Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. april 2019
2019 - 1669
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. marts 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 470:
Kan ministeren oplyse, hvor mange forskellige taxiselskaber, der eksisterede
den 1. januar 2018, og hvor mange nye taxifirmaer der i dag efter den nye taxi-
lovs ikrafttræden? Dertil bedes ministeren redegøre for, hvordan de nye li-
censer er fordelt på taxiselskaber.
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmål 470 har ministeriet indhentet svarbidrag
fra Færdselsstyrelsen, som skriver:
”Færdselsstyrelsen skal indledningsvis bemærke, at både taxitilladelser udstedt
i henhold til den tidligere taxilov, og universaltilladelser udstedt i henhold til
den nye taxilov er udstedt til vognmænd. Disse vognmænd vil så typisk være
tilknyttet et bestillingskontor, hvis de har ”gamle” taxitilladelser og et kørsels-
kontor hvis de har nye universaltilladelser udstedt i henhold til den nye taxilov.
Der er således tale om, at vognmændene er indehavere af tilladelserne, mens de
er tilknyttet virksomheder der har tilladelse til at sælge taxikørsel (bestillings-
kontorer og kørselskontorer).
1. Hvor mange taxiselskaber eksisterede før 1. januar 2018?
Færdselsstyrelsen kan ikke oplyse antallet af hverken vognmænd eller bestil-
lingskontorer der eksisterende inden den nye lovs ikrafttræden. Dette fordi
administrationen af den tidligere taxilov var decentralt forankret på kommu-
nalt niveau.
Udgangspunktet i medfør af den tidligere taxilov var, at der som minimum var
et bestillingskontor pr. myndighed (kommuner eller taxinævn), idet der i hen-
hold til den tidligere taxilovs § 10 var tilslutningspligt til et bestillingskontor.
Det bemærkes dog i den forbindelse, at såfremt antallet af udstedte tilladelser i
den enkelte kommune/taxinævn var under 10, eller såfremt kommu-