Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2042800_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. april 2019
2019 - 1864
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. marts 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikke-medlem (MFU) Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål nr. 494:
Vil ministeren oplyse, om ministeren vil tage initiativ til at undersøge, hvad der
forårsager de mange ulykker i rundkørslen ved rute 13 og rute 26 umiddelbart
syd for Viborg, herunder om ministeren agter at løse problemet, jf. artiklen
”Rundkørsel igen åben: Lastbilulykke kostede 470 smågrise livet” på Viborg-
folkeblad.dk fra den 18. marts 2019?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende:
”Vejdirektoratet foretog dagen efter ulykken i rundkørslen ved rute 13 og rute
26 besigtigelse af rundkørslens indretning samt trafikanternes adfærd.
Hastighedsgrænsen i den tosporede rundkørsel er 60 km/t og lastbiler udgør
ca. 10 % af den samlede trafik i rundkørslen. Trafikanternes adfærd bar under
besigtigelsen præg af, at hastigheden igennem rundkørslen er forholdsvis høj,
og at vognbanerne overskrides. Rundkørslen er ad flere gange blevet ombygget
og muliggør i dag således kørsel med modulvogntog, hvorfor den nordlige til-
fart er dynamisk.
Foranlediget af førnævnte besigtigelse har Vejdirektoratet undersøgt rundkørs-
len nærmere med henblik på at vurdere, hvorvidt der er behov for forbedrings-
tiltag, herunder om rundkørslens udformning er hensigtsmæssig.
Undersøgel-
sen afdækkede, at der i rundkørslen er et stort tværfald på cirkulationsarealet
(ca. 40
‰),
hvor grisetransporten væltede, og at lastbilens hastighed med stor
sandsynlighed har været for høj i forhold til rundkørslens dimensionering.
Undersøgelsen konkluderer, at der er tre potentielle forbedringstiltag som for-
mentlig vil mindske sandsynligheden for lignende uheld. Undersøgelsen opli-
ster i prioriteret rækkefølge tre forbedringsforslag:
1.
Reducering af tværfald på 40
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 494: MFU spm. om, hvad der forårsager de mange ulykker i rundkørslen ved rute 13 og rute 26 umiddelbart syd for Viborg, til transport-, bygnings- og boligministeren
2042800_0002.png
2. Tydeliggørelse af overgangen mellem overkørselsareal og cirkulations-
areal
3. Reducering af hastigheden i den nordlige tilfart.
Vejdirektoratet vil nu vurdere de tre tiltag med henblik på beregning af om-
kostninger og eventuel udførelse.”
Jeg afventer Vejdirektoratets tilbagemelding om mulige tiltag.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen