Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1965288_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. november 2018
2018-5767
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. oktober 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
Spørgsmål nr. 53:
Vil ministeren redegøre for, hvilke sanktioner der kan pålægges udlejere, som
udlejer ubeboelige ejendomme? Ministeren bedes herunder oplyse, hvor meget
der kan gives i bøde til udlejeren, hvor mange bøder der årligt udskrives og det
samlede provenu fra bøderne.
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser følgende:
”Der
er to lovgivninger, der kan sanktionere udlejere af ubeboelige ejendomme,
nemlig byfornyelsesloven og lejeloven.
Efter byfornyelsesloven vil en ubeboelig bolig være en kondemnabel bolig efter
lovens kapitel 9. En kondemnabel bolig er en bolig, der udgør en sundheds-
eller brandfare for beboerne. Når en bolig kondemneres, betyder det, at der
nedlægges forbud mod beboelse og/eller ophold i den pågældende bolig.
Det er kommunen, der har ansvaret for at føre tilsyn med, at boliger og bygnin-
ger ikke udgør en sundheds- eller brandfare. Hvis der er begrundet mistanke
om sundheds- eller brandfarlige forhold i en bygning, har kommunen pligt til
at undersøge det. Resulterer undersøgelsen i, at der konstateres sundheds- eller
brandfare, skal kommunen kondemnere boligen.
Der kan efter byfornyelseslovens § 107, stk. 1, nr. 6, idømmes en udlejer bøde-
straf, hvis vedkommende udlejer en kondemneret bolig.
Da bødestraffen kun kan ifaldes ved dom, har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
haft telefonisk kontakt med Domstolsstyrelsen for at høre, om Domstolsstyrel-
sen kan oplyse, hvor meget der gives i bøde, hvor mange bøder der gives årligt
og det samlede provenu.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om, hvilke sanktioner der kan pålægges udlejere, som udlejer ubeboelige ejendomme, til transport-, bygnings- og boligministeren
1965288_0002.png
Domstolsstyrelsen oplyste, at der ikke føres statistik over, hvilke bøder der ud-
stedes efter hvilke love eller paragraffer. Domstolsstyrelsen har en samlet stati-
stik over samtlige bøder, der udstedes, men kan ikke statistisk opgøre, hvilke
der er udstedt efter byfornyelseslovens bestemmelser. Det er således desværre
ikke muligt at besvare spørgsmålet om antallet af bøder og beløbet på bøderne.
Lejeloven indeholder i § 106 a en mulighed for, at kommunerne kan medvirke
til, at sager om vedligeholdelsesmangler i meget nedslidte boliger indbringes
for huslejenævnet.
Bestemmelsen indebærer, at kommunalbestyrelsen på vegne af en lejer kan
indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler for huslejenævnet. Det er en for-
udsætning, at boligen på klimaskærmen udefra umiddelbart vurderes at være
behæftet med væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler, og at disse gør
boligen mindre egnet til beboelse. Det er ligeledes en forudsætning, at boligen
ikke kan kondemneres efter reglerne i § 76 i lov om byfornyelse og udvikling af
byer. Huslejenævnet kan i forbindelse med sagens afgørelse træffe afgørelse om
huslejens størrelse.
Ønsker lejeren ikke, at sagen indbringes på dennes vegne, kan kommunalbesty-
relsen af egen drift indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler for husleje-
nævnet, hvis boligen er behæftet med ovennævnte vedligeholdelsesmangler.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere indbringe huslejenævnets afgørelse for
boligretten og fremsætte begæring over for Grundejernes Investeringsfond om
udførelse af påbudte vedligeholdelsesarbejder i henhold til § 60 i lov om mid-
lertidig regulering af boligforholdene. Kommunalbestyrelsen afholder de udgif-
ter, som sagen medfører, herunder sagsomkostninger, såfremt sagen indbrin-
ges for boligretten.
Det kan oplyses, at statistiske data vedrørende alle sager behandlet af landets
huslejenævn indberettes af de enkelte huslejenævn til den centrale database
Huslejenævn.dk.
Oplysninger baseret på indberettede data om anvendelse af lejelovens § 106 a
om kommunalbestyrelsens mulighed for at indbringe sager for huslejenævnet
på lejerens vegne som følge af vedligeholdelsesmangler viser, at denne be-
stemmelse er anvendt 8 gange i årene 2013-2014.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har ikke herudover kendskab til anvendelse af
bestemmelsen.
I tilfælde hvor udlejere, herunder udlejere af dårlige boliger, ikke efterlever
huslejenævnsafgørelser, som fx påbud om vedligeholdelse, er det muligt efter
lejelovens kapitel XVIII A, når det er sket 3 gange indenfor 2 år, at frakende
udlejeren retten til at administrere udlejningsejendomme.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om, hvilke sanktioner der kan pålægges udlejere, som udlejer ubeboelige ejendomme, til transport-, bygnings- og boligministeren
1965288_0003.png
En dom om frakendelse omfatter alle de ejendomme, som tilhører den pågæl-
dende ejer. Ejes en udlejningsejendom af et selskab, er det selskabet, som
rammes af frakendelse og ikke ejerne af selskabet, herunder aktieejerne. Der vil
derfor kunne være tilfælde, hvor en ejer er frakendt administrationsretten men
vil kunne fortsætte administrationen af andre ejendomme, fordi disse ejes via
et selskab.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen