Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2053308_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. maj 2019
2018-1442
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Korrektion af svar på spørgsmål nr. 440, 2018
Der er i svar af 16. april 2018 på udvalgets spørgsmål nr. 440 givet en oversigt
over forskellen mellem den oprindelige bevilling og det faktiske forbrug for
vejprojekter og jernbaneprojekter.
Vejdirektoratet har oplyst, at der i svaret desværre er angivet en forkert oprin-
delig bevilling i to projekter, Fløng-Roskilde V og Frederikssundmotorvejen, 1.
etape (M3-M4).
Vejdirektoratet beklager fejlen.
Efter korrektion for fejlen er afvigelsen mellem det endelige forbrug og den
oprindelige bevilling, opgjort i hhv. oprindelig totaludgift (inkl. reserver) og
oprindeligt basisoverslag (ekskl. reserver) mindre end angivet i det oprindelige
svar, jf. nedenstående opdaterede Tabel 1.
Samlet set for alle vejprojekter betyder det, at mindreforbruget i forhold til den
oprindelige totaludgift udgør 37,9 pct. (angivet til 39,5 pct. i det oprindelige
svar) og 19,5 pct. i forhold til det oprindelige basisoverslag (angivet til 21,3 pct.
i det oprindelige svar).
Som i det oprindelige svar er projekternes oprindelige bevillinger/overslag i
Tabel 1 skønsmæssigt opregnet til 2018-prisniveau med finanslovens forudsæt-
ningsindeks (vejindekset). For god ordens skyld bemærkes, at denne metode til
prisopregning i sig selv medfører visse mindre afvigelser i forhold til projekter-
nes faktiske, endelige bevilling på finansloven. Det skyldes, at anlægsprojekters
finanslovsbevillinger prisopregnes med en særlig metode i henhold til Moder-
niseringsstyrelsens krav. Set i forhold til formålet med nærværende opgørelse
giver den anvendte metode dog god mening.
For at sikre sammenlignelighed med anlægsoverslagene er projekternes løben-
de, årlige forbrug prisopregnet til 2018-priser efter samme metode.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre for regler og praksis for sanktionering af piloter i tilfælde af, at de overtræder reglerne for pilottilladelsen, til transport-, bygnings- og boligministeren
2053308_0002.png
Side 2/3
Tabel 1
Afsluttede større nyanlægsprojekter på vejområdet siden indførel-
sen af Ny Anlægsbudgettering, mio. kr. 2018-priser hhv. procent
Projekt
Oprindelig Oprinde- Forbrug Afvigelse i Afvigelse i
totaludgift
ligt ba-
i alt
pct. af to-
pct. af
(inkl. K2B) sisover-
taludgift basisover-
slag
slag
163,6
1.198,5
514,1
569,1
2.355,7
38,9
163,6
1.837,2
6.862,4
185,5
1.763,9
1.476,9
1.326,6
131,5
746,8
351,5
243,9
1.242,9
2.042,2
25,0
286,5
664,8
244,9
125,9
921,9
395,5
437,7
1.812,1
29,9
125,9
1.478,5
5.278,8
142,7
1.356,8
1.136,1
1.020,5
101,2
574,5
270,4
187,6
956,0
1.570,9
19,2
220,4
511,4
188,4
68,9
763,2
264,5
331,3
1.470,2
17,3
119,0
1.523,0
3.889,7
186,7
1.083,3
908,4
809,2
60,4
577,1
216,0
230,6
621,5
1.421,2
17,3
184,3
516,1
97,7
-57,9%
-36,3%
-48,6%
-41,8%
-37,6%
-55,6%
-27,3%
-17,1%
-43,3%
+0,7%
-38,6%
-38,5%
-39,0%
-54,0%
-22,7%
-38,5%
-5,5%
-50,0%
-30,4%
-30,9%
-35,7%
-22,4%
-60,1%
-45,3%
-17,2%
-33,1%
-24,3%
-18,9%
-42,2%
-5,5%
+3,0%
-26,3%
+30,8%
-20,2%
-20,0%
-20,7%
-40,2%
+0,5%
-20,1%
+22,9%
-35,0%
-9,5%
-10,2%
-16,4%
+0,9%
-48,1%
Bedre vejforbindelse til Esbjerg Havn
Bording - Funder
Brande - Give N
Bredsten - Vandel
Fløng - Roskilde V
Forbedring af kapaciteten ved den eksi-
sterende Limfjordsforbindelse
Forbindelsesrampe ml. Helsingørmo-
torvejen og M3 (Vintappersøen)
Frederikssundmotorvejen, 1. eta-
pe (M3-M4)
Funder - Låsby (Silkeborg)
Gørløse omfartsvej
Holbæk-Vig, 2. & 3. etape
Hørsholm S-Øverødvej (Helsingørmo-
torvejen 1. etape)
Motorring 4 - Tværvej N (Frederiks-
sundmotorvejen, 2. etape)
Niveaufri skæring, Grenåvej
Nordlig omfartsvej ved Næstved
Nordligt hængsel til Djursland (Sdr.
Borup - Assentoft)
Nykøbing Falster omfartsvej
Nørre Aaby - Middelfart
Riis-Ølholm-Vejle
Rundkørselsforhold ved Viborg
Skovdiget, Vestbroen
Slagelse omfartsvej
Sunds omfartsvej
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 440: Spm. om ministeren vil redegøre for regler og praksis for sanktionering af piloter i tilfælde af, at de overtræder reglerne for pilottilladelsen, til transport-, bygnings- og boligministeren
2053308_0003.png
Søften - Skejby
Tilslutningsanlæg 50 v. Odense
Udbygning af E45, Nørresundby-Bouet,
2. etape
Udbygning af Motorring 4 (Tåstrup-
Frederikssundsvej)
Udbygning af strækningen i forlængelse
af Djurslandsmotorvejen
Udvidelse af Brande omfartsvej
Udvidelse af E45, Skærup-Vejle Nord
589,9
209,2
76,4
338,3
56,9
478,5
1.518,7
453,8
160,9
58,7
260,2
43,8
368,1
1.168,2
437,8
143,4
30,2
227,5
44,6
255,7
684,3
Side 3/3
-25,8%
-3,5%
-10,9%
-48,6%
-12,6%
+1,9%
-30,5%
-41,4%
-19,5%
-31,4%
-60,4%
-32,7%
-21,6%
-46,6%
-54,9%
-37,9%
Hovedtotal
27.703,9 21.376,0 17.200,6
Anm.: For kolonnerne for afvigelse i procent indikerer negative tal et
mindreforbrug i forhold til bevillingen. Positive tal indikerer et merforbrug.
Jeg har ikke noget at tilføje til det af Vejdirektoratet oplyste.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen