Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. april 2019
2019-2195
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 5. april 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 523:
Vil ministeren redegøre for forskelle og ligheder mellem Rådets forslag til ny
Vejpakke fra december og det forslag, som EU-parlamentet nu har vedtaget?
Svar:
Europa-Parlamentet vedtog på sin plenarsamling den 4. april 2019 sin politiske
holdning til Vejpakkens forslag om adgang til markedet/cabotage, køre- og
hviletid og udstationering og kontrol.
Nedenstående tabel viser en sammenligning af hovedpunkterne i Rådets gene-
relle indstilling på rådsmødet den 3. december 2019 og Europa-Parlamentets
politiske holdning. Af hensyn til overskueligheden er punkterne indsat i over-
skriftsform.
Som det fremgår af tabellen, er der ganske stor overensstemmelse mellem Rå-
dets og Europa-Parlamentets holdning, men der er også forskelle. Fx foreslår
Europa-Parlamentet at tillade et ubegrænset antal cabotagekørsler i tre dage
efter en international transport efterfulgt af en karensperiode på 60 timer sam-
tidig med en pligt til at udføre en ny international transport fra etableringslan-
det, inden der kan udføres ny cabotagekørsel. Til sammenligning afspejler Rå-
dets generelle indstilling mulighed for at udføre 3 cabotageture inden for 7 da-
ge efter en international transport efterfulgt af en karensperiode på 5 dage.
Rådets generelle indstilling
Europa-Parlamentets politiske hold-
ning
Adgang til erhvervet
•
Varebiler i international transport omfattes af
anvendelsesområdet, og der fastsættes en ny ned-
re vægtgrænse på 2.500 kg.
•
Muligt nationalt at fastsætte regler for varebiler i
•
Varebiler i international transport omfattes af
anvendelsesområdet, og der fastsættes en ny nedre
vægtgrænse på 2.400 kg.
•
Muligt nationalt at fastsætte regler for varebiler i