Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2025469_0001.png
TALEMANUSKRIPT
DET TALTE ORD GÆLDER
Side 1 af 14
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål AA i
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget (TRU) 28.
februar 2019 kl. 10.15-11.15
Samråds-
spørgsmål AA
Ministeren har tidligere tilkendegivet,
at en høring efter ministerens mening
ikke er det mest hensigtsmæssige
format til at indsamle viden om de
tekniske aspekter af Signalprogrammet.
I forbindelse med Transport-,
Bygnings- og Boligudvalgets opfølgning
på besigtigelsesturen om
Signalprogrammet, er spørgsmålet så,
under hvilke omstændigheder
ministeren og embedsmænd ville kunne
deltage i et møde med udvalget og
eventuelt med ekstern deltagelse?
Tak for spørgsmålet og tak for ordet.
Glad for
interessen i
Signalprogram
Der er ingen tvivl om at
Signalprogrammet teknisk set er
indviklet. Derfor har jeg også fuld
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om Signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025469_0002.png
Side 2 af 14
forståelse for, at udvalget ønsker at
indsamle viden om de tekniske aspekter
af Signalprogrammet.
Undren over
spørgsmålet
Men det undrer mig nu alligevel, at
udvalget
har indkaldt til dette ”meta”
samråd, som handler om, hvordan vi
skal afholde et møde for at tale om
Signalprogrammet, i stedet for bare at
komme med de spørgsmål, man måtte
sidde inde med.
Dette så meget desto mere fordi
partierne - i hvert fald alle partierne i
den grønne forligskreds - sådan cirka en
gang om måneden får en grundig
gennemgang af status for projektet med
redegørelse for den seneste udvikling og
med mulighed for at stille spørgsmål til
chefen for projektet og Banedanmarks
ledelse.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om Signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025469_0003.png
Side 3 af 14
Og fordi udvalget for ikke så længe siden
rent faktisk havde en oplagt mulighed
for at indsamle yderligere viden om de
tekniske aspekter af Signalprogrammet
på den nylige besigtigelsestur.
Efterårets
mulighed for
besigtigelse
Jeg inviterede jo, som de fleste sikkert
husker, i efteråret sidste år udvalget og
Statsrevisorerne til at tage med på en
besigtigelsestur rundt i
Signalprogrammet.
Besigtigelsesturen var et forsøg på at
give udvalget muligheden for se
programmets konkrete fremdrift,
kombineret med, at udenlandske
eksperter, som har været med til at
implementere netop disse signaltekniske
løsninger i andre lande, kunne fortælle
udvalget om deres erfaringer og i
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om Signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025469_0004.png
Side 4 af 14
forlængelse heraf kommentere på det
danske projekt.
Denne invitation takkede både udvalget
og Statsrevisorerne ja til.
Gode kræfter i ministeriet, i
Banedanmark og hos Nordjyske
Jernbaner lagde derfor sidste år mange
timers arbejde i at arrangere sådan en
besigtigelsestur for Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget og
Statsrevisorerne.
Tidspunkt for
afholdelse aftalt
med TRU
For at sikre det for udvalget bedste
tidspunkt for gennemførelse af turen
blev det på forhånd aftalt med udvalget,
at besigtigelsesturen skulle afvikles den
20. til 21. september 2018.
Besigtigelsesturen blev gennemført
under overskriften ”Fra udvikling til
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om Signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025469_0005.png
Side 5 af 14
drift”, og den var tilrettelagt således, at
udvalget blev vist forskellige dele af
Signalprogrammet, både i geografi såvel
som i de forskellige faser, der skal
gennemføres i forbindelse med
udrulningen.
Gennemgang af
program for
besigtigelsesture
n 20.-21.
september 2018
På den første dag fik udvalget og
Statsrevisorerne mulighed for at besøge
det fælles testlaboratorie - Joint Test Lab
- i Valby.
Joint Test Lab er det fælles
testlaboratorie, hvor Banedanmark og
leverandørerne tester IT-delen af det nye
signalsystem. Her blev deltagerne
introduceret for laboratoriets
arbejdsgange, og der blev vist rundt i
blandt andet det store serverrum. Der
blev også udført demonstration af de
tests, som udføres, og leverandørerne fra
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om Signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025469_0006.png
Side 6 af 14
alle teams, som arbejder i laboratoriet,
var til stede. Deltagerne på turen havde
mulighed for at stille spørgsmål til
fagfolk og eksperter.
Herefter var der besøg i Trafiktårn Øst
på Kalvebod Brygge.
I Trafiktårn Øst bliver al togtrafikken på
Sjælland og Fyn styret i fremtiden. Her
blev vist rundt, og der var mulighed for
at opleve, hvordan S-banen styres i dag,
både i det gamle og i det nye system, og
hvordan fjernbanen kommer til at blive
styret. Derudover var der mulighed for
at afprøve en træningssimulator, der
bruges til uddannelse af ansatte i
Banedanmark og i
jernbanevirksomheder. Også her var der
mulighed for at stille spørgsmål til
fagfolk og eksperter.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om Signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025469_0007.png
Side 7 af 14
Herefter fortsatte turen til Nordjylland
hos Nordjyske Jernbaner, hvor udvalget
og Statsrevisorerne havde mulighed for
at møde en operatør, der som den første
i Danmark ibrugtager det nye ETCS-
system.
Udvalget fik også mulighed for at besøge
Nordjyskes værkstedsfaciliteter og for at
besigtige ombordudrustede togsæt, og
helt konkret se hvor ombordudstyret
installeres i togene. Igen var der
mulighed for at stille spørgsmål til
fagfolk og eksperter.
Udvalget og Statsrevisorerne fik herefter
mulighed for at køre med i et testtog fra
Sindal til Frederikshavn. Undervejs var
der mulighed for at besøge førerrummet
og tale med lokomotivføreren.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om Signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025469_0008.png
Side 8 af 14
Generelt var programmet på 1. dagen
tilrettelagt sådan, at der til alle stop på
turen var indlagt rig mulighed for at se
på forhold og til at stille uddybende eller
opklarende spørgsmål til fagpersoner
eller ledelse.
På 2. dagen fik udvalget og
Statsrevisorerne mulighed for at høre
oplæg fra tre udenlandske og
uafhængige eksperter:
For det første Jon Hayes fra Systra Scott
Lister, en international rådgivende
ingeniørvirksomhed.
Jon Hayes har årelang erfaring med
implementering af ETCS i
Storbritannien, herunder på Cambrian
Line og ThamesLink og i Australien.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om Signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025469_0009.png
Side 9 af 14
For det andet Carsten Trog fra SIGNON
Deutschland GmbH, som har speciale i
teknologi- og kommunikationsløsninger
til jernbane- og industrisektoren.
Carsten Trog har blandt andet bidraget
med sin ekspertise til
Jernbaneverket/Bane NOR i forbindelse
med udrulningen af det norske
Signalprogram.
For det tredje Anders Åkeson fra
Trafikverket.
Anders Åkeson er projektleder for det
svenske signalprogram og har draget sig
en række erfaringer og læringspunkter,
som han gjorde deltagerne bekendt med.
Jon Hayes og Carsten Trog redegjorde
blandt andet for implementeringen af
ERTMS-programmer globalt og særligt i
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om Signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025469_0010.png
Side 10 af 14
en række lande, hvor de hver især har
gjort sig egne erfaringer.
De sammenlignede blandt andet den
tekniske løsning i det danske
signalprogram med de tekniske
løsninger i andre lande.
Anders Åkeson redegjorde for det
svenske ERTMS-program og de
udfordringer og erfaringer, som man har
høstet.
Også de tre oplæg var sat op, så der var
rig mulighed for at stille alle de tekniske
spørgsmål, man som udvalgsmedlem
eller Statsrevisor måtte have om
Signalprogrammet, om ERTMS, ETCS,
sikringsanlæg, overkørsler, akseltællere
med videre.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om Signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025469_0011.png
Side 11 af 14
Jeg synes personligt, det var en meget
interessant besigtigelsestur, og jeg var
meget tilfreds med indholdet.
Desværre var der begrænset deltagelse
fra udvalgets medlemmer.
Andre typer
arrangement
Hvis jeg skal forstå udvalgets spørgsmål
som et ønske om nogle flere og andre
muligheder for at afholde
arrangementer, er der for mig at se
umiddelbart to muligheder:
1) Udvalget kan afholde sin egen
eksperthøring, og hvis udvalget inviterer
mig, dukker jeg naturligvis gerne op,
såfremt min kalender tillader det.
Min deltagelse forudsætter dog, at
udvalget rent faktisk får stablet et seriøst
program på benene med deltagelse af
egentlige eksperter.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om Signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025469_0012.png
Side 12 af 14
Her vil min målestok være, at de
eksperter, som udvalget måtte invitere,
skal have et vidensniveau, som svarer til
de eksperter, udvalget selv havde
mulighed for at udspørge under
besigtigelsesturen i efteråret.
Der skal også være en tydelig og klar
dagsorden for, hvilke emner der skal
behandles på et sådan møde.
Den anden mulighed, jeg ser for mig, er,
at udvalget alene modtager en ekspert-
deputation, dvs. uden min deltagelse.
På baggrund af de spørgsmål, dette
møde måtte give anledning til, kan
udvalget så vælge at tage spørgsmålene
videre til mig ad de gængse kanaler.
I så fald er det selvfølgelig helt op til
udvalget, hvem man ønsker at invitere.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om Signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025469_0013.png
Side 13 af 14
Jeg vil afslutningsvis gerne gøre udvalget
opmærksom på, at der hver måned
oversendes en opdateret og ganske
grundig status for Signalprogrammet til
udvalgets orientering. Oversendelsen
sker i forlængelse af de månedlige
forligskredsmøder om
Signalprogrammet. Der vil i disse
statusorienteringer så vidt jeg kan
vurdere også være mulighed for at opnå
en vis indsigt i en række af de tekniske
aspekter i Signalprogrammet. Og hvis
udvalget ønsker en uddybning af nogle
spørgsmål på baggrund af
statusorienteringen, står jeg selvfølgelig
til rådighed.
Afsluttende
opfordring til
udvalget
Så afslutningsvis synes jeg faktisk ikke,
at der har manglet - eller mangler -
muligheder for at få viden om
Signalprogrammet.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/2-19 om Signalprogrammet, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025469_0014.png
Side 14 af 14
Der har også været - og er - mulighed for
at stille spørgsmål til de tekniske
eksperter.
Spørgsmålet er vel nærmere: Hvilke
oplysninger er det udvalget eftersøger?
Tak for ordet.