Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2035224_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. marts 2019
2019-1565
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. marts 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).
Spørgsmål nr. 456:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange ejendomme der er eksproprieret i for-
bindelse med Frederikssundsmotorvejens forlængelse? Ministeren bedes her-
under begrunde, hvorfor nogle ejendomme eksproprieres, mens andre efterla-
des i uvished, ligesom ’Falkærgård’ ved Gundsømagle.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Der
er overtaget 17 ejendomme på 3. etape af Frederikssundsmotorvejen ved
fremrykket ekspropriation.
Ejere af ejendomme kan ud fra reglerne i anlægsloven for anlæg af Frederiks-
sundsmotorvejen, anmode om overtagelse af en hel ejendom. Kriterierne frem-
går af anlægsloven, samt nu også af § 45 i lov om offentlige veje m.v.
Ӥ
45. Transportministeren kan efter anmodning fra ejeren i særlige tilfælde
overtage en ejendom, der berøres særligt indgribende af en projekterings- eller
anlægsaktivitet i forbindelse med projekteringen eller anlægget af nye stats-
vejsanlæg eller ændring af bestående statsvejsanlæg, før tidspunktet for de or-
dinære ekspropriationer, hvis ejendommen ikke kan afhændes på normale vil-
kår.”
Kriterierne for overtagelse før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer er
nærmere uddybet i bemærkningerne til lovforslagene, og kan sammenfattes til:
1) Ejendommen berøres særligt indgribende af en projekterings- eller anlægs-
aktivitet, hvor der er betydelig risiko for, at ejendommen senere vil skulle total-
eksproprieres eller deleksproprieres i et omfang, som vil påføre ejeren væsent-
lige ulemper og have et betydeligt omfang.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 456: MFU spm. om, hvor mange ejendomme der er eksproprieret i forbindelse med Frederikssundsmotorvejens forlængelse, til transport-, bygnings- og boligministeren
2035224_0002.png
2) Særlige tilfælde vil f.eks. sige, at ejeren har særlige personlige årsager til at
ønske ejendommen overtaget før de ordinære ekspropriationer. Disse grunde
kan være f.eks. være sygdom, alder, familieforøgelse eller andre sociale årsager.
Særlige tilfælde kan f.eks. også være for at afværge væsentlige økonomiske kon-
sekvenser for en erhvervsvirksomhed.
3) Ejendommen kan ikke afhændes på normale vilkår, f.eks. når det er doku-
menteres ved en erklæring fra en ejendomsmægler.
Der er tale om kumulative betingelser, som alle skal være opfyldt.
Ejere af ejendomme, der ikke opfylder kriterierne for overtagelse, får afslag på
deres anmodning. Et afslag i forbindelse med sager om fremrykket overtagelse
af en hel ejendom, der berøres af Frederikssundmotorvejens forlængelse, er der
mulighed for at få efterprøvet ved at klage til Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriet.
Afslag på overtagelse er ofte begrundet i, at ejendommen ikke ud fra kriterierne
i loven og ekspropriationspraksis ville kunne forventes at blive totaleksproprie-
ret. Vurderes ejendommen som følge af projektet at blive påført visse gener i
form af afståelse, omlægning af arealer, samt støj og nærhed mv., vil sagen bli-
ve vurderet som et spørgsmål om ekspropriationserstatning. Denne erstat-
ningsudmåling, når der således ikke er tale om en fremrykket overtagelse, gen-
nemføres i forbindelse med projektets realisering, hvor det er Ekspropriations-
kommissionen der tager stilling til disse forhold.”
Med henvisning til min tidligere besvarelse af spørgsmål S 604, kan jeg ikke
udtale mig nærmere om den specifikke sag, da Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriet er klagemyndighed for Vejdirektoratets afgørelser om forlods over-
tagelser efter anlægsloven for Frederikssundmotorvejen.
Regeringen
og Dansk Folkeparti er blevet enige om en langsigtet plan for inve-
steringer i landets infrastruktur, hvor igangsættelsen af den 3. etape af Frede-
rikssundmotorvejen planlægges til 2022. I forbindelse med detailprojektering
af anlægget skal projektet forelægges en uafhængig ekspropriationskommission
(her anført af Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne), der træf-
fer beslutning om, hvordan projektet og ekspropriationen nærmere skal gen-
nemføres. Det vil i sidste ende være ekspropriationskommissionen, der træffer
afgørelse om, hvorvidt og i hvilket omfang ejendommen Falkærgård skal ek-
sproprieres i forbindelse med anlæggelsen af motorvejen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen