Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2039326_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. april 2019
2019 - 1669
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. marts 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 470:
Kan ministeren oplyse, hvor mange forskellige taxiselskaber, der eksisterede
den 1. januar 2018, og hvor mange nye taxifirmaer der i dag efter den nye taxi-
lovs ikrafttræden? Dertil bedes ministeren redegøre for, hvordan de nye li-
censer er fordelt på taxiselskaber.
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmål 470 har ministeriet indhentet svarbidrag
fra Færdselsstyrelsen, som skriver:
”Færdselsstyrelsen skal indledningsvis bemærke, at både taxitilladelser udstedt
i henhold til den tidligere taxilov, og universaltilladelser udstedt i henhold til
den nye taxilov er udstedt til vognmænd. Disse vognmænd vil så typisk være
tilknyttet et bestillingskontor, hvis de har ”gamle” taxitilladelser og et kørsels-
kontor hvis de har nye universaltilladelser udstedt i henhold til den nye taxilov.
Der er således tale om, at vognmændene er indehavere af tilladelserne, mens de
er tilknyttet virksomheder der har tilladelse til at sælge taxikørsel (bestillings-
kontorer og kørselskontorer).
1. Hvor mange taxiselskaber eksisterede før 1. januar 2018?
Færdselsstyrelsen kan ikke oplyse antallet af hverken vognmænd eller bestil-
lingskontorer der eksisterende inden den nye lovs ikrafttræden. Dette fordi
administrationen af den tidligere taxilov var decentralt forankret på kommu-
nalt niveau.
Udgangspunktet i medfør af den tidligere taxilov var, at der som minimum var
et bestillingskontor pr. myndighed (kommuner eller taxinævn), idet der i hen-
hold til den tidligere taxilovs § 10 var tilslutningspligt til et bestillingskontor.
Det bemærkes dog i den forbindelse, at såfremt antallet af udstedte tilladelser i
den enkelte kommune/taxinævn var under 10, eller såfremt kommu-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 470: Spm. om, hvor mange forskellige taxiselskaber, der eksisterede den 1. januar 2018 samt, hvor mange nye taxifirmaer der i dag efter den nye taxilovs ikrafttræden, til transport-, bygnings- og boligministeren
2039326_0002.png
nen/taxinævnet har dispenseret fra tilknytningskravet, vil der ikke være et be-
stillingskontor.
Færdselsstyrelsen har kendskab til, at 17 kommuner ikke har haft et bestil-
lingskontor. Færdselsstyrelsen har endvidere kendskab til 39 virksomhe-
der/foreninger der i henhold til tidligere taxilov var godkendt som bestillings-
kontor.
Færdselsstyrelsen kan afslutningsvis oplyse, at styrelsen i forbindelse med den
nye taxilovs ikrafttrædelse anmodede kommuner/taxinævn om oplysninger om
godkendelser efter den tidligere taxilov. Styrelsen har ikke modtaget oplysnin-
ger om bestillingskontorer fra i alt 23 kommuner/taxinævn.
Der har derfor som minimum været udstedt tilladelse til 39 bestillingskontorer,
hvoraf en større del af disse har været drevet i fællesskab. Hertil kommer, et
ukendt antal landvognmænd som ikke har været tilknyttet et bestillingskontor.
Styrelsen kan ikke oplyse hvor mange taxibevillinger der har været tilknyttet
det enkelte bestillingskontor, men kan oplyse, at der, i henhold til oplysninger
indhentet fra kommunerne, samlet set var udstedt omkring 4400 taxitilladelser
pr. 1. januar 2018.
2. Hvor mange taxiselskaber eksisterer der efter den nye lovs ikraft-
træden og hvordan er de nye taxilicenser fordelt på taxiselskaber?
Der er på nuværende tidspunkt 32 virksomheder der har tilladelse til lands-
dækkende drift af kørselskontor. Antallet af vognmænd med tilladelse til er-
hvervsmæssig persontransport er pr. 15. marts 2019 opgjort til 1385. Oplysnin-
ger om vognmænd med tilladelser findes på Find transportvirksomhed.
http://fskomp.fstyr.dk/Vognsys/start.jsp
Færdselsstyrelsen har ikke information om antallet af tilladelser tilknyttet det
enkelte kørselskontor, men har information om antallet af vognmænd, chauffø-
rer og biler der er tilknyttet et kørselskontor i løbet af et kvartal. Styrelsen an-
tager, at antallet af biler tilknyttet som udgangspunkt vil være tilsvarende an-
tallet af tilladelser.
Pr. 31. december 2018 var der udstedt i alt 1804 tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport. Omkring 25 % af tilladelserne er udstedt i medfør af de kvar-
talsvise lodtrækninger, mens de øvrige 75% er udstedt i forbindelse med om-
bytning af gamle taxitilladelser.
Tilladelserne er universelle, gælder i hele landet, og kan bruges til taxikørsel,
limousinekørsel og kørsel for offentlige myndigheder. Kun i det omfang tilla-
delsen anvendes til taxikørsel er der et krav om, at vognmanden skal være til-
knyttet et kørselskontor. Tilladelsens anvendelse kan ændres efter behov, og
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 470: Spm. om, hvor mange forskellige taxiselskaber, der eksisterede den 1. januar 2018 samt, hvor mange nye taxifirmaer der i dag efter den nye taxilovs ikrafttræden, til transport-, bygnings- og boligministeren
2039326_0003.png
vognmanden har mulighed for at skifte mellem de forskellige kørselskontorer
efter ønske.
Styrelsen kan oplyse, at der i perioden 1. oktober til 31. december 2018 samlet
set var tilknyttet i alt 1439 biler til de godkendte kørselskontorer.
Styrelsen forventer således, at der er i omegnen af 365 tilladelser der ikke er
tilknyttet et kørselskontor på nuværende tidspunkt. Årsagen til, at disse tilla-
delser ikke tilknyttet et kørselskontor vil enten være, at de ikke benyttes til salg
af taxikørsel, men derimod til kørsel for offentlige myndigheder eller limousi-
nekørsel, eller fordi tilladelserne ikke udnyttes på nuværende tidspunkt.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at der alene er et udnyttelseskrav for så vidt
angår nyudstedte tilladelser (udstedt i forbindelse med lodtrækning). Der er
dog ventetid på biler til taxikørsel, og montering af udstyr, hvorfor de seneste
udstedte tilladelser endnu ikke er blevet tilknyttet en bil. Erhvervsmæssig per-
sontransport må alene udføres i en bil godkendt til formålet.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen