Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2047063_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2019
2019-2010
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. marts 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 504:
Vil ministeren oplyse, hvilke muligheder politi og vejmyndigheder har for at
lede trafikken over i modgående spor enten lige før broen eller på broen, når
der sker uheld på Vejlefjordbroen, som medfører lukning for enten nord- eller
sydgående trafik, så man undgår urimeligt lange ventetider i forbindelse med
trafikuheld, vejarbejde m.v.?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Politi
og vejmyndighed (Vejdirektoratet) har som udgangspunkt ingen umid-
delbare muligheder for etablering af overledning af trafikken på Vejlefjordbro-
en.
Midterrabatten er på både sydsiden og nordsiden af Vejlefjordbroen belagt med
en fast belægning - asfalt, og midterautoværnet er ført hele vejen over den faste
belægning. Dette betyder, at det formentlig vil tage 2-4 timer at etablere en
overledning, idet autoværnet først skal skæres over flere steder og derefter fjer-
nes, og der skal etableres den nødvendige opsætning af afmærkning, der leder
trafikken over i modsatte retning og tilbage igen, samt på langs af hele overled-
ningsstrækningen. Årsagen til at det formentlig vil tage 2-4 timer er, at der skal
rekvireres specialentreprenør til opgaven, som der ikke er indgået en fast aftale
med om en fast responstid. Desuden skal fremskaffes afmærkningsmateriel. I
den konkrete situation er det politiet, der har den koordinerende indsatsledel-
se.
Ved længerevarende planlagte vejarbejder vil der blive etableret overledning
som en del af projektet. Ved uplanlagte hændelser
typisk trafikulykker
skal
hændelsen have et omfang, hvor der forventes en indsatstid på ca. 5 timer eller
mere, før man begynder at vurdere mulighederne for etablering af en overled-
ning, idet dette som tidligere nævnt kan tage op til 4 timer.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 504: Spm. om, hvilke muligheder politi og vejmyndigheder har for at lede trafikken over i modgående spor enten lige før broen eller på broen, når der sker uheld på Vejlefjordbroen, som medfører lukning for enten nord- eller sydgående trafik, til transport-, bygnings- og boligministeren
2047063_0002.png
Uplanlagte hændelser i forbindelse med trafikuheld, vejarbejde m.v., der i flere
timer giver gener for trafikken ved lukning for enten nord- eller sydgående tra-
fik, indtræffer dog heldigvis sjældent. Vejdirektoratet har opsat elektroniske
informationstavler før sidste frakørsel inden broen i begge kørselsretninger for
at give trafikanterne mulighed for at køre fra ved spærring af broen.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen