Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2032856_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. marts 2019
2019 - 1514
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 5. marts 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 446:
Vil ministeren oplyse, hvad retsgrundlaget er for dispositioner foretaget i for-
bindelse med en eventuelt kommende Egholm-motorvejsforbindelse over Lim-
fjorden, herunder foretagne og planlagte (foreløbige) ekspropriationer og op-
hævelsen af den tidlige, ”østlige” arealreservation?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende:
”Den
statslige vejplan for Egholmlinjen er godkendt af transportministeren i
henhold til vejlovens
1
§ 19, således at Vejdirektoratet har mulighed for at sikre
vejplanen i den fysiske planlægning og med vejbyggelinjer på arealer.
Vejplanen er sikret med vejbyggelinjer, således at Vejdirektoratet har mulighed
for at overtage arealer og ejendomme i henhold til vejlovens § 41.
En arealreservation til Egholmlinjen indgår i Aalborg Kommunes kommune-
plan, idet statslige vejplaner skal lægges til grund for den kommunale planlæg-
ning, og jf. planlovens
2
§ 11 a, pkt. 4, skal kommuneplaner have retningslinjer
for beliggenheden af trafikanlæg.
I VVM-undersøgelserne af en 3. Limfjordsforbindelse indgik undersøgelseskor-
ridorer omkring Egholmlinjen, Lindholmlinjen og Østforbindelsen af hensyn til
afgrænsning mod anden planlægning og for i givet fald at kunne friholde vejlin-
jerne for ny bekostelig bebyggelse jf. vejlovens § 42.
Lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje m.v., som ændret ved lov nr.
1895 af 29. december 2015, lov nr. 658 af 8. juni 2016 og ved § 4 i lov nr. 175 af 21.
februar 2017.
2
Lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 287 af 16. april 2018.
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 446: Spm. om, hvad er retsgrundlaget for dispositioner foretaget i forbindelse med en eventuelt kommende Egholm-motorvejsforbindelse over Limfjorden, herunder foretagne og planlagte (foreløbige) ekspropriationer og ophævelsen af den tidlige, østlige arealreservation. til transport-, bygnings- og boligministeren
2032856_0002.png
Arealreservationen til undersøgelse af Lindholmlinjen blev opgivet i forbindel-
se med ”Aftale om elektrificering af jernbanen mv. af 7. februar 2012”, hvor
Lindholmlinjen blev fravalgt.
I forbindelse med ”Trafikaftale 2014
- udmøntning af disponible midler i Infra-
strukturfonden” af 24.
juni 2014 besluttede Socialdemokratiet, Radikale Ven-
stre, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkepar-
ti at fastlægge linjeføringen for en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen og
opgive arealreservationen til undersøgelse af Østforbindelsen.
Med sidstnævnte aftale fik borgerne afklaring ved, at der blev udlagt byggelin-
jer på berørte ejendomme langs Egholmlinjen, som giver grundejere hjemmel
til at søge om at blive overtaget efter ovennævnte regler herom.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen