Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1959929_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
2. oktober 2018
Samråd i ERU den 25. oktober
Spørgsmål T-U stillet ef-
ter ønske fra Eva Flyvholm (EL).
[Indledning]
Mange tak for indkaldelsen til samrådet.
Jeg er glad for at være her i trafikudvalget også, og jeg
sætter pris på at få mulighed for at kaste lys over de
uklarheder der måtte være om betydningen af forenklin-
gen af erhvervsfremmesystemet i forhold til regionernes
prioriteringer af busruter.
Og jeg håber, at det kan gøre det klart, at forenklingen af
erhvervsfremmesystemet ikke ændrer noget ved, at regi-
onerne fortsat har både ansvaret og ressourcerne til at va-
retage regional bus- og togdrift.
Jeg tager spørgsmålene i rækkefølge og jeg starter med
at besvare spørgsmål T og herefter spørgsmål U.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/10-18 om erhvervsfremmesystemet og regional kollektiv trafik, til erhvervsministeren
2/9
Ad spørgsmål T:
Hvad mener ministeren om, at aftalen mellem regeringen og DF om For-
enkling af erhvervsfremmesystemet fra 24. maj 2018, som afskaffer er-
hvervsfremmemidlerne, også rammer bus- og togdrift i nogle af regioner-
ne?
[Bortfald er erhvervsfremmeopgaver]
Spørgsmål T, der spørger Eva Flyvholm, om hvad jeg
mener, om at vores erhvervsfremmereform rammer bus-
og togdrift i nogle af regionerne. Og svaret er i hoved-
træk, at det mener jeg ikke, er tilfældet.
Det der sker med erhvervsfremmereformen, det er, at re-
gionerne får fjernet deres erhvervsfremmeopgaver. Der-
for får de heller ikke længere penge til at løse disse op-
gaver. Og det er vel rimeligt nok. Man skal ikke have
penge til at løse opgaver, som man ikke længere har.
I økonomiaftalen mellem regeringen og Danske Regio-
ner, der tog man højde for den politiske aftales konse-
kvenser for regionerne, og derfor blev det aftalt at skære
600 mio. kr. i regionernes budget til såkaldt regional ud-
vikling, heriblandt de penge, der går til blandt andet er-
hvervsfremme.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/10-18 om erhvervsfremmesystemet og regional kollektiv trafik, til erhvervsministeren
3/9
Midlerne blev alene skåret som konsekvens af, at regio-
nernes opgaver inden for erhvervsfremme og turisme
overgår til andre.
Når der bliver taget penge fra regionerne, så er det helt i
overensstemmelse med det, vi kalder DUT-princippet,
hvilket også fremgår af aftalen mellem regeringen og re-
gionerne.
Eller sagt på en anden måde: Det sker efter princippet
om, at pengene følger opgaverne.
Reduktionen i regionernes finansiering er fordelt på re-
gionerne efter en generel fordelingsnøgle og ikke efter
hvor meget den enkelte region har prioriteret til er-
hvervsfremme og turisme.
Regionernes finansiering er indrettet på den måde, at de
hver modtager en samlet pose penge fra bloktilskuddet
og det kommunale udviklingsbidrag til regional udvik-
ling.
Det kommunale udviklingsbidrag afhænger af regionens
indbyggertal og bloktilskuddet er fordelt efter generelle
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/10-18 om erhvervsfremmesystemet og regional kollektiv trafik, til erhvervsministeren
4/9
fordelingsnøgler, der afspejler den enkelte regions
sam-
lede udgiftsbehov
på udviklingsområdet.
Hvordan den enkelte region så prioriterer den samlede
pose penge til de enkelte udviklingsområder– som bus-
og togdrift, erhvervsudvikling osv.
det er op til den
enkelte region selv.
Af den grund så vil der for den enkelte region kunne væ-
re forskelle mellem de mindreindtægter og mindreudgif-
ter, der følger af den flytning af opgaver, som vi har
gennemført
afhængigt af, i hvilket omfang den enkelte
region har prioriteret den opgave, som nu bliver flyttet.
Reglerne for fordeling af bloktilskuddet de hører under
Økonomi- og Indenrigsministeriet.
[Kollektiv trafik i regionerne]
I Danmark varetager både regionerne og kommunerne
den lokale og regionale offentlige kollektive trafik, hvor
regionerne har ansvar for de regionale busruter og lokal-
baner.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/10-18 om erhvervsfremmesystemet og regional kollektiv trafik, til erhvervsministeren
5/9
Den opgavefordeling har vi respekt for og jeg vil ikke
som erhvervsminister
foretage prioriteringer på de om-
råder inden for den regionale kollektive trafik, som regi-
onerne har ansvar for.
Generelt kan jeg selvfølgelig sige, at det ligger regerin-
gen meget på sinde, at sikre et sammenhængende Dan-
mark, hvor vækst og udvikling kommer alle dele af lan-
det til gode.
Og derfor har regeringen taget en masse initiativer, som
er rettet mod at sikre en stærkere sammenhæng på tværs
af landet og et Danmark i bedre balance.
Det kunne jeg godt sidde og ridse op, men det vil jeg ik-
ke gøre
det vil sikkert kede jer at høre om alle de ini-
tiativer, vi har taget.
Velfungerende kollektiv trafik bidrager også til at skabe
et Danmark, der hænger bedre sammen.
Og som erhvervsminister er jeg selvfølgelig optaget af,
at der findes transportmuligheder til at fragte folk på ar-
bejde og til uddannelse.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/10-18 om erhvervsfremmesystemet og regional kollektiv trafik, til erhvervsministeren
6/9
Det kan bemærkes, at regeringen ønsker at sikre den
samlede mobilitet i Danmark, og netop derfor har trans-
port-, bygnings- og boligministeren i efteråret lanceret
udspillet: Nemmere kollektiv trafik.
Med udspillet og det lovforslag, som regeringen forven-
ter at fremsætte inden udgangen af året, vil vi blandt an-
det gøre det muligt for private fjernbusser at betjene bor-
gere regionalt.
Med forslaget imødekommer regeringen den store efter-
spørgsel efter billig transport i Danmark.
[Økonomiaftale med Danske Regioner]
Samtidig sikrer økonomiaftalen mellem regeringen og
regionerne, at der stadig er midler til bus- og togdrift i
regionerne.
Faktisk løftes det regionale udgiftsniveau for regional
udvikling med 50 mio. kr. i 2019 for at understøtte de
regionale busruter under den kollektive trafik.
Inden for rammerne af regionernes økonomi er det dog
helt og holdent regionernes ansvar at dimensionere de
regionale budgetter mest hensigtsmæssigt i forhold til
deres opgaver.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/10-18 om erhvervsfremmesystemet og regional kollektiv trafik, til erhvervsministeren
7/9
Regionerne kan altså helt frit vælge at prioritere flere
midler til bus- og togdrift under deres budget til regiona-
le udviklingsopgaver. Udover til indkøb af regional kol-
lektiv trafik anvendes de regionale udviklingsmidler og-
så til at finansiere regionernes opgaver inden for kultur,
uddannelse og jordforurening.
Jeg har tiltro til, at regionerne fortsat løfter den vigtige
opgave, de modtager midler til.
Og så vil jeg besvare spørgsmål U, som handler om,
hvorvidt jeg som minister vil være med til at finde en
løsning på finansieringsproblemet i eksempelvis Region
Sjælland, så der ikke skal nedlægges busruter.
Ad spørgsmål U:
Vil ministeren være med til at finde en løsning på finansieringsproblemet,
eksempelvis i Region Sjælland, der bliver ramt særlig hårdt, så der ikke
skal nedlægges busruter i vores landdistrikter som følge af regeringens og
DF’s aftale om Forenkling af erhvervsfremmesystemet fra 24. maj 2018?
Jeg har forståelse for, at regioners eventuelle overvejel-
ser om at lukke eller reducere busruter kan opleves fru-
strerende for de borgere, som bliver berørt.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/10-18 om erhvervsfremmesystemet og regional kollektiv trafik, til erhvervsministeren
8/9
Hvis regionerne beslutter at lukke regionale busruter, så
er det dog et udtryk for en regional prioritering af de re-
gionale midler for 2019.
Det er en grundlæggende præmis, at staten som bevil-
lingsgiver ikke stiller betingelser for, hvordan regionerne
anvender pengene. Det er regionernes opgave at priorite-
re deres midler.
Regionerne finansierer deres indkøb af kollektiv trafik
ud fra deres midler til regional udvikling.
Det står regionerne, herunder Region Sjælland, frit for
hvor mange midler de vil bruge til den kollektive bus-
drift i deres område.
Derudover kan regionerne også selv prioritere om de vil
prioritere midler til de frivillige opgaver under regional
udvikling.
I 2019, hvor den nye lov om erhvervsfremme vil træde i
kraft, så gælder det grænseoverskridende samarbejder,
projekter om kvalificeret arbejdskraft og den regionale
udviklingsstrategi.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 25/10-18 om erhvervsfremmesystemet og regional kollektiv trafik, til erhvervsministeren
9/9
Det må så indgå i regionernes prioritering, om de skal
spare eller give flere penge til busdriften.
[Afrunding]
Jeg vil gerne runde af med at påpege, at de foreslåede
nedskæringer på den kollektive trafik i Region Sjælland
efter mine oplysninger endnu ikke er blevet forelagt re-
gionsrådet. Mig bekendt er der altså ikke truffet en ende-
lig beslutning, om hvordan den regionale bus- og togdrift
i Region Sjælland skal se ud for fremtiden.
Jeg håber, at jeg har skabt lidt klarhed over erhvervs-
fremmereformen og hvordan den udmønter sig i forhold
til regionernes arbejde. Tak.