Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2045581_0001.png
MINISTEREN
Borgmester John Brædder
Borgmester
Holger Schou Rasmussen
Borgmester Mikael Smed
Formand og overborgmester Frank Jensen
Dato
J. nr.
12. april 2019
2019-1891
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære John Brædder, Holger Schou Rasmussen, Mikael Smed og Frank Jensen
Tak for jeres henvendelse af 21. marts 2019 vedrørende
DSB’s
erstatnings-
transport under sporarbejdet på Sydbanen.
Lad mig indledningsvist bemærke, at jeg fuldt ud deler jeres ønske om at sikre
så gode forhold som muligt for pendlerne under sporarbejdet på Sydbanen, og
jeg har en klar forventning om, at dette også gør sig gældende for DSB.
Da I foreslår en alternativ løsning for indsættelse af erstatningstransport i for-
bindelse med sporarbejdet, har jeg videresendt jeres henvendelse til DSB, som
oplyser følgende, som jeg henholder mig til:
”I henvendelsen foreslås en alternativ løsning til DSB’s valgte løsning for er-
statningstransport, hvor togbusserne i stedet vil skulle køre fra enten Køge
Station eller Køge Nord Station i forbindelse med infrastrukturarbejderne på
Sydbanen frem for den af DSB valgte løsning, hvor togbusserne til Vording-
borg og Nykøbing F kører fra Næstved.
Jernbanen er på mange måder en byggeplads i disse år, og DSB og Ba-
nedanmark arbejder hele tiden på at løse de udfordringer, der følger med de
store sporarbejder på bedst mulig vis. DSB har således driftssimuleret med
henblik på at give kunderne den bedste løsning som erstatning for togtrafik-
ken under sporarbejderne på Sydbanen. I den forbindelse er der bl.a. testet en
løsning med togbus fra Køge Station til Nykøbing F som foreslået i jeres hen-
vendelse.
Forsøget viste, at det i bedste fald ville tage omkring 2 timer og 13 minutter at
rejse fra Nykøbing F til København H via Køge Station i myldretiden med
togbus mellem Nykøbing F og Køge og videre med S-tog fra Køge til Køben-
havn H. Forsøget er foretaget i myldretiden udenfor perioden med sporarbej-
de. Til sammenligning vil det i perioden frem til og med den 23. april 2019
tage ned til 2 timer og 32 minutter med togbus fra Nykøbing F til Næstved og
regionaltog videre til København H. Fra den 24. april og frem vil rejsetiden
være ned til 2 timer og 6 minutter.
DSB har fravalgt en togbusløsning via Køge i såvel første som anden del af
perioden. I anden del af perioden (fra 24. april og frem) vil der ikke være no-
gen køretidsgevinst. I første del af perioden viste vores forsøg, at det i bedste
fald kan give en tidsbesparelse på 19 minutter ift. den valgte løsning. Det vur-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om kommentar til henvendelse af 21/3-19 fra Guldborgsund, Lolland, Vordingborg Kommuner og Greater Copenhagen vedrørende forlængelse af rejsetider i forbindelse med det kommende sporarbejde på Sydbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
2045581_0002.png
deres dog usikkert, hvorvidt denne tidsbesparelse kan realiseres i praksis, idet
en løsning med togbus fra Køge har en række usikkerhedsmomenter, som gør,
at løsningen vurderes mindre robust end den valgte løsning via Næstved. Mo-
torvejen og til-/frakørslerne omkring Køge er i forvejen pressede i myldreti-
den, hvilket giver usikkerhed i køretiden med bus fra dag til dag.
Aktuelt er der sporarbejder på både Sydbanen og på den øst-/vestgående
trafik via Ringsted, som medfører, at flere pendlere tager bilen, og derved kan
det medføre yderligere trængsel på til- og frakørslen ved Køge Bugt. Således
har vi vurderet, at Køge-løsningen øger risikoen for forsinkelser ift. den tid,
som testkørslen gav. I forhold til den valgte løsning med togbus via Næstved
er der allerede taget højde for eventuelle usikkerheder i køretiden for togbus-
sen ind og ud af Næstved i køreplanlægningen, hvorfor køreplanen i den valg-
te løsning vurderes at være forholdsvis robust.
Derudover er kapaciteten på S-banen til Køge også begrænset og vil kunne
blive yderligere presset, hvis Køge Station bliver knudepunkt for togbusserne
til Nykøbing. DSB kender endnu ikke effekten af disse faktorer, hvilket skaber
et stort usikkerhedsmoment i en København-Køge-Nykøbing løsning, som
endvidere kun er fordelagtig i en del af sporarbejdsperioden. Også i forhold til
de lyntog, der fra den 1. juni vil betjene Køge Nord Station, vurderes kapacite-
ten mellem Køge Nord og København H yderligere presset, såfremt lyntoget
også skulle betjene pendlere til og fra Næstved, Vordingborg og Nykøbing F.
Alt andet lige er rejsetiden med tog mindre påvirket af myldretidstrafik end
kørsel med togbus, og DSB har derfor vurderet, at den bedste og mest punkt-
lige og robuste løsning for kunderne mellem København og Vordingborg,
Guldborgssund og Lolland kommuner er med regionaltog til/fra Næstved og
togbus videre til/fra Vordingborg og Nykøbing F. Desuden ser DSB det som
en fordel for kunderne, at der igennem hele sporarbejdsperioden vil være en
ensartet og genkendelig køreplan.
DSB forstår de gener, som de omfattende sporarbejder medfører for DSB’s
kunder. Derfor ligger det DSB meget på sinde at tilbyde de efter omstændig-
hederne bedst mulige trafikale løsninger under sporarbejdet. Desværre vil
sporarbejde, hvor der indsættes togbusser, altid medføre en længere rejsetid
end med tog, fordi togbusserne ikke kan køre lige så hurtigt som toget.
Formålet med sporarbejderne er som bekendt at udbygge, opgradere og
fremtidssikre jernbanen mellem København, Næstved, Vordingborg og Nykø-
bing F sammenholdt med indkøb af nye tog. Derfor ser DSB frem til at kunne
tilbyde pendlerne mellem Sydsjælland, Lolland, Falster og Københavnsområ-
det markant kortere
rejsetider i en ikke så fjern fremtid.”
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen