Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. november 2018
2018-5782
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. oktober 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål nr. 54:
Det fremgår af dialog mellem Vejdirektoratet og beboere langs Allingevej i
Hvidovre, at der i forhold til den hidtidige dialog og beslutning om valg af støj-
værnsløsning langs Holbækmotorvejen frem mod Avedøre Holme-broen nu er
valgt en anden løsning.
–
Vil ministeren redegøre for, hvordan han mener, at ændringen af støj-
skærmsløsning lever op til tidligere afgivne løfter om tæt dialog med de støjbe-
rørte borgere langs motorvejen om det endelige valg af støjskærm?
–
Vil ministeren redegøre for forskellene i støjabsorbering mellem den for bor-
gerne forelagte model og den efterfølgende af Vejdirektoratet valgte model?
Svar:
Med aftalen mellem V,
S, DF, LA, RV, SF og K om ”Udmøntning af midler til
vejprojekter ved Haderup og Ribe m.v.” af 26. august 2016 blev parterne enige
om at afsætte midler til opførelse af en støjskærm ved Allingvej i Hvidovre, som
skal beskytte naboerne mod vejstøj fra Holbækmotorvejen.
Da det er Vejdirektoratet, som varetager projekteringen og etableringen af støj-
skærmen, har jeg bedt dem om at forklare forløbet og valget af støjskærm. Vej-
direktoratet oplyser følgende, som ligeledes er blevet oplyst for borgergruppen i
mail af Vejdirektoratets projektchef den 2. marts 2018 og i mit svar til borger-
gruppen den 19. april 2018:
”Vejdirektoratet afholdt møde med borgergruppen den 27. september 2017,
hvor projektet og de forestående arbejder blev præsenteret. Ved mødet oplyste
Vejdirektoratet, at man vurderede, at den midterste strækning på ca. 510 m
kun kunne etableres med en L-formet betonkonstruktion på grund af jordank-
rene til banekonstruktionen.
I forbindelse med den efterfølgende detailprojektering har yderligere undersø-
gelser dog vist, at en mere standardiseret løsning for støjskærme er mulig. Sel-
ve støjskærmen ved den nye løsning er den samme, som skal anvendes på den
østlige og vestlige strækning og dermed opnås et visuelt sammenhængende