Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
01. april 2019
2019-1879
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. marts 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 495:
Kan ministeren oplyse, hvad den beregnede klimaeffekt er opgjort til i den sam-
fundsøkonomiske analyse af Billundbanen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at ændringen i
CO
2
-udledningen ved anlæg af en bane til Billund
–
forudsat den samtidige
nedlæggelse af buslinjerne 43 og 912X
–
giver et positivt bidrag til samfunds-
økonomien svarende til en nettonutidsværdi på 7-10 mio. kr. (2018-pl) af-
hængig af linjeføring, jf. nedenstående tabel 1. Det positive bidrag afspejler en
samlet reduktion i udledningen af CO
2
som følge af banens åbning.
Tabel 1: CO
2
-udledning af en bane til Billund
Net t onut idsværdi Nordlig Jellingløs- Sy dlig Jellingløs-
Gadbjergløsningen
mio. kr. (2018-pl)
ning
ning
Bidrag fra vej
- Heraf bus
- Heraf personbiler
Bidrag fra bane
Samlet klimaeffekt
24
18
5
-1 3
10
24
18
5
-1 4
10
21
18
3
-1 5
7
Anm.: Positive tal angiver en CO
2
-reduktion. Som følge af afrundinger kan tallene i tabel-
len afvige fra totalen.
Kilde: Banedanmark.
Klimaeffekten er opgjort på baggrund af de transportøkonomiske enhedspriser
og de ændringer i bus-, bil- og banetrafikken, som forventes at følge af den nye
bane til Billund. Ændringen i vejtrafikken bidrager til en lavere CO
2
-udledning,
mens togdriften på banen bidrager til en højere CO
2
-udledning. Sidstnævnte
følger af, at der forudsættes at køre med dieseltog på den nye banestrækning.