Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1970776_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. november 2018
2018-5783
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. oktober 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål nr. 58:
Vil ministeren redegøre for anlægsplanerne for støjsvag asfalt på statsvejnettet
i Københavns Omegn, herunder hvor og hvornår den støjsvage asfalt planlæg-
ges anlagt?
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst, at der på en række strækninger i Region Hovedsta-
den forventes udlagt ny støjreducerende eller mindre støjende asfalt de kom-
mende 4 år, forudsat at de nødvendige midler er til rådighed.
Langt hovedparten af de udpegede strækninger er allerede forsynet med støjre-
ducerende eller mindre støjende asfalttyper. Her er der derfor udelukkende tale
om vedligeholdelse. Strækningerne er nedenfor markeret med en *. Udskift-
ningen foretages på baggrund af en vurdering af, hvornår det er det økonomisk
mest optimale tidspunkt, hvorfor der ikke kan sættes præcis tidspunkt på for
denne.
-
-
-
Motorring 3* mellem Jægersborg og Brøndby i begge retninger.
Hillerødmotorvejen ved Farum* i begge retningen samt ved Bagsværd.
Helsingørmotorvejen fra Kokkedal til Nivå* i nordgående retning samt
fra Hørsholm C til Kokkedal i nordgående retning.
Holbækmotorvejen fra Høje Tåstrup til Fløng spor 2 og 3 i begge ret-
ninger.
-
Det bemærkes desuden, at der i forbindelse med udbygningen af Køge Bugtmo-
torvejen blev udlagt støjreducerende eller mindre støjende asfalt på hele stræk-
ningen.
Muligheden for at beslutte nye infrastrukturinvesteringer er til og med 2020 er
udfordret af, at de allerede besluttede og planlagte infrastrukturinvesteringer
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 58: MFU spm. om en redegørelse for anlægsplanerne for støjsvag asfalt på statsvejnettet i Københavns Omegn, herunder hvor og hvornår den støjsvage asfalt planlægges anlagt, til transport-, bygnings- og boligministeren
1970776_0002.png
har oversteget det finansierede niveau. Det betyder konkret, at vi aktuelt kun
kan igangsætte nye infrastrukturprojekter, hvis de er finansieret særskilt. Fra
2021 vil der igen være råderum til, at man kan overveje nye investeringer.
I det fremadrettede perspektiv er det Regeringens holdning, at vi på transport-
området særligt bør investere i vores vejinfrastruktur. Som også statsministe-
ren har givet udtryk for skal vi
når vi kommer nogle måneder frem
lave en
ny investeringsplan. I den forbindelse er det i sagens natur relevant at inddrage
støjreducerende projekter.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen