Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. maj 2019
2018-1442
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Korrektion af svar på spørgsmål nr. 440, 2018
Der er i svar af 16. april 2018 på udvalgets spørgsmål nr. 440 givet en oversigt
over forskellen mellem den oprindelige bevilling og det faktiske forbrug for
vejprojekter og jernbaneprojekter.
Vejdirektoratet har oplyst, at der i svaret desværre er angivet en forkert oprin-
delig bevilling i to projekter, Fløng-Roskilde V og Frederikssundmotorvejen, 1.
etape (M3-M4).
Vejdirektoratet beklager fejlen.
Efter korrektion for fejlen er afvigelsen mellem det endelige forbrug og den
oprindelige bevilling, opgjort i hhv. oprindelig totaludgift (inkl. reserver) og
oprindeligt basisoverslag (ekskl. reserver) mindre end angivet i det oprindelige
svar, jf. nedenstående opdaterede Tabel 1.
Samlet set for alle vejprojekter betyder det, at mindreforbruget i forhold til den
oprindelige totaludgift udgør 37,9 pct. (angivet til 39,5 pct. i det oprindelige
svar) og 19,5 pct. i forhold til det oprindelige basisoverslag (angivet til 21,3 pct.
i det oprindelige svar).
Som i det oprindelige svar er projekternes oprindelige bevillinger/overslag i
Tabel 1 skønsmæssigt opregnet til 2018-prisniveau med finanslovens forudsæt-
ningsindeks (vejindekset). For god ordens skyld bemærkes, at denne metode til
prisopregning i sig selv medfører visse mindre afvigelser i forhold til projekter-
nes faktiske, endelige bevilling på finansloven. Det skyldes, at anlægsprojekters
finanslovsbevillinger prisopregnes med en særlig metode i henhold til Moder-
niseringsstyrelsens krav. Set i forhold til formålet med nærværende opgørelse
giver den anvendte metode dog god mening.
For at sikre sammenlignelighed med anlægsoverslagene er projekternes løben-
de, årlige forbrug prisopregnet til 2018-priser efter samme metode.