Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2037798_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. marts 2019
2019-1944
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. marts 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Øjvind Vilsholm (EL).
Spørgsmål nr. 502:
En særlig kortlægning udarbejdet til Furesø Kommune konkluderer, at støjbe-
regningerne for Fiskebækbroen ikke tager højde for broens konstruktion. Der
henvises til notatet ”STØJFORHOLD VED FISKEBÆKBROEN” på
www.furesoe.dk. Rystelser og bump er ikke en del af Vejdirektoratets modeller,
jf. artiklen ”Analyse bekræfter ekstra støj fra Fiskebækbroen” fra Frederiksborg
Amts Avis den 6. februar 2019. Kan ministeren bekræfte, at støjen fra Fiske-
bækbroen reelt er højere end Vejdirektoratets modeller beregner, og hvad vil
ministeren gøre for at sikre, at Vejdirektoratets modeller for trafikstøj fremover
kommer til at ligne virkeligheden mere?
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst, at støjberegningerne ved Fiskebækbroen er udført i
henhold til gældende vejledninger og standarder i Danmark. I notatet om ”Støj-
forhold ved Fiskebækbroen”,
som der henvises til, konkluderes det ligeledes, at
beregningerne er udført korrekt.
Vejdirektoratet vurderer, at det sandsynligvis er broens såkaldte dilatationsfu-
ger, der kan give anledning til forøgede gener for naboer. Når bilens hjul passe-
rer dilatationsfugen, opstår en kortvarig ”klik-lyd” oven i den almindelige støj
fra bilerne på vejen. Denne ”klik-lyd” kaldes i støjterminologien en impuls. Den
er kortvarig og udbreder sig væk fra vejen sammen med den almindelige mo-
torvejsstøj.
Impulsstøjen, der fremkommer ved kørsel over dilatationsfugerne, kan ikke
opgøres med de metoder, der anvendes til at beskrive vejstøj i dag. I Danmark -
og i mange andre lande i Europa - bestemmes vejstøj ved angivelsen Lden i
decibel, som er én talværdi for et gennemsnitligt helt døgn, hvor støjen i aften-
og nattetimerne tillægges henholdsvis 5 dB og 10 dB for at kompensere for, at
støj i disse tidsrum er mere generende.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 502: MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at støjen fra Fiskebækbroen reelt er højere end Vejdirektoratets modeller beregner, til transport-, bygnings- og boligministeren
2037798_0002.png
Vejdirektoratet er opmærksom på støjen fra Fiskebækbroen, og er desuden
opmærksom på, at broers dilatationsfuger kan give anledning til impulsstøj,
som kan forøge genen for naboer.
Som det fremgår af Vejdirektoratets støjhandlingsplan for 2018-2023 er områ-
det ved Fiskebækbroen i Furesø Kommune karakteriseret ved at være et bolig-
område, der - uanset dilatationsfugerne - er udsat for et støjniveau over 65 dB.
Konkret indgår området i Vejdirektoratets fremadrettede arbejde med støjre-
ducerende tiltag langs statsvejnettet.
Regeringen og Dansk Folkeparti har aftale om et sammenhængende Danmark
Investeringsplan 2030 etableret en pulje på i alt 1.630 mio. kr. til bedre støj-
bekæmpelse, som skal udmøntes løbende fra 2021 og frem til 2030. Parterne
har desuden besluttet, at der skal udarbejdes beslutningsgrundlag for støjpro-
jekterne benævnt i støjhandlingsplanen, herunder Fiskebækbroen. Problemstil-
lingen med dilatationsfugerne vil indgå i forbindelse med udarbejdelse af be-
slutningsgrundlaget.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen