Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2051168_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
1. april 2019
2018-3198
Oversigt og beskrivelse af den fremtidige model for kommunal ek-
spropriation og taksation
Figur 1. Den gældende proces for kommunal ekspropriation og taksati-
on
Afgørelser om ekspropriation
Afgørelser om erstatning/taksation
4. instans: Landsret
4. instans: Landsret
3. instans: Byret
3. instans: Byret
2. instans: Adm. rekursinstans
f.eks. Planklagenævnet
2. instans: Overtaksationskommissi-
onerne (7 instanser behandler kun
1. instans: Kommunerne
1. instans: Taksationskommissioner-
ne (15 instanser
behandler kun
Tilbud om erstatningens størrelse: Kommunen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 542: Spm. om ministeren vil fremsende kommissoriet og tidsplanen for lovarbejdet, der skal forenkle og effektivisere de nuværende kommunale ekspropriations- og taksationsprocesser, til transport-, bygnings- og boligministeren
2051168_0002.png
Figur 2. Den fremtidige model for kommunal ekspropriation og taksa-
tion
Samlet afgørelse om ekspropriation
og erstatning/taksation
4. instans: Landsret
Side 2/3
3. instans: Byret
2. instans: Klagenævnet for ek-
spropriation og taksation
1.instans: Ekspropriationskom-
missionerne
1.instans: Kommunerne
Kommunerne har fri adgang til at indgå frivilligt forlig med borgerne forud for brug af model
for ekspropriation
1. Beskrivelse af den fremtidige model
1. instans ekspropriationsbeslutning: Kommunalbestyrelsen træffer af-
gørelse.
1. instans erstatningsfastsættelse: Ekspropriationskommissionerne
træffer bindende afgørelse overfor kommunen om erstatning til brug
for kommunens ekspropriationssag, hvis kommunen og borgerne ikke
har indgået forlig.
Kommunen sender samlet afgørelse til borgeren om både ekspropriati-
onsbeslutningen og erstatningsfastsættelsen.
2. instans ekspropriationsbeslutning og erstatningsfastsættelse: Klage-
nævnet for ekspropriation og taksation træffer afgørelse om klage over
ekspropriation og erstatningsfastsættelse. Det nye nævn betjenes af
Taksationssekretariatet, der i dag fungerer som sekretariatet for de
kommunale overtaksationskommissioner og de statslige taksations-
kommissioner.
Klagenævnet for ekspropriation og taksation sender afgørelse til borge-
ren og evt. parter i sagen.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 542: Spm. om ministeren vil fremsende kommissoriet og tidsplanen for lovarbejdet, der skal forenkle og effektivisere de nuværende kommunale ekspropriations- og taksationsprocesser, til transport-, bygnings- og boligministeren
2051168_0003.png
2. Institutionernes sammensætning
1. instans erstatningsfastsættelse: Ved kommunale ekspropriationer og
taksationer forventes
de kommunale ekspropriationskommissioner
sammensat, som (de kommunale) taksationskommissioner er det i dag,
dvs. bestående af en juridisk formand (kommissarius) og to læge med-
lemmer. Alle medlemmer skal ligesom i dag have kendskab til ejen-
domsvurdering. Ekspropriationskommissionerne vil derved skulle ud-
vide deres kompetencer til de særlige kommunale opgaver herunder
f.eks. i form af erstatningsfastsættelse i sager efter vandløbsloven, som
ikke er et område, ekspropriationskommissionerne i dag beskæftiger
sig med.
De kommunale ekspropriationskommissioner, vil blive betjent af ét af
de to kommissariater, der i dag varetager sekretariatsbetjeningen af
Kommissarius for Statens Ekspropriationer i Jylland og Kommissarius
for Statens Ekspropriationer på Øerne og har til huse i henholdsvis
Aarhus og København. Nærmere overvejelser om den konkrete organi-
sering vil indgå i det videre lovarbejde.
2. instans ekspropriationsbeslutning og erstatningsfastsættelse:
Klage-
nævnet for ekspropriation og taksation
forventes at være et nyt nævn
bestående af en formand (jurist), to læge medlemmer, der udpeges af
kommunerne samt to medlemmer, der er udpeget af transport-, byg-
nings- og boligministeren. Alle medlemmer skal have kendskab til
ejendomsvurdering. I klagesager vedrørende ekspropriationsbeslutnin-
gen kan nævnet suppleres af relevant fagkundskab ved en-to nye med-
lemmer, der indtræder i nævnet, når nævnsformanden vurderer det
hensigtsmæssigt. Nærmere overvejelser om den konkrete organisering
og sammensætning vil indgå i det videre lovarbejde.
Det nye nævn vil blive placeret og sekretariatsbetjent af Taksationsse-
kretariatet, der i dag fungerer som sekretariatet for de kommunale
overtaksationskommissioner og de statslige taksationskommissioner,
og er placeret i Viborg. De nævn, som p.t. behandler klager over ek-
spropriationsbeslutningen (lovligheden af ekspropriationer) i medfør af
planlovgivningen og miljølovgivningen m.m., er i dag fysisk placeret i
samme bygning som Taksationssekretariatet.
Modellen forventes at omfatte relevante sager efter bestemmelser i vej-
loven, privatvejsloven, byfornyelsesloven, planloven, varmeforsynings-
loven, spildevandsbetalingsloven, miljøbeskyttelsesloven, vandløbslo-
ven, vandforsyningsloven, vandplanlægningsloven, kystbeskyttelseslo-
ven og tøndermarskloven, der alle henviser til vejlovens kap. 10 fsva.
taksationsspørgsmål.
Side 3/3