Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2025152_0001.png
Side 1 af 5
Talemanuskript til brug for samrådsspørgsmål AB
Svar på spørgsmål AB vedr. opfølgning på folketings-
flertallets opfordring til DSB
Spørgsmål AB: Ministeren bedes i forlængelse af nedenstående
tekst og samrådet i Folketingets Transportudvalg
den 19. december 2018 redegøre for, hvordan
han har fulgt op på folketingsflertallets
opfordring til DSB om at ændre forringelserne af
S-togtrafikken i Københavns Omegn.
Flertallets tekst: ”S,
DF, EL, ALT, RV og SF opfordrer DSB til at
ændre forringelserne af S-togstrafikken i
København Omegn.
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikal Venstre og
Socialistisk Folkeparti er uforstående over for,
at DSB vælger at forringe S-togsservicen på
linjerne E og Bx. Linjerne betjener kommunerne
i Københavns Omegn, hvor passagerer nu som
følge af DSB’s forringelser bl.a. ikke længere
kan benytte stationerne Friheden, Hvidovre,
Rødovre og Brøndbyøster.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om opfølgning på folketingsflertallets opfordring til DSB om at ændre forringelserne af S-togstrafikken i Københavns omegn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 5
Kommunerne i Københavns Omegn er i stor
vækst. Omkring de pågældende stationer
skyder nye boligområder og erhvervsområder
op. Tusindvis af nye indbyggere flytter til, og
mange er derfor afhængige af S-tog til og fra
arbejde, uddannelse eller fritid.
Med stor vækst i Københavns Omegn
understreger partierne, at en
sammenhængende og effektiv kollektiv trafik
[er] afgørende for tusindvis af borgeres
hverdag. Partierne ser derfor med stor
bekymring på, at Movia har tilkendegivet, at
”ændringen forventes at give færre passagerer i
busserne, der betjener S-togsstationerne”.
Partierne opfordrer DSB til at ændre
forringelserne af S-togstrafikken i Københavns
Omegn. På den baggrund opfordrer partierne
transportministeren til at orientere DSB om
partiernes utilfredshed med forringelserne af S-
togstrafikken i Københavns Omegn.”
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om opfølgning på folketingsflertallets opfordring til DSB om at ændre forringelserne af S-togstrafikken i Københavns omegn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 5
Besvarelse:
Tak for spørgsmålet.
Jeg redegjorde på samrådet den 19. december 2018 for
DSB’s begrundelser for at ændre i køreplanen for S-banen,
så linjerne E og Bx ikke længere stopper på stationerne i
Friheden, Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster.
Ændringerne ligger, som nævnt på det seneste samråd,
inden for den kontrakt, som der blev indgået mellem DSB
og staten under den daværende regering bestående af
Socialdemokratiet og Radikale Venstre med støtte fra SF og
Enhedslisten.
Jeg vil nu opridse forløbet efter det seneste samråd:
På samrådet den 19. december 2018 læste Morten Bødskov
en tekst op på vegne af Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikal Venstre og
Socialistisk Folkeparti.
Den 20. december 2018 bliver min samrådstale sendt til
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om opfølgning på folketingsflertallets opfordring til DSB om at ændre forringelserne af S-togstrafikken i Københavns omegn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 5
Ministeriet modtager henholdsvis den 7. og 8. januar 2019
den tekst, som Morten Bødskov læste op på samrådet. Det
sker i to spørgsmål fra Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget.
Den 9. januar 2019 fremsender jeg teksten til DSB. I svaret
til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget samme dag
meddeler jeg, at jeg har fremsendt teksten til DSB, og at jeg
vender tilbage til udvalget, så snart jeg har fået svar fra
DSB.
DSB sender deres tilbagemelding til ministeriet den 30.
januar 2019. Jeg bliver samme dag indkaldt til dette
samråd.
Dagen efter, den 31. januar 2019, sender jeg
DSB’s
tilbagemelding til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
og Morten Bødskov.
Den 20. februar 2019 afholder DSB et møde om
køreplanlægningen på S-banen.
Medlemmer såvel som ikke-medlemmer af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget samt borgmestre og
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om opfølgning på folketingsflertallets opfordring til DSB om at ændre forringelserne af S-togstrafikken i Københavns omegn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 5 af 5
pendlertalsmænd på de berørte strækninger var inviteret.
På mødet deltager også Morten Bødskov.
På mødet
redegør DSB’s adm. direktør og
bestyrelsesformand nærmere for bevæggrundene for
ændringen af køreplanen, herunder tilkendegiver, at DSB
vil følge passagerudviklingen og punktligheden med
særskilt fokus på Friheden, Brøndbyøster, Rødovre og
Hvidovre.
Samtidig tilkendegiver DSB, at DSB vil styrke dialogen med
kommunerne i forbindelse med kommende ændringer af
køreplanen for S-tog.
Dagen efter mødet, den 21. februar 2019, sender jeg DSB’s
præsentation til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.
Og så i dag, den 28. februar 2019, sidder vi i dette samråd.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at jeg mener, at jeg
med ovenstående forløb i mente, har fulgt op på den
opfordring til orientering af DSB, som jeg har modtaget fra
partierne bag teksten.