Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. november 2018
2018-5598
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. oktober 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 45:
Ifølge artiklen ”Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året”
bragt den 22. oktober på dr.dk viser tal fra Vejdirektoratet, at pendlere, der skal
mellem Aarhus og Skanderborg hver dag i myldretiden, sparer sammenlagt et
døgn i transporttid om året med motorvejsudvidelsen mellem Skanderborg Syd
og Aarhus Syd. Vil ministeren bede Vejdirektoratet lave en lignende beregning
for, hvor meget der kan spares i transporttid for pendlere i myldretiden, hvis
rute 54 mellem Næstved
–
Rønnede udvides?
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst følgende:
”En
pendler, der dagligt rejser fra Næstved via Rute 54 og videre mod nord ad
Sydmotorvejen i den mest trængselsplagede time i morgenmyldretiden, og til-
bage mod Næstved i den mest trængselsplagede time i eftermiddagsmyldreti-
den, sparer samlet omkring 55 timer årligt med dagens trafik. Beregningen er
foretaget ved at sammenligne rejsetiden i dag ad Rute 54 i myldretiden med
rejsetiden, hvis Rute 54 bliver udbygget til motorvej. Der er kun set på ha-
stigheden på selve projektstrækningen, så eventuelle flaskehalse udenfor denne
strækning er ikke medregnet.
Da der er tale om nyanlagt motorvej bliver gevinsten høj for den enkelte pend-
ler. Det skyldes, at pendleren i dag benytter en landevej med en lav hastigheds-
grænse, men i fremtiden kan benytte en motorvej med en hastighedsgrænse på
130 km/t. En ny motorvej mellem Næstved og Rønnede og motorvejsudvidel-
sen mellem Skanderborg og Aarhus er to forskellige typer projekter, da sidst-
nævnte afhjælper trængsel på strækningen, mens Næstved-Rønnede er en ny
motorvej, der giver en hurtigere forbindelse. Tidsgevinsten for den enkelte
pendler er ikke et udtryk for de samlede tidsgevinster for pendlere. Her er det
nødvendigt også at se på antallet af pendlere på strækningen.”