhæver krav til miljø og arbejdsmiljø ved at
støtte ret på de opstillede vilkår, hvor det fremgår, og jeg citerer,
”Entreprenøren er ved opfyldelsen af entreprisekontrakten
forpligtet til at medvirke til at værne om natur og miljø, så
samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag i
respekt for menneskets livsvilkår og for bevarelsen af dyre- og
plantelivet.”
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 1/11-18 om miljø- og arbejdsmiljøregler ved større anlægsarbejder, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 6 af 11
Kan entreprenøren ikke leve op til sit miljømæssige ansvar, er
den leverede ydelse behæftet med en mangel. For eksempel
fremgår det af de af Banedanmark stillede betingeler, og jeg
citerer,
”Entreprenøren er forpligtet til at opbevare kopier af
relevante miljøgodkendelser”.
Ved leverancen anmodes om
relevante miljøgodkendelser.
Kan entreprenøren ikke levere disse, er der en mangel ved den
leverede ydelse. Mangler kan sanktioneres på forskellig vis. Der
kan være tale om afhjælpning, forholdsmæssigt afslag mv. I
særligt grove tilfælde kan der være tale om misligholdelse, og
kontrakten kan opsiges.
Til delspørgsmål c) om, hvorledes det sikres, at vinderen af et
udbud ikke holder prisen nede ved at undgå at leve op til miljø-
og arbejdsmiljøkrav mv., skal jeg igen henvise til, at der er pligt
til at afvise tilbud, der er unormalt lave, efter udbudslovens §
169, stk. 3.
Banedanmark forhindrer, at vinderen af et udbud ikke holder
prisen nede ved at undgå at leve op til miljø- og
arbejdsmiljøkrav mv. på den måde, at det i aftalegrundlaget
fremgår, at miljøforhold tillægges betydning, og at det kan
sanktioneres. Dermed sendes et tydeligt signal til markedet om
miljømæssig ansvarlighed. Det skal bemærkes, at det er
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 1/11-18 om miljø- og arbejdsmiljøregler ved større anlægsarbejder, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 7 af 11
underordnet, om arbejdet eller leverancen udføres af
entreprenøren selv eller ved anvendelse af underentreprenører.
Samrådsspørgsmål L:
Vil ministeren redegøre for, hvilke EU-regler der gælder i forhold til dels at sikre,
at produktion af stål m.v. lever op til miljøkrav og dels i forhold til at sikre, at
materialer, der indkøbes til anlægsarbejder fra ét EU-land til et andet EU-land,
lever op til diverse krav, samt hvorledes de førnævnte regler håndhæves? Der
henvises til artiklen på fyens.dk den 24. september 2018 ”Kræver redegørelse og
vil have minister i samråd: - Storebælt-sag er en skandale samt reportagen hos
TV2 Fyn og Avisen Danmark Stålkatastrofen bag Storebæltsbroen”.
Svar på samrådsspørgsmål L:
Miljø- og arbejdsmiljøregler er nationalt fastsat på baggrund af
EU-regler, og de påses og håndhæves nationalt af de relevante
myndigheder i de enkelte EU-lande.
Herudover rummer udbudsloven som nævnt regler om frivillige
udelukkelsesgrunde, der gør det muligt at udelukke
tilbudsgivere, hvis ordregiveren kan påvise, at den pågældende
tilbudsgiver har overtrådt miljøreglerne i en eller flere
medlemsstater.
Som nævnt tidligere fremgår det af udbudslovens § 169, stk. 3,
at der er pligt til at afvise et tilbud, når tilbuddet er unormalt
lavt, fordi tilbudsgiveren eller underleverandører har tilsidesat
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 1/11-18 om miljø- og arbejdsmiljøregler ved større anlægsarbejder, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 8 af 11
gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- og
arbejdsretlige område.
Samrådsspørgsmål M:
Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte, på både nationalt plan og på EU-
niveau, for at sikre, at indkøbt materiale til større anlægsarbejder fremover med
sikkerhed lever op til miljø- og arbejdsmiljølovgivning? Der henvises til artiklen på
fyens.dk den 24. september 2018 ”Kræver redegørelse og vil have minister i
samråd: - Storebælt-sag
er en skandale” samt reportagen hos TV2 Fyn og Avisen
Danmark ”Stålkatastrofen bag Storebæltsbroen”.
Svar på samrådsspørgsmål M:
Som jeg har været inde på tidligere, er det de enkelte
medlemslandes ansvar at sikre, at produktionen af materialer
lever op til miljø- og arbejdsmiljølovgivningen.
I tillæg hertil er ordregiveren forpligtet til at afvise et tilbud,
hvis det er unormalt lavt, fordi tilbudsgiveren eller
underleverandører har tilsidesat gældende forpligtelser inden
for det miljø-, social- og arbejdsretlige område.
Disse to elementer gør til sammen, at jeg mener, vi i dag har de
nødvendige redskaber til at sikre, at dansk infrastruktur
etableres på forsvarlig vis i forhold til bl.a. miljø.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 1/11-18 om miljø- og arbejdsmiljøregler ved større anlægsarbejder, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 9 af 11
Et særligt tilfælde er Femern Bælt-forbindelsen, der som
bekendt er et internationalt projekt. Her sætter man ind med
ekstra tilsyn.
Femern A/S har etableret et system, der sikrer, at indkøbte
materialer lever op til miljø- og arbejdsmiljøreglerne. Selskabet
fører løbende tilsyn med og kontrollerer, at entreprenørernes
arbejde lever op til de betingelser, der er fastlagt i kontrakterne.
Der er en fast og formaliseret mødestruktur med
entreprenørerne, hvor udeståender kan bringes frem, og der
kan eksempelvis kræves yderligere dokumentation for, at
arbejdet er udført efter kravene. Hvis der konstateres
misforhold, der ikke bringes i orden ved hverken selskabets
løbende tilsyn eller på efterfølgende møder, giver kontrakterne
selskabet mulighed for at iværksætte en række konkrete og
robuste sanktioner over for entreprenørerne.
Det er klarlagt i kontrakterne, at det er totalentreprenørerne,
der bærer ansvaret for, at kontrakter, lovgivning og relevante
konventioner overholdes. Femern A/S har ansvaret for at
kontrollere, overvåge og udføre kvalitetskontrol af total-
entreprenørerne.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 1/11-18 om miljø- og arbejdsmiljøregler ved større anlægsarbejder, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 10 af 11
Totalentreprenørerne er kontraktligt forpligtede til at sikre, at
deres underentreprenører overholder samme krav, som de selv
er pålagt. Det kontrollerer Femern A/S systematisk.
Totalentreprenørerne skal løbende informere og beskrive over
for Femern A/S, hvorledes de vil opfylde de krav, der er stillet i
kontrakterne. Det gøres blandt andet ved at beskrive, hvorledes
de vil udføre og dokumentere egenkontrol af arbejdet, herunder
ved at udføre kvalitetskontroller af eget og
underentreprenørernes arbejde. Femern A/S vil løbende kunne
stille krav til totalentreprenørerne om yderligere
dokumentation.
I henhold til kontrakterne er det totalentreprenørernes
forpligtelse at sørge for, at alle underentreprenører og
underleverandører på ethvert tidspunkt overholder de krav,
som Femern A/S har opstillet. Totalentreprenørerne vil derfor
løbende skulle dokumentere over for selskabet, at de kontrakt-
mæssige og lovgivningsmæssige krav er overholdt
også hos
underleverandører. Femern A/S vil endvidere foretage
risikobaserede kontroller hos både totalentreprenører og deres
underentreprenører og underleverandører.
En del af arbejdet i forbindelse med Femern Bælt-projektet
forventes udført på produktionssteder uden for Danmark og
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 1/11-18 om miljø- og arbejdsmiljøregler ved større anlægsarbejder, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 11 af 11
Tyskland. For sådanne arbejder gælder, at alle total-
entreprenører og underentreprenører, uanset hvor i verden
arbejdet udføres, skal leve op til principperne
i FN’s Global
Compact.
Femern A/S har som bygherre adgang til at tilbageholde
betalinger, hvis arbejdet af totalentreprenøren eller dennes
underentreprenører ikke er udført i overensstemmelse med
kontraktens krav. Ved overtrædelser har Femern A/S mulighed
for at tilbageholde betalinger til entreprenørerne, anvende
kontrakternes bodsbestemmelser eller i yderste konsekvens at
ophæve de pågældende kontrakter ved gentagne, alvorlige
overtrædelser.