Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2054478_0001.png
Samrådsspørgsmål AH om ambassaden i Polens rådgivning af danske
vognmænd i Polen - møde i Transport-, Bygnings- og Boligudvalget d.
30-04-2019 ifm. samrådsspørgsmål stillet af Karsten Hønge (SF)
TALEPUNKT
Enhed:
SPK/EKN/Warszawa
Sagsbehandler:
Peter Dynes Møller
Dato:
25-04-2019
Sagsnummer:
2019-15363
Tak for samrådsspørgsmålet.
Lad mig starte med at slå fast, at regeringen ser med stor alvor på
udfordringerne med social dumping, svindel og misbrug. Vi var
alle sammen forfærdede over at opdage de forhold, som chauffø-
rerne arbejdede under i den såkaldte Padborg-sag. Chaufførernes
indkvarteringsforhold var ikke blot kritisable, men også et brud
på reglerne. Men udfordringerne skal ikke løses af handelsafde-
lingerne på vores ambassader. Her er der brug for noget helt an-
det: nemlig politisk handling og en styrket EU-indsats.
Vi skal drage nytte af de store fordele ved den fri bevægelighed
og samtidig målrettet imødegå urimelighederne.
Det er det centrale i regeringens rimelighedspolitik, som består af
en lang række konkrete og målrettede tiltag.
***
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 575: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/4-19 om den danske ambassade i Polens rådgivning indenfor transportområdet, til udenrigsministeren
2054478_0002.png
Samrådsspørgsmålet henviser til to artikler fra mediet ’Transport-
nyhederne.dk’. Den ene artikel refererer til et besøg, som hoved-
bestyrelsen i ITD, som er en brancheorganisation for dansk vej-
godstransport, aflagde i Polen i september sidste år. Den anden
artikel omhandler den rådgivning, som ambassaden i Polen yder
til danske virksomheder.
Jeg vil nu redegøre for det konkrete besøg fra ITD ved ambassa-
den i Polen, som omtales i den artikel, spørgeren henviser til i
samrådsspørgsmålet. Herefter vil jeg komme nærmere ind på den
rådgivning, ambassaden i Polen og danske repræsentationer gene-
relt yder til danske virksomheder.
Hovedbestyrelsen i brancheorganisationen ITD gennemførte en
studierejse til Polen i september 2018 og ønskede i den forbin-
delse et oplæg på ambassaden.
Programmet for ITD’s besøg på
ambassaden i Polen bestod af et oplæg på ambassaden og en mid-
dag, hvor ambassadøren var vært.
Under besøget orienterede ambassaden, som anmodet, om den
aktuelle situation i Polen med særligt fokus på transport- og logi-
stikbranchen. Transport- og logistikbranchen udgør den tredje-
største industri i Polen, og er således en central sektor for den
polske økonomi. Det er derfor også naturligt, at mange danske
transport- og logistikvirksomheder interesserer sig for Polen.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 575: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/4-19 om den danske ambassade i Polens rådgivning indenfor transportområdet, til udenrigsministeren
2054478_0003.png
Ambassaden besvarede desuden spørgsmål om den rådgivning,
ambassaden yder til danske virksomheder, som ønsker at ekspor-
tere til eller etablere sig i Polen. Jeg kan forstå, at ambassadens
rådgivning er i tråd med den rådgivning, der bliver ydet på andre
ambassader og inden for andre brancher.
Jeg noterer mig i øvrigt, at brancheorganisationen
ITD’s formand,
Gert Jakobsen, efter udgivelsen af Transportnyhederne.dk’s
arti-
kel om besøget, har udsendt en pressemeddelelse. Jeg vil gerne
citere fra ITD’s pressemeddelelse:
”ITD’s bestyrelsesmedlemmer
kan på ingen måde genkende beskrivelsen af besøget på ambas-
saden i artiklen i transportnyhederne.dk. Vi fik under besøget på
ambassaden et generelt situationsbillede af tilstandene i Polen,
hvilket også præcist var det, som vi havde bedt ambassadens
medarbejdere om at briefe os om. At vi i ITD reagerer på artiklen
skyldes, at vi er af den opfattelse, at artiklen har en fordrejet ver-
sion af indholdet af vores besøg på ambassaden. Ambassaden gav
os en god og professionel orientering
præcist som man kan for-
vente af en ambassade”,
siger Gert Jakobsen.
Så lad mig konstatere, at den gruppe, som besøgte ambassaden,
har et andet indtryk af besøget end den medieomtale, der henvises
til i samrådsspørgsmålet. Men for nu at udrydde misforståelsen,
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 575: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/4-19 om den danske ambassade i Polens rådgivning indenfor transportområdet, til udenrigsministeren
2054478_0004.png
vil jeg
hvis ønsket
gerne dele den præsentation, som ambassa-
den anvendte ved oplægget. Så kan I med egne øjne se, hvad am-
bassadens orientering var baseret på.
***
Tillad mig at dele et par bemærkninger af mere generel karakter.
Danske virksomheder opererer i stigende grad i globale værdikæ-
der, for eksempel gennem etablering af udenlandske datterselska-
ber eller placering af forsknings- og udviklingsfaciliteter i udlan-
det. Danske virksomheders succes i udlandet er en afgørende for-
udsætning for Danmarks vækst og velstand. At udenrigstjenesten
hjælper danske virksomheder i udlandet er derfor helt centralt for
en lille eksportnation som Danmark.
De danske repræsentationers rådgivning til danske virksomheder
reguleres overordnet efter
’Lov om Udenrigstjenesten’ og mere
specifikt efter
’Lov
om visse aspekter af Danmarks Eksportråds
virke’ samt
’Bekendtgørelse
om betaling for tjenestehandlinger i
udenrigstjenesten’. Heri er det fastlagt, at CVR-registrerede virk-
somheder og deres datterselskaber i udlandet mod betaling kan
modtage rådgivning fra de danske repræsentationer.
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 575: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/4-19 om den danske ambassade i Polens rådgivning indenfor transportområdet, til udenrigsministeren
2054478_0005.png
Virksomhederne kan ved henvendelse til Udenrigsministeriets re-
præsentationer f.eks. få rådgivning om etablering af datterselska-
ber eller rekruttering eller hjælp til at skabe kontakt til jurister og
revisorer, der kan bistå i spørgsmål om arbejdsmarkedsforhold,
skatteforhold og lignende. De kan også få information om gæl-
dende retningslinjer for udstedelse af arbejds- og opholdstilladel-
ser for udenlandske arbejdstagere. Denne information skal bl.a.
bidrage til at sikre, at virksomhederne er bedst muligt rustet til at
drive forretning i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Det gælder også på transportområdet.
Fordi virksomhederne i et vist omfang selv betaler for rådgivnin-
gen, tilpasses den selvsagt virksomhedernes konkrete ønsker og
behov.
***
I Polen rådgiver ambassaden løbende danske virksomheder, der
ønsker at etablere sig i Polen, bl.a. med at indhente oplysninger
om lokale myndighedskrav og
–procedurer,
herunder om social-
og arbejdsmarkedsregler.
Polen er det niende største eksportmarked for Danmark med en
dansk eksport til landet på 20,5 mia. kr. Det skønnes, at der er
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 575: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/4-19 om den danske ambassade i Polens rådgivning indenfor transportområdet, til udenrigsministeren
2054478_0006.png
omkring 500 danskejede virksomheder med omkring 50.000 an-
satte. Polen udgør en central transportkorridor fra øst til vest i Eu-
ropa og er et vigtigt centrum for europæisk logistik og distribu-
tion. Det marked har danske transport- og logistikvirksomheder
allerede godt fat i. Og med en årlig vækst i Polen på 4-5 procent
er det et marked, der udvikler sig hastigt. Det skal de danske virk-
somheder selvfølgelig være en del af. Det er jo netop ideen med
det indre marked. Men det skal selvsagt ske på ordentlige vilkår.
Som det er gældende i flere andre central- og østeuropæiske
lande, er der stor mangel på arbejdskraft i Polen, og der skønnes i
landet at være 1,5 millioner tredjelandes statsborgere i beskæfti-
gelse, primært fra Ukraine. Det svarer til 4 procent af arbejdsstyr-
ken.
Det er vigtigt for danske virksomheder at kende regler og proce-
durer på arbejdsmarkedet, så de kan følge de lokale regler. Am-
bassadens rådgivning af virksomheder i transportsektoren omfat-
ter derfor også rådgivning om de gældende polske procedurer og
retningslinjer for udstedelse af arbejds- og opholdstilladelser for
udenlandske arbejdstagere. Det gælder både andre EU-borgere og
arbejdstagere fra tredjelande. Denne rådgivning skal bl.a. bidrage
til at sikre, at danske virksomheder kan overholde polsk lovgiv-
ning.
***
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 575: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 30/4-19 om den danske ambassade i Polens rådgivning indenfor transportområdet, til udenrigsministeren
2054478_0007.png
Udenrigsministeriets rådgivning til danske virksomheder i udlan-
det er en central del af vores eksportarbejde. Vi har handelsmed-
arbejdere placeret i mere end 70 lande verden over, som sidste år
hjalp ca. 3.000 virksomheder på tværs af brancher med at udvide
deres eksport og komme ind på nye markeder. Blandt disse virk-
somheder er der også virksomheder i transport- og logistikbran-
chen, og vores repræsentationer kan ikke behandle vognmænd
anderledes end virksomheder i andre brancher.
Jeg vil slutte af med at opfordre udvalget til selv at rejse ud og
studere forholdene i Polen. Ambassaden i Warszawa bistår gerne
med at arrangere et sådant besøg, så I kan mødes med f.eks. ar-
bejdsgiver- og arbejdstagersiden, myndighedsrepræsentanter og
selvsagt jeres polske, folkevalgte kolleger.
7