Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2041275_0001.png
Notat
Emne:
Fra:
Til:
Dato:
Beregning af køretider for Hovedstadens Letbane
Hovedstadens Letbane
TRM
03/04/19
Beregning af køretider for Hovedstadens Letbane
Dette notat beskriver metoderne anvendt for beregning af letbanens køretider, herunder om
forudsætninger vedr. holdetider på stationer.
Faktorer der indgår i den samlede køretid
En køretid for en letbane består af en række delelementer:
-
Accelerations- og bremsetider. Disse tider er i sidste ende afhængige af den type togmateriel,
der anskaffes. I praksis vil togenes maksimale accelerations- og bremseevner ikke blive
udnyttet i den daglige drift af hensyn til passagerernes komfort.
Strækningshastighed. Den tilladte hastighed på hver delstrækning fastsættes ud fra en række
faktorer: kurveforhold, oversigtsforhold, mulighed for øvrige trafikanters krydsning, evt.
deling af kørespor mellem letbanetog og andre trafikanter. I sidste ende kan
sikkerhedsgodkendelsen af letbanen give reduktioner af hastighedsbegrænsningerne,
hvorfor planlægningen af faktorerne bag strækningshastigheden i alle projektets faser sker
ud fra et helhedssyn, som tilgodeser sikkerheden.
Holdetider. I forhold til køreplanlægning er holdetiden ved en station, den tid det tager fra
toget er standset til det sætter i gang igen. Denne tid omfatter således systemets frigivelse af
døre til åbning, døråbning, passagerudveksling, dørlukning og afgangsprocedure. Tider for
døråbning og -lukning samt frigivelse af dørene afhænger af togmateriellet og det tekniske
system, og disse tider vil være karakteristiske for et togsystem, fx en letbane. Tiden til
passagerudveksling kan variere efter passagermængden, kørestole / barnevogne mv. samt
ind- og udstigningsforhold, herunder antal døre og indstigningshøjde fra perron.
Køretidstillæg. En køreplan indeholder ofte et køretidstillæg, som svarer til at togene ikke
kører med maksimal acceleration og maksimal tilladt hastighed, men kører ved fx 90 % af
tilladt hastighed. På den måde er der rum for at indhente mindre forsinkelser, fx fra længere
holdetider ved stationer.
-Ventetider. HL har valgt at regne letbanens ventetid for grønt lys for passage af
signalregulerede kryds separat i køretiden, idet letbanens fremkommelighed afhænger af
interaktionen med vejtrafikken i alle de kryds som letbanen kører igennem.
-
-
-
-
Særligt om holdetider i letbanens køreplansberegning
LS-X-TRU-0010
Version 0.3
Side 1 af 5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 457: Spm. om, hvilken afledt effekt det har på den samlede rejsetid, driftsøkonomien samt samfundsøkonomien, at Letbanens planlagte holdetid ved stoppestederne er blevet ændret fra oprindelige 10 sekunder til 20 sekunder, til transport-, bygnings- og boligministeren
2041275_0002.png
I forhold til holdetider i køreplansberegningen for letbanen er der taget udgangspunkt i
internationale vejledninger, UITP (International Association of Public Transport), Guidelines for
selecting and planning a new light rail system og FGSV (Road
and Transportation Research
Association),
Empfehlungen für Anlagen des öffentlichen Personenverkehrs (EAÖ), 2003, som er
sammenholdt med passagerprognoser og konkret udformning af letbanen langs Ring 3.
Til brug for simulering anbefaler UITP guiden at der benyttes gennemsnitstider inkl. tid til
åbning/lukning af døre på mellem 10 og 40 sekunder afhængig af stationstype/-størrelse. .I EAÖ
(2003), afsnit 4.4.2.3 er beskrevet faktorer, der har betydning for holdetiden ved standsningssteder
(for busser / letbaner / sporvogne), herunder:
1. Antal på- og afstigere
2. Kundegrupper, herunder mobilitetshæmmede, skolebørn, pendlere, rejsende med bagage
etc.
3. Billettering efter indstigning
4. Stoppested perron delt mellem flere linjer og med flere holdepositioner
5. Ind- og udstigningsforhold, dvs. antal døre, dørbredde, trinfri indstigning etc.
6. Forsinkelse i signalreguleret kryds ved afgang fra station
I EAÖ angives at holdetid typisk er mellem 15 og 30 sekunder. Det bemærkes her, at EAÖ er et
dokument, der både omfatter bybusser, gammeldags sporvognssystemer og nyanlagte letbaner.
Ad 3: Det er forudsat, at billetudstyr (rejsekort check-in og check-ud standere) opstilles på perron. Af-
og påstigning i togene forsinkes således ikke af billettering.
Ad 5: Det er et designkrav, at letbanens stationer udformes så:
- Perroner er i niveau med togets gulv
- Gab mellem perron og vogngulv er maksimalt 5 cm
- Sporene så vidt muligt ligger vandret ved perro
er, dvs. at perro e ikke ”går op eller ed ad
bakke”, so ka besværliggøre i dstig i g.
Således er indstigningsforholdene gjort lettest mulige og tillader at kørestolsbrugere, barnevogne
etc. kan stige på toget uhindret. Disse designkrav svarer til designkrav for f.eks. metroens stationer,
og indstigningsforholdene vil være tilsvarende.
Ad 6: Forsinkelser fra signalregulerede kryds regnes separat i HLs simulering af køretid. Disse
forsinkelser skal derfor ikke indregnes i holdetider ved stationer. Derimod giver det i praksis
mulighed for at holdetiden (med passagerudveksling) kan forlænges ind i den tid toget afventer grønt
i kryds i forbindelse med stationer. Ca. halvdelen af letbanens stationer (15 stationer i
udbudsprojekt) ligger i forbindelse med vejkryds, hvor togenes stoplinje i krydset i praksis vil være
ved stationens perron.
I forbindelse med udbud af letbanen er der gennemført simuleringer af letbanens drift i en
simuleringsmodel (Open Track) med henblik på at eftervise at køreplanen er robust under
forudsætning af det projekterede sporlayout.
I simuleringsmodellen (OpenTrack) indgår antagelser om holdetider. I simuleringsmodellen er
følgende gennemsnitlige holdetider anvendt:
LS-X-TRU-0010
Version 0.3
Side 2 af 5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 457: Spm. om, hvilken afledt effekt det har på den samlede rejsetid, driftsøkonomien samt samfundsøkonomien, at Letbanens planlagte holdetid ved stoppestederne er blevet ændret fra oprindelige 10 sekunder til 20 sekunder, til transport-, bygnings- og boligministeren
2041275_0003.png
Station
Herlev og Lyngby
Buddinge
Herlev Hovedgade og Lyngby
Centrum
Glostrup hospital -
Rigshospitalet
og Herlev hospital
Glostrup
Øvrige
Dwell time (sec.)
30
25
20
20
120
15
Figur: Gennemsnitlige holdetider Open Track simuleringsmodel
Der er ikke tale om faste holdetider der indgår i simuleringen, men om en variabel størrelse som
svarer til variabelt tidsbehov for ind- og udstigning. Den statistiske fordeling af holdetiderne bygger
på data fra letbanesystemet i Croydon i det sydlige London, UK. Bemærk, at der her er taget hensyn
til passagerantal og passagerer med særlige mobilitetsbehov. Et eksempel på fordeling af holdetiden
i simuleringen er vist herunder, for
e statio af type ”Øvrige”:
Figur: Spredning for holdetid ved 15 sek. dwell time (Croydon, London) - Øvrige station
Af figuren kan følgende aflæses:
2 % af alle standsninger vil vare 8-9 sekunder
14 % af alle standsninger vil vare 12-13 sekunder
1 % af alle standsninger vil vare 29-30 sekunder
7 % af alle standsninger vil vare mere end 23 sekunder
LS-X-TRU-0010
Version 0.3
Side 3 af 5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 457: Spm. om, hvilken afledt effekt det har på den samlede rejsetid, driftsøkonomien samt samfundsøkonomien, at Letbanens planlagte holdetid ved stoppestederne er blevet ændret fra oprindelige 10 sekunder til 20 sekunder, til transport-, bygnings- og boligministeren
2041275_0004.png
Idet der ikke er tale om en fast holdetid, men en fordeling med en gennemsnitlig holdetid, er der
indregnet at togene i nogle tilfælde skal holde længere for at udveksle passager, andre gange
kortere.
Den indarbejdede fleksibilitet i forhold til holdetider understøtter, at letbaneføreren kan sikre en
sikker på- og afstigning for gangbesværede passagerer samt passagerer medbringende
barnevogn/klapvogn. Hertil kommer at den designmæssige udformning med trinfri indstigning, kort
afstand mellem tog og perron med mere gør det enkelt af stige af og på letbanen for disse
kundegrupper. Tilsvarende designmæssig udformning og tilsvarende holdetider fungerer
erfaringsmæssigt godt på metroen, som bredt set håndterer flere passagerer på de enkelte stationer.
På metroen er holdetiderne i morgenmyldretiden inklusive døråbning og
lukning (ekskl. den tid,
som togets førerløse system kommunikerer med signalsystem og perrondørssystem) mellem 14 og
24 sekunder, dog undtaget Nørreport station og endestationerne, hvor holdetiderne er lidt længere.
Eksempelvis er holdetiden på Øresund metrostation i morgenmyldretiden på 14 sekunder, på
Frederiksberg metrostation er holdetiden 16 sekunder og på Kongens Nytorv 24 sekunder.
I forhold sammenligning med øvrige letbaner bemærkes, at der kan være en række andre forhold,
som gør en anden holdetid relevant. Det kan dreje sig om, hvor mange døre, der er i de valgte
letbanetog, (eksempelvis får HL´s tog 6 døre, mens der er 3 hhv. 4 døre i de to typer togsæt på Århus
Letbane), om der er trinfri indstigning og kort afstand mellem tog og perron samt letbanens frekvens.
I simuleringsmodellen er der også indarbejdet forventninger til letbanens forsinkelse ved passage af
kryds på baggrund af såkaldte VISSIM-beregninger (simuleringsmodel for vejtrafik) for de enkelte
kryds, ligesom der indgår et generelt køretidstillæg som muliggør at togene kan indhente mindre
forsinkelser. Med andre ord, der er ikke simuleret med at togene kører den maksimalt tilladte
hastighed.
Den simulerede køreplan for Hovedstadens Letbane ser således ud (med afrundede afgangstider og
tilføjelse af 1 minuts forlængelse pga. tilføjelse af stationen ved Delta Park):
Figur: Køreplan for Hovedstadens Letbane baseret på simuleringer. Holdetider er dynamiske efter simuleret efterspørgsel
og fremgår således ikke som statisk værdi.
LS-X-TRU-0010
Version 0.3
Side 4 af 5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 457: Spm. om, hvilken afledt effekt det har på den samlede rejsetid, driftsøkonomien samt samfundsøkonomien, at Letbanens planlagte holdetid ved stoppestederne er blevet ændret fra oprindelige 10 sekunder til 20 sekunder, til transport-, bygnings- og boligministeren
2041275_0005.png
Det bemærkes, at en endelig køreplan udarbejdes af letbanens driftsentreprenør, som er kontraktligt
forpligtet til at levere en samlet køretid på 58 minutter efter en indkøringsperiode. Det bemærkes i
øvrigt, at letbanen vil køre hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen.
Konsekvenser af ændret køretid
Hvis køretiden ændres, vil det påvirke både letbanens passagertal og driftsudgifter og dermed den
samlede driftsøkonomi. En forlænget køretid kan desuden føre til behov for udgifter til indkøb af
ekstratog. Disse forhold vil i sagens natur påvirke en samfundsøkonomisk analyse.
I de tidlige faser af letbaneprojektet, forud for udarbejdelse af passagerprognose, blev der opereret
med generiske holdetider på 10 sekunder for letbanen. Disse er i forbindelse med den tekniske
konkretisering af letbaneprojektet justeret til mellem 15 og 30 sekunder (bortset fra Glostrup hvor
holdetiden er 120). Dette har imidlertid ikke betydning for den samlede køretid, idet der samtidig er
foretaget justering af ventetid ved kryds mm. på baggrund af det konkrete projekt. Der er således
ingen påvirkning af den samlede rejsetid, driftsøkonomi og samfundsøkonomi fra præciseringen af
holdetider.
Får letbanen længere holdetider
og alt andet holdes konstant
vil køretiden blive forlænget.
Ændret køretid har betydning for passagertallet. Der er ikke regnet passagerprognoser for
forlængede holdetider. I udredning om letbane på Ring 3 er der gennemført en følsomhedsberegning
af passagertallet, hvor letbanens køretid er reduceret med 10 % generelt, som kan indikere hvilken
betydning køretiden har på passagertallet. Beregningen viste at 10 % kortere køretid giver 6,2 % flere
passagerer. Den omvendte effekt vil være forventelig, hvis køretiden forlænges tilsvarende.
Der er ikke gennemført samfundsøkonomiske beregninger for denne følsomhedsberegning eller for
et scenarie med længere holdetider. Alt andet lige vil ændrede driftsomkostninger og passagertal
påvirke projektets samfundsøkonomiske konsekvenser.
Det bemærkes hertil, at passagerprognoserne viser, at letbanens passagerer i gennemsnit vil køre 5,5
km., hvilket svarer til svarende til en køretid på godt 11 minutter i letbanen.
LS-X-TRU-0010
Version 0.3
Side 5 af 5