Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. april 2019
2019-2301
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. april 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 548:
Hvordan vil ministeren sikre, at linjeføringen af den sydlige Ring 5 fra Køge til
Frederikssundsvej kommer til at genere færrest mulige borgere?
Svar:
Først og fremmest vil jeg understrege, at vi ikke bygger ny infrastruktur for at
genere borgerne. Når vi politisk vedtager et nyt infrastrukturprojekt, gør vi det
for at skabe trafikale forbedringer for borgere, virksomheder og samfundet som
helhed i form af reduceret spildtid i trafikken og hurtigere rejsetider. En sydlig
Ring 5 er et sådant projekt, der dels vil aflaste Køge Bugtmotorvejen, dels de
eksisterende ringforbindelser i København. Projektets fordele er afspejlet i den
samfundsøkonomiske forrentning, der på det foreliggende grundlag er vurderet
til 10 pct. Når det er sagt, vil der desværre altid være lokale borgere, som bliver
påvirket negativt, når der anlægges ny infrastruktur i lokalområdet. I planlæg-
ningen af nye infrastruktur er der derfor fokus på tiltag, der skal minimere ge-
nerne for beboerne i området.
I første omgang er der igangsat en forundersøgelse af en sydlig Ring 5, hvor der
vil blive foretaget en overordnet vurdering af konsekvenser for en lang række
forhold herunder bl.a. plan- og miljøforhold, støjgener, arealindgreb, øvrig
infrastruktur, trafikale effekter mv.
Som led i forundersøgelsen af en sydlig ring 5 perspektiveres resultaterne for
Ring 5 med trafikmodelberegninger og samfundsøkonomi for alternative mu-
ligheder herunder placering af vejforbindelsen i Ring 5�½, en udvidelse af Rue
6, en udbygning til en 4-sporet motorvej mellem Ringsted og Roskilde inkl. en
udbygning af Holbækmotorvejen til 8 spor fra Ring 4 til Roskilde.
Inden anlægget af motorvejen igangsættes skal der desuden gennemføres en
VVM-undersøgelse og vedtages anlægslov. En VVM-undersøgelse er en mere
deltaljeret analyse end en forundersøgelse, hvor formålet blandt andet er at
undersøge, hvordan projektet vil påvirke beboerne i området, landskabet, dyre-