Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Notat
Emne:
Fra:
Til:
Dato:
Beregning af køretider for Hovedstadens Letbane
Hovedstadens Letbane
TRM
03/04/19
Beregning af køretider for Hovedstadens Letbane
Dette notat beskriver metoderne anvendt for beregning af letbanens køretider, herunder om
forudsætninger vedr. holdetider på stationer.
Faktorer der indgår i den samlede køretid
En køretid for en letbane består af en række delelementer:
-
Accelerations- og bremsetider. Disse tider er i sidste ende afhængige af den type togmateriel,
der anskaffes. I praksis vil togenes maksimale accelerations- og bremseevner ikke blive
udnyttet i den daglige drift af hensyn til passagerernes komfort.
Strækningshastighed. Den tilladte hastighed på hver delstrækning fastsættes ud fra en række
faktorer: kurveforhold, oversigtsforhold, mulighed for øvrige trafikanters krydsning, evt.
deling af kørespor mellem letbanetog og andre trafikanter. I sidste ende kan
sikkerhedsgodkendelsen af letbanen give reduktioner af hastighedsbegrænsningerne,
hvorfor planlægningen af faktorerne bag strækningshastigheden i alle projektets faser sker
ud fra et helhedssyn, som tilgodeser sikkerheden.
Holdetider. I forhold til køreplanlægning er holdetiden ved en station, den tid det tager fra
toget er standset til det sætter i gang igen. Denne tid omfatter således systemets frigivelse af
døre til åbning, døråbning, passagerudveksling, dørlukning og afgangsprocedure. Tider for
døråbning og -lukning samt frigivelse af dørene afhænger af togmateriellet og det tekniske
system, og disse tider vil være karakteristiske for et togsystem, fx en letbane. Tiden til
passagerudveksling kan variere efter passagermængden, kørestole / barnevogne mv. samt
ind- og udstigningsforhold, herunder antal døre og indstigningshøjde fra perron.
Køretidstillæg. En køreplan indeholder ofte et køretidstillæg, som svarer til at togene ikke
kører med maksimal acceleration og maksimal tilladt hastighed, men kører ved fx 90 % af
tilladt hastighed. På den måde er der rum for at indhente mindre forsinkelser, fx fra længere
holdetider ved stationer.
-Ventetider. HL har valgt at regne letbanens ventetid for grønt lys for passage af
signalregulerede kryds separat i køretiden, idet letbanens fremkommelighed afhænger af
interaktionen med vejtrafikken i alle de kryds som letbanen kører igennem.
-
-
-
-
Særligt om holdetider i letbanens køreplansberegning
LS-X-TRU-0010
Version 0.3
Side 1 af 5