Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. april 2019
2019 - 1669
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. marts 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 469:
Hvad har efter ministerens vurdering været de prismæssige konsekvenser for
forbrugerne ved, at man med den nye taxilovgivning, sætter priserne mere fri
end tidligere, men lader relativt få nye vogne komme ind på markedet?
Svar:
Indledningsvist bemærkes, at det fremgår af aftalen om en modernisering af
taxiloven, at loven skal evalueres efter 1, 3 og 6 år, hvorfor Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriet netop har igangsat den første af disse tre evaluerin-
ger. I denne evaluering vil emner som f.eks. prissætning og prisregulering blive
behandlet.
Det danske taximarked befinder sig i øjeblikket i en overgangsperiode.
De tilladelser, der er udstedet udstedt i henhold til den gamle taxilov før 1. ja-
nuar 2018, er underlagt den gamle taxilov, men kan imidlertid ombyttes til nye
tilladelser til erhvervsmæssig persontransport reguleret efter den nye lov.
Samtidig frigives alene et begrænset antal nye tilladelser pr. kvartal, da der ikke
kunne opnås flertal blandt aftalepartierne om at afskaffe antalsbegrænsningen
af nye tilladelser.
Nyudstedte tilladelser og gamle tilladelser ombyttet til nye tilladelser reguleres
i henhold til nye taxilov, hvor der gælder et landsdækkende prisloft og prisbe-
regning.
Så længe markedet ikke er helt frit men der alene er et begrænset antal tilladel-
ser, således at markedet ikke frit kan tilpasse sig efterspørgsel, så er det min
vurdering, at det kan medføre et opadgående pres på priserne.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen