Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2030412_0001.png
TALEPUNKTER
Tale til samråd om de øvrige 11 kommuner på Sjælland efter HOT
[Intro]
Vi har tidligere i dag, i den tekniske gennemgang for udvalget,
gennemgået regeringens udspil om HOT.
Til dette samråd, er jeg blevet bedt om at tale om den del af Sjæl-
land, som ligger uden for HOT, nemlig trafikselskabet på det øvri-
ge Sjælland, Lolland og Falster.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for min stilling til kritik rejst i
konkrete presseartikler, hvor det fremgår, at trafikselskabet for
det øvrige Sjælland bliver for lille, og at der vil ske en massakre på
den kollektive trafik. Det fremgår desuden, at man blot bør styrke
det allerede eksisterende DOT-samarbejde.
[Eget trafikselskab er en fordel]
Jeg mener, at det er en fordel for de 11 kommuner, at have deres
eget trafikselskab
hvorfor skal de ikke selv bestemme over deres
kollektive trafik?
HOT bliver et hovedstadstungt selskab
der er metrotrafik, S-
togstrafik og letbanetrafik
udover
bustrafikken. I HOT skal fokus
være på at løse et kommende stort samfundsproblem; nemlig
trængsel.
På det øvrige Sjælland gælder helt andre trafikale forhold. Her bor
folk ikke så tæt, og den kollektive trafik spiller en helt anden rolle
end i hovedstaden, hvor befolkningstætheden er høj.
Jeg vil argumentere for, at når det sjællandske trafikselskab har
samme økonomiske rammer som i dag og de samme administra-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/3-19 om samling af hovedstadens kollektive transport i organisationen Hovedstadens Offentlige Transport (HOT), til transport-, bygnings- og boligministeren
2030412_0002.png
Side 2/4
tive muligheder, så
er
det en fordel for de 11 kommuner selv at be-
stemme.
Ville der være forståelse for prioriteringen, hvis et HOT-selskab,
som dækker hele Sjælland, vælger mere trafik i hovedstaden og
samtidig nedlægger en busrute på Vestsjælland?
Det tror jeg ikke, at der vil.
Der er fremført en række argumenter, som peger på, at opdelin-
gen af trafikselskaber på Sjælland, kommer til at betyde forringel-
ser i den kollektive trafik.
Det er jeg ikke enig i. Og jeg vil gerne forklare hvorfor.
[En misforståelse om pendlerne på Sjælland]
Men først vil jeg adressere en misforståelse: Det er angivet i den
artikel på Altinget som spørgeren refererer til, at 56.000 pendler
dagligt fra det øvrige Sjælland og ind til hovedstadsområdet.
Og at de kommer til at få dårligere forhold med en HOT-
organisering.
Ifølge oplysninger fra DSB er der dagligt ca. 46.000 togrejsende
ind og ud af hovedstadsområdet
heraf er ca. 19.000 rejser i øv-
rigt fra Sverige og Fyn / Jylland.
Dertil kommer under 5.000 busrejser. Det svarer til ca. til 10 pct.
af togrejserne.
Togtrafikken udgør rygraden i den kollektive trafik på Sjælland.
HOT-organiseringen berører ikke denne togtrafik.
Dermed er det misvisende at påstå, at pendler-trafikken på Sjæl-
land bliver mærket i det omfang.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/3-19 om samling af hovedstadens kollektive transport i organisationen Hovedstadens Offentlige Transport (HOT), til transport-, bygnings- og boligministeren
2030412_0003.png
Side 3/4
De relativt få pendlere, der rejser med bus på tværs af Sjælland
[ind og ud af HOT], kommer ikke til at opleve forringelser. For
når trafikselskaberne i Jylland kan drive trafik på tværs af trafik-
selskabsgrænser, så kan det også lade sig gøre på Sjælland.
[Den kollektive trafik på det øvrige Sjælland er allerede i dag finansieret
særskilt fra hovedstadsområdet]
Finansieringsmæssigt er den kollektive trafik allerede er opdelt på
Sjælland: Hver enkelt kommune finansierer de busser, der kører
inden for dennes kommunegrænse. Det fortsætter uændret.
De regionale busser finansieres i dag af henholdsvis Region Ho-
vedstaden og Region Sjælland.
For så vidt angår finansieringen, så er der altså allerede en opde-
ling. Og dermed er det svært at se, at det er et argument i mod
HOT.
[Sjælland vil fortsat være et takstområde]
I dag er Sjælland ét takstområde. Det vil sige, at priserne i den
kollektive trafik er ens på hele Sjælland. Det fortsætter.
Der sker ingen ændringer i den fælles prisstruktur i forhold til i
dag, som følge af regeringen sundhedsreform eller HOT-udspil.
[
Størrelsen af det øvrige Sjælland er ikke et problem]
Trafikselskabet på Fyn, FynBus, har færre indbyggere og færre
kommuner, end det nye sjællandske trafikselskab kommer til at
have.
Faktisk består både trafikselskabet i Nordjylland og i Syddanmark
af 11 kommuner
det samme som det nye på Sjælland.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/3-19 om samling af hovedstadens kollektive transport i organisationen Hovedstadens Offentlige Transport (HOT), til transport-, bygnings- og boligministeren
2030412_0004.png
Side 4/4
Og så vidt jeg er oplyst, så betaler trafikselskaberne i både Nord-
jylland og Syddanmark i gennemsnit mindre pr. køreplanstime
end det store trafikselskab, Movia, gør.
Trafikselskabets størrelse er altså ikke i sig selv et problem.
[Mulighed for at indkøbe hos HOT]
Når det så er sagt.
Hvis det sjællandske trafikselskab ønsker det, vil det have mulig-
hed for at indkøbe trafik via HOT.
Det vil sige, at hvis det sjællandske trafikselskab ikke mener, at
det kan betale sig at opretholde en selvstændig administration til
trafikindkøb, så vil det ikke være nødvendigt.
Her er det sjællandske trafikselskab altså heller ikke stillet ringere
ved at være et mindre selskab.
[HOT er også en fordel for det øvrige Sjælland]
Jeg er af den overbevisning, at den bedste løsning er, at det øvrige
Sjælland, Lolland og Falster får sit eget trafikselskab. Det giver
mulighed for selvbestemmelse og for at være herre i eget hus.
Samtidig forhindrer vi ikke det øvrige Sjællands trafikselskab i at
høste fordelene ved at benytte sig at HOTs administration, og
indkøbe ydelser af HOT.
[Afslutning]
Tak for muligheden for at præsentere argumenterne for det sjæl-
landske trafikselskab.