Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Borgmester Lars Krarup
Borgmester H.C. Østerby
Borgmester Hans Østergaard
Borgmester Ib Lauritsen
Borgmester Erik Flyvholm
Borgmester Niels Viggo Lynghøj
Dato
J. nr.
4. april 2019
2019-1966
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære borgmestre
Tak for jeres henvendelse i forbindelse med regeringens og Dansk Folkepartis
Aftale af 12. marts 2019 om et sammenhængende Danmark
–
Investerings-
plan 2030.
Investeringsplan 2030 er en sammenhængende og langsigtet plan for de stats-
lige infrastrukturinvesteringer i perioden 2021-2030. Aftalen indebærer såle-
des, at vi opgraderer selve rygraden af vores transportsystem, etablerer ny in-
frastruktur og sikrer god regional opkobling på tværs af det danske landkort.
Det gælder ikke mindst i det midt- og vestjyske, som får et markant løft af in-
frastrukturen med investeringsplanen.
Der er således i Investeringsplan 2030 prioriteret en række store vejprojekter,
som giver betydelige forbedringer for jeres område. Det drejer sig blandt andet
om ombygning af de resterende motortrafikvejsstrækninger omkring Herning
til motorvejsstandard, så der skabes en sammenhængende motorvejskorridor
fra E45 til Holstebro, opgradering af Rute 15 fra Herning til Ringkøbing og Ru-
te 34 fra Haderup til Skive samt realisering af Midtjyske Motorvej.
Et andet projekt i investeringsplanen er en ny bane til Billund, som påbegyndes
anlagt i 2023. Det betyder, at banen forventelig er klar til ibrugtagning omkring
2028-2029.
Som I skriver i brevet, vil den direkte togbetjening mellem København og Stru-
er blive reduceret til fire tog dagligt i hver retning i forbindelse med, at Arriva
bliver tildelt ansvaret for driften af strækningen mellem Vejle og Struer ved
køreplansskiftet i december 2020. Dette følger af
Aftale om genudbud af tog-
trafikken i Midt- og Vestjylland mv. af 9. juni 2017 mellem regeringen (Ven-
stre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikal Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Af samme politiske aftale fremgår følgende om den direkte togbetjening mel-
lem København og Struer:
”Med
de foreliggende planer for infrastrukturen og
særligt elektrificeringen vil disse tog som minimum kunne opretholdes indtil
fjerntogsbetjeningen gennem Østjylland er elektrificeret fra midten af
2020’erne”.