Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2038488_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
01. april 2019
2019-1879
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. marts 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 495:
Kan ministeren oplyse, hvad den beregnede klimaeffekt er opgjort til i den sam-
fundsøkonomiske analyse af Billundbanen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at ændringen i
CO
2
-udledningen ved anlæg af en bane til Billund
forudsat den samtidige
nedlæggelse af buslinjerne 43 og 912X
giver et positivt bidrag til samfunds-
økonomien svarende til en nettonutidsværdi på 7-10 mio. kr. (2018-pl) af-
hængig af linjeføring, jf. nedenstående tabel 1. Det positive bidrag afspejler en
samlet reduktion i udledningen af CO
2
som følge af banens åbning.
Tabel 1: CO
2
-udledning af en bane til Billund
Net t onut idsværdi Nordlig Jellingløs- Sy dlig Jellingløs-
Gadbjergløsningen
mio. kr. (2018-pl)
ning
ning
Bidrag fra vej
- Heraf bus
- Heraf personbiler
Bidrag fra bane
Samlet klimaeffekt
24
18
5
-1 3
10
24
18
5
-1 4
10
21
18
3
-1 5
7
Anm.: Positive tal angiver en CO
2
-reduktion. Som følge af afrundinger kan tallene i tabel-
len afvige fra totalen.
Kilde: Banedanmark.
Klimaeffekten er opgjort på baggrund af de transportøkonomiske enhedspriser
og de ændringer i bus-, bil- og banetrafikken, som forventes at følge af den nye
bane til Billund. Ændringen i vejtrafikken bidrager til en lavere CO
2
-udledning,
mens togdriften på banen bidrager til en højere CO
2
-udledning. Sidstnævnte
følger af, at der forudsættes at køre med dieseltog på den nye banestrækning.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 495: MFU spm. om, hvad den beregnede klimaeffekt er opgjort til i den samfundsøkonomiske analyse af Billundbanen, til transport-, bygnings- og boligministeren
2038488_0002.png
Den primære reduktion i CO
2
-udledning fra vejtrafikken skyldes en forudsæt-
ning i beregningerne om, at buslinjerne 43 og 912X bliver nedlagt som følge af
åbningen af en bane til Billund. Det bemærkes i den forbindelse, at såfremt
buslinjerne ikke bliver nedlagt eller eventuelt omlagt til alternative busruter,
mindskes det positive bidrag fra bustrafikken. Sidstnævnte kan resultere i, at
anlæg af en bane til Billund samlet set medfører en større udledning af CO
2
end
i en situation uden anlæg af banen.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen